تبیان، دستیار زندگی
گزارش نشست خبری پنجمین جشنواره تئاتر بانوان دبیر پنجمین جشنواره تئاتر بانوان در نشست خبری صبح امروز این جشنواره با اشاره به نیاز جشنواره تئاتر بانوان به تداوم و حمایت، اعلام کرد از آینده جشنواره خبر ندارد و نمی‌داند این آخری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آینده تئاتر بانوان نامعلوم است

گزارش نشست خبری پنجمین جشنواره تئاتر بانوان

دبیر پنجمین جشنواره تئاتر بانوان در نشست خبری صبح امروز این جشنواره با اشاره به نیاز جشنواره تئاتر بانوان به تداوم و حمایت، اعلام کرد از آینده جشنواره خبر ندارد و نمی‌داند این آخرین دوره برگزاری این رویداد تئاتری خواهد بود یا نه.

اعظم بروجردی در جمع خبرنگاران در حالی از نگرانی های خود برای تنها جشنواره تئاتر بانوان صحبت کرد که این جشنواره امسال صاحب دبیرخانه دائمی می شود. بودجه اختصاصی برای اولین دوره جشنواره در سال 73 تنها شش میلیون بود و جشنواره با حمایت امور بانوان شهرداری برگزار شد. در این سال ها با وجود وقفه های طولانی که گاه به دو سال هم کشیده شد، تئاتر بانوان به حیات خود ادامه داد و چهارمین دوره آن سال 83 برگزار شد و با دو سال وقفه 25 تیرماه جاری پنجمین دوره آن برگزار می شود.

بروجردی در این باره به خبرنگاران گفت: "با وجود زحماتی که خانم مریم پوریامین مسئول امور بانوان شهرداری در دوره های قبل برای برگزاری این جشنواره کشید، اما بودجه برگزاری این جشنواره بسیار کم بود. در سال 83 بودجه 55 میلیون اعلام شده بود، اما تنها به ما 30 میلیون پرداخت شد. امسال چون معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری به طور مستقیم بانی جشنواره شده و برای جشنواره اساسنامه نوشته شده و قرار است سال آینده دبیرخانه دائمی آن شکل بگیرد، وضعیت بهتر شده است."

دبیر پنجمین جشنواره تئاتر بانوان همچنین درباره افزایش بودجه جشنواره امسال تصریح کرد: "این بودجه ابتدا 186 میلیون تومان اعلام شده بود، اما باتوجه به اینکه قرار بود سه کارگردان بانوی حرفه ای تئاتر برای جشنواره امسال کار ویژه ارائه دهند اما هر کدام به دلایلی موفق به اجرای این کار نشدند، بنابراین بودجه به 126 میلیون تقلیل یافت. البته هنوز این بودجه به ما تخصیص داده نشده و امیدواریم تا هفته آینده همه آن به ما پرداخت شود."

بروجردی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه یک ماه فرصت برای بازخوانی 400 متن توسط پنج باخوان به طوری که هر نفر مجبور به خواندن 80 متن در زمان اندک شده، کافی است؟ متذکر شد: "این کار درستی نیست و ما امسال به نتیجه رسیدیم برای بازخوانی باید حداقل 3 ماه فرصت گذاشت. من نمی توانم بگویم بازخوانی های امسال دقیق نبوده، اما معتقدم برای سال های آینده نیازمند فرصت بیشتری هستیم، اگر زمان اندک باشد و اهداف جشنواره در بازخوانی ها رعایت نشود، نمی توانیم از بازخوانان توقعی داشته باشیم."

وی همچنین در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد اینکه چرا برخی آثار در بازخوانی رد و در مرحله بازبینی پذیرفته شدند نیز گفت: "این در حد سه نمایش بیشتر نبوده که به بازخوانی آنها اعتراض شده بود. ما اعتراض ها را بررسی کردیم و نمایش ها پذیرفته شدند."

