تبیان، دستیار زندگی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای كشورمان را چهارشنبه هفته جاری منتشر می‌كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتهامات جدید آژانس علیه ایران


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای كشورمان را چهارشنبه هفته جاری منتشر می‌كند.


آژانس بین المللی انرژی اتمی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای كشورمان را چهارشنبه هفته جاری منتشر می‌كند. آژانس در گزارش خود، مدارک اتهامی‌ساختگی درباره طراحی مدل‌های کامپیوتری یک کلاهک هسته‌ای توسط ایران ارائه می‌کند که این مدارک در ضمیمه دوازده صفحه‌ای گزارش «یوکیا آمانو» مندرج خواهد بود. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از دیپلمات‌های حاضر در وین (مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) در گزارشی ساختگی آورده است که تصاویر ماهواره‌ای سایتی که به باور آژانس، یک محفظه فولادی انجام آزمایش‌های انفجار با قدرت بالاست و در یک مرکز نظامی در پارچین، واقع در حوالی تهران است، به نمایندگان 35 کشور عضو شورای حکام ارائه خواهد شد. بنا بر گزارش‌های ارائه شده در این زمینه، 10 کشور مختلف، درباره تلاش پنهانی ایران روی ساخت یک سلاح هسته‌ای، از جمله کلاهک هسته‌ای قابل حمل توسط موشک‌های بالستیک، اطلاعاتی جعلی و دروغ را به آژانس ارائه كرده‌اند كه بر مبنای این اطلاعات دو کشور یا سازمان خارجی برای طراحی بمب هسته‌ای به ایران کمک کرده‌اند. این گزارش در حالی منتشر می‌شود كه بنا بر اظهارنظرهای ارائه شده دراین باره، نفوذ لابی دیپلمات‌های آمریکایی و غربی در آن به شدت به چشم می‌خورد چرا كه طی ماه‌های اخیر با روند شتابزده‌ای در حال اجماع‌سازی علیه کشورمان با مدارک جعلی بوده‌اند.

موضع آژانس و نفوذ آمریكا

یوكیا آمانو، مدیركل ژاپنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، كه نسبت به پیشكسوت خود، محمد البرادعی از ادبیات تهاجمی تری علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران استفاده می‌كند پس از انتصاب، در گزارش‌های خود درباره ایران به عنوان جنبه‌های نگران‌کننده برنامه‌های هسته‌ای ایران تاکید كرده و آن را با شواهد و قرائن ساختگی و جعلی ارائه شده از برخی کشورها و اطلاعات برآمده از منابع ضد ایرانی ، مفصل و جامع همراه ساخته كه این گزارش‌ها حاصل اطلاعات و مدارک منابع آمریکایی، اسرائیلی و غربی است. چنانچه در آخرین گزارش‌های البرادعی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به این مسئله، مطالعات ادعایی گفته می‌شد اما در روش آمانو، این ادعاهای جعلی مورد توجه قرار گرفته و روی آن ‌تمركز شده است.

بنا بر اظهارنظرهای ارائه شده دراین باره، نفوذ لابی دیپلمات‌های آمریکایی و غربی در آن به شدت به چشم می‌خورد چرا كه طی ماه‌های اخیر با روند شتابزده‌ای در حال اجماع‌سازی علیه کشورمان با مدارک جعلی بوده‌اند

این ادعاهای واهی در حالی مطرح شد كه در سال 86، ایران در چارچوب طرح مورد توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به آخرین پرسش‌ها و ابهام‌های آژانس پاسخ داد و این نهاد بین‌المللی نیز در نامه‌ای رسمی، حل و فصل شدن آن موارد را تایید کرد. كمی پس از پاسخ‌های شفاف و جامع ایران به مسائل باقیمانده مورد اختلاف میان ایران و آژانس در سال 2007 میلادی

1386 ش)، طرحی موسوم به طرح مدالیته آژانس در گزارش‌های البرادعی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران منعكس شد. اما آمانو در آخرین گزارش خود درباره ایران فضای بین‌المللی علیه كشورمان را تشدید كرد و این مسئله را القا كرد كه فعالیت هسته‌ای ایران به طور مخفیانه انجام می‌شود.

ر راستای گزارش آتی آژانس كه قرار است روز چهارشنبه منتشر شود، در هفته‌های گذشته رایزنی‌های بسیاری از جانب كشورهای مختلف خصوصا آمریكا با انگیزه‌ها و منافع متفاوت، انجام شده تا به گزارش آتی آژانس جهت دهند. در این میان آمریکا پس از اتهام‌های اخیر علیه ایران درباره ترور سفیر عربستان در واشنگتن برای تشدید فشار و افزایش انزوای بین‌المللی این کشور تلاش می‌كند تا با انتشار هرچه سریع‌تر گزارش جدید آژانس درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران، فشار به كشورمان را افزایش دهد.

