تبیان، دستیار زندگی
نمرود ، حضرت ابراهیم را در منجنیق گذاشت و به سوى آتشْ پرتاب کرد . میان زمین و آسمان ، جبرئیل آمد و گفت : «آیا خواسته‏اى دارى؟» . حضرت گفت : «از تو نه! خدا مرا بس است و او بهترین وکیل است» . میکائیل آمد و گفت : «خزانه‏هاى آب و باران ، به دست من است ؛ اگر م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا آتش ابراهیم(علیه السلام)را نسوزاند؟


نمرود ، حضرت ابراهیم را در منجنیق گذاشت و به سوى آتشْ پرتاب کرد . میان زمین و آسمان ، جبرئیل آمد و گفت : «آیا خواسته‏اى دارى؟» . حضرت گفت : «از تو نه! خدا مرا بس است و او بهترین وکیل است» . میکائیل آمد و گفت : «خزانه‏هاى آب و باران ، به دست من است ؛ اگر مى‏خواهى ، آتش را خاموش کنم؟


حضرت ابراهیم

تکیه کردن بر یک منبع مطمئن قدرت، از عوامل بسیار مهم در افزایش مقاومت در برابر سختى‏هاست. کسى که به یک منبع قدرت، اتّکال مى‏کند، قدرت او را به قدرت خود پیوند مى‏زند ؛ از این‏رو ، بر توان خود مى‏افزاید و احساس اقتدار مى‏کند. از سوى دیگر ، با اعتماد به یک منبع قدرت، انسان ، تحت حمایت و حفاظت صاحب قدرت قرار مى‏گیرد و همین امر ، موجب تقویت روحى و روانى انسان مى‏گردد. این اتّکال ، همان چیزى است که در ادبیات دین ، از آن به عنوان «توکل» یاد مى‏شود. پیامبر خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله درباره نقش توکل در افزایش اقتدار مى‏فرماید:

مَن أحَبَّ أن یَکونَ أقوَى النّاسِ فَلی َتَوَکل عَلَى اللّه‏ِ . (1) ؛ کسى که دوست دارد قوى‏ترین مردم باشد، پس، باید به خداوند توکل کند.

هر چه منبع قدرت، قوى‏تر و شکست ناپذیرتر باشد، فرد نیز قدرتمندتر و شکست ناپذیرتر مى‏گردد. خداوند ، قدرت مطلق است و لذا توکل بر او نیز شما را قوى‏ترین خواهد ساخت؛ چنانچه امیر مؤمنان نیز بالاترین درجه ایمان را متعلّق به کسانى مى‏داند که بیشترین توکل را بر خداوند دارند. (2)

این، راه مطمئنى براى افزایش توان مقاومت است. وقتى پیامبر خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم با وجود آن همه مشکلات، تنها ماند، خداوند متعال ، همین اصل را به او آموزش داد و فرمود:

«فَإِن تَوَلَّوا فَقُل حَسبِیَ اللّه‏ُ لا إلهَ الاّ هُوَ عَلَیهِ تَوَکلتُ وهُوَ رَبُّ العَرشِ العَظیمِ .» (3) ؛ پس اگر آنان روى برگرداندند، تو بگو: مرا بس است آن خدایى که هیچ خدایى جز او نیست، بر او توکل مى‏کنم و او صاحب اختیار عرش عظیم است.

هر چه منبع قدرت، قوى‏تر و شکست ناپذیرتر باشد، فرد نیز قدرتمندتر و شکست ناپذیرتر مى‏گردد. خداوند ، قدرت مطلق است و لذا توکل بر او نیز شما را قوى‏ترین خواهد ساخت؛ چنانچه امیر مؤمنان نیز بالاترین درجه ایمان را متعلّق به کسانى مى‏داند که بیشترین توکل را بر خداوند دارند

توکل بر چنین منبع قدرتى، ناراحتى‏ها و نگرانى‏ها را از بین مى‏برد؛ چرا که ریشه آنها را از میان برده است. عامل برخى فشارهاى روانى، احساس ضعف و ناتوانى در برابر مشکلات است و توکل بر خدا ، ریشه این احساس ناتوانى را از بین مى‏بَرد.

نمرود ، حضرت ابراهیم را در منجنیق گذاشت و به سوى آتشْ پرتاب کرد . میان زمین و آسمان ، جبرئیل آمد و گفت : «آیا خواسته‏اى دارى؟» . حضرت گفت : «از تو نه! خدا مرا بس است و او بهترین وکیل است» . میکائیل آمد و گفت : «خزانه‏هاى آب و باران ، به دست من است ؛ اگر مى‏خواهى ، آتش را خاموش کنم» . فرمود : «نه» . جبرئیل گفت : «پس از خدا بخواه» . حضرت ابراهیم فرمود : «همین که او مى‏داند من در چه حالى هستم ، کافى است!» . (4)

اگر انسان ، چنین تصوّرى از خدا داشته باشد و بر چنین خدایى توکل کند ، در سخت‏ترین مشکلات ، آرام خواهد بود . این ، یک مهارت شناختى است ؛ شناختى مبتنى بر واقعیّت‏ها. توجّه به این واقعیّت که خداوند ، همواره با انسان است و در صورت نیاز ، پاسخگو و اجابت‏کننده است ، نه تنها مانع فشار مضاعف مى‏شود ، بلکه سبب مى‏گردد که انسان ، توان مقابله بیشترى بیابد . به همین جهت ، امام على علیه‏السلام مى‏فرماید:

مَن تَوَکلَ لَم یَهتَمَّ . (5) ؛ هر کس توکل کند، اندوهگین نمى‏شود.

پی نوشت ها :

1- تحف العقول، ص2 ؛ جامع الأخبار، ص117 ؛ روضة الواعظین، ج2، ص426.

2 -  امام على علیه‏السلام : «أقوى الناس ایمانا أکثرهم توکلاً على اللّه‏ سبحانه ؛ قوى‏ترین مردم از نظر ایمان، بیشترین توکل کننده بر خداى سبحان است» (غررالحکم، ح3850 ؛ عیون الحکم والمواع1 ص122).

3 -  سوره توبه، آیه 129.

4 -  بحار الأنوار ، ج71 ، ص155 ، ح70 .

5 -  غررالحکم، ح3881 ؛ عیون الحکم والمواع1 ص429 ؛ مستدرک الوسائل، ج15، ص233.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : کتاب رضایت از زندگی ،عباس پسندیده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.