دبیر پنجمین جشنواره تئاتر بانوان معتقد است با توجه به الگوهای بزرگی که در تاریخ ما از زنان در عرصه های سیاسی، مذهبی، فرهنگی و ... وجود دارد، اما زنان و دختران جوان ما متأسفانه از کسانی الگوبرداری می کنند که تنها از آنها یک چهره زیبا دیده اند. بروجردی همچنین با اشاره به شخصیت حضرت زهرا (س) به عنوان نمونه یک زن کامل اظهار داشت: "چرا اطلاعات جوانان ما نباید از حضرت زهرا (س) یا زنان بزرگ صدر اسلام اندک است؟ همه این موارد بیانگر این است که ما درست عمل نکرده ایم."

وی در ادامه دغدغه خود را از برگزاری جشنواره تئاتر بانوان همین اهداف دانست و افزود: "من می دیدم آنچه از زنان ما در سینما و تئاتر کشور نشان داده می شود همواره بدبختی، رختشویی و رفتارهای عامیانه است. با خود فکر کردم چرا شخصیت یک زن کارگردان، تحصیل کرده یا نویسنده توسط این جشنواره ارائه نشود. در سال اول تنها 76 متن پیرامون مسائل زنان به دست ما رسید. اما سال بعد از 215 متن رسیده 70 درصد آن متعلق به نویسندگان و کارگردانان زن بود که این برای من جای خوشحالی داشت و بیانگر تأثیر جشنواره بود."

بروجردی با اشاره به اینکه موضوعات زنان در تئاتر باید برای جامعه تئاتری دغدغه شود، گفت: "تئاتر بانوان نیازمند تداوم است. جشنواره ما مناسبتی نیست، اما زمان برگزاری آن اختصاص به هفته زن و سالروز ولادت حضرت زهرا (س) دارد، زیرا این تنها هفته ای است که در کشور ما به زنان اختصاص داده شده و باقی هفته ها به آقایان اختصاص دارد."

کاکاوند مدیر اجرایی جشنواره تئاتر بانوان نیز از فریندخت زاهدی، هما روستا، الناز زینلیان در بخش طراحی، فریبا شعاع نوری در بخش گریم و سعید کشن فلاح به عنوان داوران این جشنواره نام برد و گفت: "امسال برای اولین بار در جشنواره تئاتر بانوان به طور تخصصی بخش های مختلف تئاتر ارزیابی می شود." عباس غفاری مسئول روابط عمومی جشنواره نیز در تکمیل صحبت های کاکاوند افزود: "داوری در بخش گریم و تقدیر از بهترین گریمور تئاتر در جشنوار ه تئاتر بانوان برای اولین بار است که در یک جشنواره پس از انقلاب اتفاق می افتد."

مجتبی اقدامی، رئیس فرهنگسرای هنر، نیز در این نشست حضور داشت و در مورد نحوه بازبینی و بازخوانی آثار توضیحاتی ارائه کرد. وی ضعف آثار این جشنواره را در متن دانست و علت آن را دائمی نبودن دبیرخانه آن اعلام کرد. همچنین در این نشست مسئولان پنجمین جشنواره تئاتر بانوان ضمن تشکر از همکاری مدیران تالار مولوی و اداره کل هنرهای نمایشی برای برگزاری این دوره جشنواره، اعلام کردند که مدیر کل هنرهای نمایشی قول داده از سه نمایش برگزیده این جشنواره مطابق با تعرفه های این اداره کل برای اجرای عمومی حمایت کند.

این مسئولان همچنین از بنیاد رودکی به خاطر در اختیار گذاشتن کارگاه دکور، دوخت لباس، آرشیو و کسسوار تالار وحدت به گروههای این جشنواره قدردانی کردند. پنجمین جشنواره تئاتر بانوان با حضور 20 گروه نمایشی از 25 تا 30 تیرماه جاری در تالار سایه تئاتر شهر، مجموعه تئاتر مولوی، خانه نمایش، فرهنگسراهای قرآن، بهمن، خاوران، هنر و ابن سینا برگزار می شود.

لینک:

شكسپیر

گوهر خیر اندیش

گفت و گو با آزیتا حاجیان کارگردان تئاتر