آمریكا كه پس از انتشار گزارش خصمانه آژانس علیه ایران، فرصت مناسبی را برای افزایش فشارهای بین‌المللی علیه ایران پیدا كرد و به نقل از تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در چارچوب فرافکنی‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جامعه بین‌الملل نگران ماهیت و نیت برنامه هسته‌ای ایران بخصوص تاسیسات فردو هستند و این کشور آزمایش‌های مخفیانه‌ای را برای گسترش سلاح‌های هسته‌ای انجام داده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی

به دنبال گزارشی كه قرار است طی هفته جاری از سوی آژانس منتشر شود دیپلمات‌های غربی پیش‌بینی کردند انتشار این گزارش فضایی جدید علیه ایران در سطح بین‌المللی به وجود خواهد آورد و ایالات متحده و متحدان غربی‌اش با استفاده از این فضا خواهند کوشید قطعنامه تحریمی شدیدتری در شورای امنیت ملل متحد به تصویب برسانند و باراک اوباما، با هدف افزایش انزوای ایران در حال فشار بر بازرسان هسته‌ای سازمان ملل است تا اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای را که گفته می‌شود «نشان‌دهنده دست زدن ایران به طراحی و آزمایش فن‌آوری تسلیحات هسته‌ای است» منتشر کنند و در این باره خبرهایی درباره تحریم بانک مرکزی ایران مطرح شده و با توجه به فشارهای کنگره و جمهوریخواهان آمریكا درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران و نیزتقاضای در پیش گرفتن رویکردی شدید‌تر در قبال ایران در پی ادعای تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا، دولت آمریكا با همه توان خود تلاش می‌كند از فرصت به وجود آمده برای اتهام‌زنی بیشتر علیه ایران استفاده كرده و فضای رعب و وحشت را علیه كشورمان ترسیم كند.

در این میان انگلیس و فرانسه نیز با آمریکا همراه شده و خواستار انتشار گزارشی با جهت‌گیری ضد ایرانی هستند.

روسیه و چین و مخالفت با علنی شدن گزارش آژانس

به دنبال انتشار گزارش آژانس، چهارشنبه هفته جاری 9 نوامبر)، روسیه و چین اخیرا پیشنهادهایی را درباره حل موضوع هسته‌ای ایران به یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تسلیم کرده‌اند.

روسیه كه پیش از انتشار گزارش مغرضانه آژانس درباره ایران به دنبال آن بود براساس طرح ابتکاری مسکو موسوم به «گام به گام»، با كشورمان در چارچوب یک جدول زمانی مشخص پرسش‌ و پاسخ، درباره ابهام‌هایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای تهران دارد، تعامل داشته باشد. صالحی پس از مذاکره با مقام‌های ارشد روسیه در باره این طرح گفت: ایران به طور کلی از طرح گام به گام پیشنهادی روسیه برای مذاکرات هسته‌ای ایران و جامعه جهانی استقبال می‌کند اما تعهدات ناشی از مذاکرات هسته‌ای باید دارای ویژگی همزمانی باشد.

دیپلمات‌های غربی پیش‌بینی کردند انتشار این گزارش فضایی جدید علیه ایران در سطح بین‌المللی به وجود خواهد آورد و ایالات متحده و متحدان غربی‌اش با استفاده از این فضا خواهند کوشید قطعنامه تحریمی شدیدتری در شورای امنیت ملل متحد به تصویب برسانند

به دنبال این طرح در شرایطی که روسیه با ارائه طرح گام به گام خود سعی می‌كند از یك طرف در موضوع هسته‌ای ایران به عنوان یك میانجی وارد عمل شود و از سویی دیگر نقش كم اثر خود را در تحولات اخیر خاورمیانه بهبود بخشد، گزارش منفی آمانو در این زمینه تاثیر بسزایی در این زمینه خواهد گذاشت. چراكه به ثمر رسیدن تلاش غربی‌ها مبنی بر اتهام زنی به ایران در گزارش آتی آژانس به معنی بی‌اثر بودن پاسخ‌های ایران به ابهامات مطرح شده در طرح روسیه خواهد بود.

بنابراین درخواست روسیه در كنار چین از آژانس برای داشتن نگاه کاملا حرفه‌ای و بدون غرض به موضوع هسته‌ای ایران و تهیه گزارشی بدون چالش، بر همین اساس است. چین نیز در كنار روسیه درصدد كاهش فشارها بر ایران با احتمال گزارشی علیه ایران است و سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره گفت: پکن به روابط نزدیک خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد و از حل مسئله هسته‌ای ایران از طریق مذاکرات دیپلماتیک حمایت می‌کند.

بخش سیاست تبیان


منبع:تهران امروز