تبیان، دستیار زندگی
همه چیز از تغییر هئیت مدیره روزنامه ایران شروع شد، از انجایی که کاوه اشتهاردی از ایران رفت و جوانفکر به عنوان مدیر مسئول جدید این روزنامه انتخاب شد. این سراغاز دوره جدیدی در تایخ این روزنامه بود، دوره ای پر هیاهو. این دوره با ترکیب جدید هئیت مدیره کامل ش
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاتون به دادگاه می‌رود!


همه چیز از تغییر هئیت مدیره روزنامه ایران شروع شد، از انجایی که کاوه اشتهاردی از ایران رفت و جوانفکر به عنوان مدیر مسئول جدید این روزنامه انتخاب شد. این سرآغاز دوره جدیدی در تایخ این روزنامه بود، دوره ای پر هیاهو. این دوره با ترکیب جدید هئیت مدیره کامل شد.
خاتون

اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهوری، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی اکبر جوانفکر مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان اعضای هیئت امنای مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران انتخاب شدند.

انجا بود که روزنامه ایران معنای دولتی بودن خود را بیش از همیشه پیدا کرد و مانند یک رسانه حزبی فارق از نماینده یک ملت بودن راه خود را ادامه داد و برچسب جریان انحرافی دامن این روزنامه را هم گفت. اولین خبرها در پی این تغییر شامل این نوشته‌ها بود که جای این برچسب را محکم تر کرد:

· مشایی در چند سخنرانی که متن آن توسط رسانه‌ها منعکس شد، از انتشار نیافتن خبرها و تصاویر مربوط به خود در روزنامه ایران انتقاد کرده بود. البته برکناری مصلحی 3 روز بعد از تغییرات در مؤسسه ایران که وی خود نیز یکی از اعضای هیئت مدیره آن بود، نشان از برنامه ریزی‌های قبلی برای به دست گرفتن سکان روزنامه  دولت توسط جریان انحرافی داشت.

· .... این فرد با نام بردن از یک روزنامه و دو سایت خبری اصولگرای منتقد دولت، به خبرنگاران شبکه ایران دستور داد که از امروز، دیگر کسی از خبرنگاران ایران، مجاز به خواندن آن روزنامه نبوده و نباید به این سایت مراجعه کند!

·.....این فرد همچنین از روزنامه‌نگاران خواست، به شبکه ماهواره ای «من و تو» به عنوان یک الگوی قابل قبول! رسانه ای توجه کنند!

· .......این اقدام در حالی صورت گرفت که چهارشنبه گذشته نیز اغلب اعضای شورای سردبیری روزنامه ایران، در اعتراض به رویکرد جدید این روزنامه استعفا داده بودند؛ رویکردی که امروز هم خود را به نمایش گذاشت و در حالی که سخنان رهبر انقلاب در کادری کوچک در بالای صفحه اول ایران چاپ شده، تصویر بزرگی از مشایی به همراه تیتر یک از سخنان او منتشر شده است.

. در روزنامه اسمی از جریان انحرافی برده نمی‌شود چون این موضوع موهوم است(نقل به مضمون).

انجا بود که روزنامه ایران معنای دولتی بودن خود را بیش از همیشه پیدا کرد و مانند یک رسانه حزبی فارق از نماینده یک ملت بودن راه خود را ادامه داد و برچسب جریان انحرافی دامن این روزنامه را هم گفت

اما همه این اخبار نتوانست برای اثبات قرابت این روزنامه به عنوان زبان جریان انحرافی یا به بیان ساده تر نزول از یک روزنامه به عنوان تریبون اطرافیان خاص رئیس جمهور جای ویژه نامه خاتون را بگیرد. خاتون را شاید بتوان سندی بر انحراف برخی از اطرافیان رئیس جمهور عنوان کرد.

اما خاتون ضمیمه رایگان روزنامه ایران در مردادماه 90، ویژه نامه ای که حاشیه‌های بسیاری را به همراه داشت. موضوع از همان ساعت‌های اولیه انتشار این ویژه نامه در کیوسک‌های روزنامه فروشی آغاز شد. عده ای سریعا نسبت به این ویژه نامه موضع گرفتند که چندی از انها را در اینجا مرور می‌کنیم:

.اخیرا یکی از روزنامه‌های وابسته به برخی از مقامات یک ویژه نامه مفصل با کاغذ اعلی و با هزینه زیادی که از بیت المال خرج آن شده منتشر و در سطح وسیع و گسترده انتشار داده است. من از اول تا آخر این ویژه نامه را ورق زدم و دیدم تمام آن در سست کردن اعتقاد مردم به حجاب اسلامی و ترویج بی بندوباری در میان جمعیت خلاصه می‌شود.(آیت الله مکارم شیرازی)

چادر-روزنامه ایران -تمسخر

·  باید قوه قضائیه این افراد را تعزیر کند تا برای کسانی که قصد تعرض به مقدسات را دارند درس باشد. این آقایان نمی‌دانند که مملکت صاحب دارد، در این شب‌های قدر از خدا بخواهید که خداوند اینها را هدایت کند و اگر قابل هدایت نیستند به جزای اعمال خود برساند.( آبت الله  صافی).

· آیت‌الله سید احمد خاتمی اظهار داشت: نصیحت جدی من به کسانی که این مطالب را منتشر کرده‌اند این است که با باورهای اصیل مردم متدین مقابله نکنند که در این صورت بازنده خواهند بود.

