تبیان، دستیار زندگی
با آنکه به نظر می‌رسد پرونده قانون اختصاص نیم‌درصد بودجه عمرانی دستگاهها و نهادهای دولتی به خرید آثار هنری با تصمیم مجلس و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تقریبا به بایگانی سپرده شده، اما اعلام نظر مدیر کل هنرهای تجسمی مبنی بر ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرنوشت "نیم‌درصد بودجه خرید آثار هنری" همچنان مبهم است


با آنکه به نظر می‌رسد پرونده قانون اختصاص نیم‌درصد بودجه عمرانی دستگاهها و نهادهای دولتی به خرید آثار هنری با تصمیم مجلس و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تقریبا به بایگانی سپرده شده، اما اعلام نظر مدیر کل هنرهای تجسمی مبنی بر حذف‌نشدن این قانون و اظهار امیدواری وی برای کارشناسی تعیین میزان این درصد و نوع هزینه و حتی افزایش آن موضوع را وارد عرصه تازه‌ای کرده است.

در بند "ی" ماده 104 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آمده است: به دولت اجازه داده می شود تا نیم درصد از اعتبارات دستگاههای موضوع ماده 160 این قانون را با پیشنهاد رئیس دستگاه مربوط برای انجام امور فرهنگی، هنری، سینمایی و مطبوعاتی جهت ترویج فضایل اخلاقی و معارف اسلامی کارکنان خود هزینه نماید. آئین نامه اجرایی این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

تاکنون مکانیزم اجرایی آئین نامه مربوط به تخصیص نیم درصد بودجه دستگاههای دولتی برای خرید آثار هنری به نهادهای اجرایی ابلاغ نشده است. سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم برای اینکه بند مذکور را در بودجه سالانه کشور بگنجاند باید مکانیزم های اجرایی آن در هیات دولت تصویب و ابلاغ کند.

داستان تخصیص نیم درصد بودجه عمرانی کشور به خرید آثار هنری هنرمندان از دو سال پیش آغاز و با پیشنهاد این طرح موجی از خوشنودی و امید در میان هنرمندان عرصه تجسمی جاری شد. تمام نگاهها معطوف برگزاری و اجرای این طرح در قالب اکسپو بزرگ تهران بود. اما زمانی که هنرمندان و دلسوختگان عرصه تجسمی می رفتند تا گره هایی محکم بر باورهای خود بزنند، اکسپو تهران با شرکت بیش از هزار اثر هنری توسط گالری دارها و هنرمندان آنقدرها که انتظار می رفت موفقیت آمیز نبود و برخی دستگاههای دولتی اقدام به استرداد تابلوهای خریداری شده کردند.

در نتیجه هنرمندان و متولیان برگزاری اکسپو تهران سرخوردگی و ناامیدی خود را در سایه بازگرداندن تابلوها پنهان کردند و عقب نشستند. البته با نظرخواهی که در این مدت از گالری دارها و هنرمندان به خصوص نقاشان به عمل آمد، نظرات در خصوص برگزاری اکسپو اول متفاوت بود. با حلول سال 85 بار دیگر زمزمه های برگزاری اکسپو تهران و خرید آثار هنری توسط دستگاههای دولتی اینجا و آنجا بلند شد تا این که شنیده شد این طرح امسال نیز در کمیسیون تلفیق مجلس مورد قبول واقع نشده است.

فاطمه رهبر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در این خصوص می گوید: "این مساله در قانون بودجه دو سال گذشته مطرح و بعد حذف شد. دلیلش هم این بود که هیچیک از دستگاههای دولتی ما از این جریان استقبال نکردند. بر اساس این قانون دستگاههای دولتی می توانستند به خرید آثار هنری بپردازند. اما استقبالی از سوی ارگان های دولتی به عمل نیامد."

رهبر در پاسخ به این پرسش که آیا اگر برای انجام این طرح از لفظ "باید" و "اجبار" استفاده می شد نتیجه مطلوب تری حاصل نمی شد، تصریح می کند: "من به شخصه یکی از افرادی بودم که برای تثبیت این طرح تلاش فراوانی کردم و سعی کردم در کمیسیون تلفیق مجلس نیز این موضوع را مطرح کنم، اما این طرح با رای مساعدی مواجه نشد."

از سوی دیگر رئیس موزه هنرهای معاصر تهران و مرکز هنرهای تجسمی چندی پیش (نهم تیرماه 85 در گفتگو با خبرگزاری مهر) اعلام کرد نگاه دولت و مجلس نسبت به تخصیص این بودجه کاملا مثبت است و این طرح در مجلس حذف نشده است. اما آیا این طرح می تواند بار دیگر در مجلس مطرح و تا پایان سال جاری تصویب و اجرایی شود؟ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره می گوید: "اگرهم این اتفاق بیفتد نیاز به لایحه دوفوریتی دارد. زیرا اگر قرار باشد لایحه ای به شکل عادی به مجلس بیاید در دو سه سال آینده تصویب آن عملی می شود. اما من بعید می دانم که صحن مجلس با سابقه ردکردن این طرح در کمیسیون تلفیق با آن موافقت کند و این طرح بتواند رای موافق بیاورد. مگر اینکه طرح مذکور از یک پختگی و قوام برخوردار باشد."

حالا باید منتظر ماند و دید که حبیب صادقی در مقام مدیر کل هنرهای تجسمی معاونت هنری وزارت ارشاد و رئیس موزه هنرهای معاصر چگونه قانون اختصاص نیم درصد بودجه عمرانی به خرید آثار هنری را احیا می کند و جانی دوباره به عرصه هنرهای تجسمی کشور می‌بخشد؛ عرصه ای که بیش از حوزه هنرهای تصویری و نمایشی نیازمند حمایت دولت است.