تبیان، دستیار زندگی
به زودی ارتش سایبری (Cyber Army) محافظ نهادهای نظامی ، مالی و اقتصادی و هم‌ چنین شرکت‌ های خصوصی در مقابل حملات هکرها خواهد بود ؛ این روند موجب شده تا برنامه ای برای افزایش آموزش علوم پایه و ریاضیات در كشور آمریكا توسط فرماندهی قرارگاه سایبری آمریكا تدو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ نرم فوق تخصصی شد!


 به زودی "ارتش سایبری" (Cyber ”‹”‹Army) محافظ  نهادهای نظامی ، مالی و اقتصادی و هم‌ چنین شرکت‌ های خصوصی در مقابل حملات هکرها خواهد بود ؛ این روند موجب شده تا برنامه ای برای افزایش آموزش علوم پایه و ریاضیات در كشور آمریكا توسط فرماندهی قرارگاه سایبری آمریكا تدوین شود.


جنگ نرم

"تخصص در جنگ سایبری" ؛ ایالات متحده ی آمریکا رشته ی درسی جدیدی را در دانشگاه‌ های خود تحت عنوان "تخصص در جنگ سایبری" عرضه می‌ کند . دانش ‌آموختگان این رشته ، سربازان ارتشی هستند که در جبهه ی مجازی به جنگ با دشمن سایبری (جنگ نرم) خواهند رفت . در واقع این تصمیم از زمانی اتخاذ گشت که افزایش حمله‌ های سایبری ، آمریکا را به فکر ایجاد رشته‌ ای جدید در دانشگاه انداخت و به زودی "ارتش سایبری" (Cyber ”‹”‹Army) محافظ  نهادهای نظامی ، مالی و اقتصادی و هم‌ چنین شرکت‌ های خصوصی در مقابل حملات هکرها خواهد بود ؛ این روند موجب شده تا برنامه ای برای افزایش آموزش علوم پایه و ریاضیات در كشور آمریكا توسط فرماندهی قرارگاه سایبری آمریكا تدوین شود.

در همین راستا، نگرانی فرماندهی قرارگاه سایبری آمریكا از تربیت نسل بعد برای جنگ های سایبری موجب شده تا برنامه ای برای افزایش آموزش علوم پایه و ریاضیات در كشور آمریكا تدوین شود.

وبسایت وزارت دفاع آمریكا در این باره می نویسد : از جنگ جوی بزرگ سایبری آمریکا بپرسید چگونه می ‌توان تضمین نمود که نسل آتی آمریکایی ها قادر است با چالش ‌های آینده ی امنیتی مواجه شود ؟ وی به شما خواهد گفت : در حوزه‌ ی ریاضی ، علوم و تکنولوژی‌ ارتش سایبری آموزش ‌های بیشتری به آنها بدهید.

"کیث بی. الکساندر" ، ژنرال ارتش آمریکا ، فرمانده ی قرارگاه سایبری آمریکا و رئیس آژانس امنیت ملی ( (NSA، برنامه ‌ای برای افزایش آموزش علوم ، تکنولوژی ، مهندسی و ریاضیات در سطح کشور آمریكا آغاز کرده است ، الکساندر آمار درصد کسانی را که در کشورهای مختلف جهان دارای مدرک علوم ، تکنولوژی ، مهندسی و ریاضی هستند ، چنین اعلام نمود : چین 47 درصد ، کره ی جنوبی 38 درصد و آلمان 28 درصد . در آمریکا تنها 4 درصد از فارغ ‌التحصیلان دارای مدرک علوم ، تکنولوژی ، مهندسی و ریاضی هستند.

وبسایت وزارت دفاع آمریكا در این باره می نویسد : از جنگ جوی بزرگ سایبری آمریکا بپرسید چگونه می ‌توان تضمین نمود که نسل آتی آمریکایی ها قادر است با چالش ‌های آینده ی امنیتی مواجه شود ؟ وی به شما خواهد گفت : در حوزه‌ ی ریاضی ، علوم و تکنولوژی‌ ارتش سایبری آموزش ‌های بیشتری به آنها بدهید

وی در روزهای اخیر در کنفرانس "مجمع امنیتی سیستم‌های بین‌المللی" (International Systems Security Association)  چنین گفت : "آمریکا در ایجاد این قابلیت ‌ها در سطح پایین ‌تری نسبت به بسیاری کشورهای دیگر قرار دارد.  این توانمندی ‌ها در چهارچوب امنیت ملی آتی نقش برجسته‌ای دارند . "الکساندر در ادامه ی سخنان خود گفت : "ما باید این فرآیند را اصلاح نمایم ، با توجه به اینکه فارغ ‌التحصیلان امروز و فردا ، نیروی امنیت ملی آینده ی آمریکا را تشکیل خواهند داد ، آژانس امنیت ملی نیز در برنامه ملی آموزش علوم ، تکنولوژی ، مهندسی و ریاضی شرکت دارد."

کیث بی الکساندر-ارتش آمریکا

در سال 1998، آژانش امنیت ملی مراکزی را تأسیس نمود تا دانشگاه‌ هایی که برنامه‌ های برجسته ‌ای در حوزه ی بیمه اطلاعاتی ارائه می کنند ، شناسایی شوند . امروزه ، آژانس امنیت ملی و وزارت امنیت میهنی به صورت مشترک حمایت مالی از "مراکز ملی برتر در آموزش بیمه اطلاعات"  و برنامه‌ های "تحقیقات مهندسی با کمک کامپیوتر" را بر عهده دارند . به گفته ی الکساندر ، این برنامه ، که در آن 18 دانشکده و دانشگاه فعالیت دارند ، قصد دارد تا آموزش ‌های عالی و تحقیقات را در این حوزه‌ها ارتقاء داده و افرادی خبره با تخصص بیمه اطلاعاتی پرورش دهد . هدف نهایی این برنامه کاهش آسیب‌ پذیری زیرساخت اطلاعات ملی آمریکا است.

الکساندر در ادامه افزود که اگرچه اجرای این نوع برنامه ‌ها گامی بزرگ در مسیری درست است اما کافی نیستند.  وی در ادامه افزود ، ما نیاز به برنامه‌ های علمی اصلی و بنیادینی داریم که در مدارس ابتدایی اعمال گردند تا در نهایت اطمینان حاصل شود که امنیت بلند مدت کشور تضمین می ‌گرد.

به گفته الکساندر، این برنامه، که در آن 18 دانشکده و دانشگاه فعالیت دارند، قصد دارد تا آموزش‌های عالی و تحقیقات را در این حوزه‌ها ارتقاء داده و افرادی خبره با تخصص بیمه اطلاعاتی پرورش دهد.

هدف نهایی این برنامه کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت اطلاعات ملی آمریکا است.

این مطالب نشان دهنده عزم راسخ و هدفمند امریکایی ها برای ورود به عرصه سایبری جنگ نرم است. باید دید ما در مقابل این صف ارای دشمن و نلاش برای قوت در این عرصه؛ چه کار خواهیم کرد؟

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق / سایت خبر فارسی