تبیان، دستیار زندگی
این نویسنده ، با بیان این مطلب افزود : اثر یک نویسنده ایرانی که در ایران قلم می زند ، باید قابل فهم برای تمام جهانیان باشد ، مثلا حافظ ، که شاعران خارجی ازایرانیان بهتر او را می شناسند و اثرش برای آنها قابل درک تر است ، با ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

" حافظ " با نگاه بومی شاعر جهانی شد


این نویسنده ، با بیان این مطلب افزود : اثر یک نویسنده ایرانی که در ایران قلم می زند ، باید قابل فهم برای تمام جهانیان باشد ، مثلا حافظ ، که شاعران خارجی ازایرانیان بهتر او را می شناسند و اثرش برای آنها قابل درک تر است ، با اینکه آن طور که گفته شده حافظ حتی از شیراز هم خارج نشده است.

یعقوب حیدری تصریح کرد : نگاه درونی حافظ به گونه ای است که یک مخاطب درآن طرف دنیا هم او را درک می کند ، او نگاه بومی داشته و در بطن و متن نگاه خود، نگاه جهانی نیز داشته که در این نگاه جهانی می توانیم نگاه ملی راهم ببینم.

وی ادامه داد: ما نباید برای انسانها حد و مرزی تعیین کنیم و بهتر است به جای استفاده از ادبیات ملی، قومی و .... ادبیاتی را خلق کنیم که در اقصی نقاط جهان قابل درک و استفاده باشد که در این صورت یک ادبیات جهانی با متنی ملی خلق کرده ایم.

این نویسنده یادآور شد : انسانها در خیلی از نکات کلیدی که در زندگی بشر به آن نیازمندند مشترک هستند مانند عشق، محبت و... بنابراین ادبیات خود جهانی است ، مقولات کلیدی درادبیات وارد شده اند و این مانده به هنر یک هنرمند است که این مفاهیم را به چه صورت در کلام و قلم خود به کار گیرد که مورد استفاده همگان قرار گیرد.

یعقوب حیدری - نویسنده معاصر ، گفت : ادبیات ملی ما جدای از مذهب نیست ، چرا که از یک نگاه مذهبی در می یابیم که پیامبر (ص) برای تمام ملت ها آمده بود ، امام زمان (عج) برای تمامی ملت ها ظهور خواهد کرد ، قرآن کریم برای تمامی ملت ها نازل شده است .

وی اضافه کرد : ادبیات را می توان به خروسی تشبیه کرد که برای آواز خواندن خود از کسی اجازه نمی گیرد ، به نظر من اگر ادبیات به سمت دولتی شدن پیش رود مسلما کار خراب خواهد شد.

یعقوب حیدری خاطرنشان کرد: نهادهایی که متولی حمایت و تقویت ادبیات هستند مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید وارد عمل شوند و از هنرمندان حمایت کنند چرا که جزئی ترین مسئله که همان شناخته شدن شاعری و نویسندگی به عنوان شغل است هنوز در ایران مهم گرفته نشده است ! هنرمند دریک تعریف معمار روح بشر است ، اگر دغدغه هنرمند مسائل اقتصادی خانواده اش باشد چطور می تواند یک هنرمند باشد؟ این یک فاجعه است که در جامعه ما بسیار اتفاق می افتد.

لینک :

حافظ؛ قرآن و چارده روایت

صنایع ادبی در اشعار حافظ

گالری عكس شعرا (حافظ)

بزرگداشت حافظ

ایران و حافظ در دیوان گوته

برگزاری گرامیداشت یادروز حافظ در پنج شهر ایران و هفت کشور جهان

هفت سین در كنار آرامگاه حافظ چیده می شود