·تورق ساده این ویژه نامه متوجه خواهید شد که دغدغه آن بیشتر بهره برداری سیاسی از موضوع برخورد با بدحجابی است. گردانندگان روزنامه ایران و در صدر آنان علی اکبر جوانفکر قصد دارند موضوع برخورد با بدحجابی را مضر نشان داده و دولت و شخص رییس جمهور را مخالف آن معرفی کنند تا در کنار آن بتوانند به اهداف خود یعنی همراه کردن قشر بدحجاب جامعه برسند. (مشرق).

· و ...

همه واکنش‌ها نسبت به این ویژه نامه در دو سطح انتقادها به صرف مطلب اقای کلهر و انتقادهای نسبت به کل ویژه نامه بر می‌گردد. اما در میان همه اینها سطح اول بیشترین انتقادها را در برداشت اما سطوح دیگر نیز از قلم نیفتاد به خصوص:معرفی لیست 40 نفر از زنان برتر و الگوی نمونه ایرانی است؛ لیستی که از بازیگران معروف سینما تا همسر یکی از پادشاهان ایران باستان و حتی یک مجری برنامه کودک تلویزیون هم در آن حضور دارند، بخش ای گشت مرا ارشاد کن و...

همه واکنش‌ها نسبت به این ویژه نامه در دو سطح انتقادها به صرف مطلب اقای کلهر و انتقادهای نسبت به کل ویژه نامه بر می‌گردد. اما در میان همه اینها سطح اول بیشترین انتقادها را در برداشت اما سطوح دیگر نیز از قلم نیفتاد

اما انچه برخی در مقابل همه این انتقادها بیان داشتند برخورد سیاست زده با این ویژه نامه بود که البته در برخی از موارد شاهد این مورد بودیم اما این باعث نمی‌شود تا انسان آنچه در بطن این ویزه نامه می‌بیند را انکار کند آوردن لیست چهل نفری از زنان با اوضاعی که گفته شد، گفته‌های اقای کلهر، تحریف مصاحبه‌ها به شکل‌های گوناگون توسط اذعان خود افراد، مخالفت با گشت ارشاد، دید افراد در کهکشان افتخار که با نظراتی تساهل گرایانه رو به رو ست و...

اما افرادی هم در مقابل همه این انتقادها به دفاع پرداختند چون معاون سیاسی رئیس دفتر رئیس جمهو، فاطمه رجبی نویسنده کتاب احمدی نزاد معجزه هزاره سوم و...

اما روزنامه ایرانی‌ها هم به این همه انتقاد واکنش نشان داده و روابط عمومی آن اطلاعیه‌ای صادر کر:.

چادر-روزنامه ایران -تمسخر

سم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

روزنامه ایران به منظور تبیین نقش حجاب در حفظ عفت و پاکدامنی زن مسلمان ایران و تجلیل از مقام و منزلت وی، اقدام به انتشار ویژه‌نامه وزین و ارزشمندی به نام خاتون کرده که روز شنبه به همراه روزنامه ایران به صورت رایگان توزیع شده است. متاسفانه تعدادی از سایت‌های خبری که بعضا مدعی دفاع از جریان اصولگرایی نیز هستند در اقدامی هدفمند، بخشی از مطالب وزین این ویژه‌نامه را آشکارا تحریف کرده و از این رهگذر کوشیده‌اند تا ضمن ناراحت کردن علما و روحانیون عالی‌مقام، احساسات مذهبی مردم را تحریک نمایند............. روزنامه ایران مراتب تنفر و انزجار خود را از این اقدام انحرافی سایت‌های خبری وابسته به یک طیف خاص سیاسی ابراز می‌دارد و بر این نکته تاکید می‌کند که دستگاة های مسئول با دقت و وسواس لازم بر امور نظارت دارند و سایت‌های خبری مزبور با جنجال‌آفرینی و هوچی‌گری قادر به قلب حقایق و وارونه نشان دادن واقعیت‌های پیش‌روی مردم و مسئولان نخواهند بود.

روزنامه ایران با مراجعه به دستگاه قضایی، از سایت‌های هتاک و کینه‌توزی که با انتشار مطالب تحریف‌آمیز، سعی در تخریب اعتبار و جایگاه روزنامه وزین ایران کرده‌اند شکایت خواهد کرد و از همه روزنامه‌های کشور انتظار دارد که از انتشار این مطالب تحریف شده اجتناب ورزند، چه در غیر این صورت باید مسئولیت نشر دروغ‌های نسبت داده شده را برعهده بگیرند.

البته گویا اینهمه انتقاد راه به جایی نبرده و خبرهایی مبنی بر در راه بودن شماره دوم الینگونه ویزه نامه در راه است. با این همه قضاوت قانونی میان این دو قشر به دادگاه واگذار شد که قرار است امروز این قضاوت انجام گیرد و البته پای جوانفکر به عنوان فرد مورد شکایت قرار گرفته به دادگاه باز شد و باید دید سرنوشت کسانی که بر خلاف ارزشهای مردم حرف می‌زنند به کجا خواهد انجامید؟ یا باید شاهد عفو اقای جوانفکر باشیم و باز منتظر مجازات کسانی چون اقای اشتهاردی که حرف دل ملت را می‌زنند.

----------------------

تکمیلی:

با برگزاری داد گاه، علی اکبر کسائیان در گفتگو با مهر در مورد نتیجه نهایی رای هیئت منصفه مطبوعات در خصوص دادگاه امروز نشریه خاتون گفت: علی اکبر جوانفکر مدیر مسوول روزنامه ایران درباره نشر مطالب خلاف موازین اسلامی در ویژه نامه خاتون، با اکثریت آرای اعضای هیات منصفه مطبوعات مجرم شناخته شد.

امیر رضوانی

بخش سیاست تبیان