تبیان، دستیار زندگی
: وضعیت کنونی بازار ارز و سفته بازی موجود در آن باعث شده است که نسبت به شرایط تجارت خارجی و به خوردن تعادل در تراز تجاری نگرانی های جدی مطرح شود. در این نوشتار باختصار اهمیت نرخ ارز، وضعیت کنونی بازار ارز و راهکارهای خروج از این وضعیت بررسی شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازار ارز و سفته‌بازی


وضعیت کنونی بازار ارز و سفته بازی موجود در آن باعث شده است که نسبت به شرایط تجارت خارجی و به خوردن تعادل در تراز تجاری نگرانی های جدی مطرح شود. در این نوشتار باختصار اهمیت نرخ ارز، وضعیت کنونی بازار ارز و راهکارهای خروج از این وضعیت بررسی شده است

ارز

یحیی آل اسحاق در هشتمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره مسائل مرتبط با نرخ ارز و مسائل پیش آمده در هفته‌های اخیر اظهار داشت: بحث در مورد ارز و نرخ آن در اقتصاد ما حداقل از دهه 60 تا کنون ادامه دارد و دلیل آن درآمد نفتی و فراز و فرود آن است. در کشورهایی که از چنین درآمدی برخوردار نیستند چه کم درآمدها مثل پاکستان و چه پردرآمدها مثل کره جنوبی، نرخ ارز بر اساس منطق اقتصادی تعریف می‌شود.

وی افزود: تردیدی نیست که اگر نرخ ارز حقیقی کاهش یابد یعنی تغییر آن از تفاوت تورم داخلی و خارجی جا بماند به تولید و صادرات لطمه می‌زند و واردات افزایش می‌یابد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: کارکرد اصلی ارز تنظیم تجارت خارجی است و جنبه دیگر آن سفته‌بازی و افزایش سهم آن در دارایی بنگاه‌ها و پس‌انداز خانوار است، همچنین می‌تواند وسیله‌ای برای خروج سرمایه هم باشد. وی افزود: از جنبه تجاری نرخ ارز باید به گونه‌ای باشد که برای تولید خارجی نسبت به تولید داخلی ایجاد امتیاز نکند.

تردیدی نیست که اگر نرخ ارز حقیقی کاهش یابد یعنی تغییر آن از تفاوت تورم داخلی و خارجی جا بماند به تولید و صادرات لطمه می‌زند و واردات افزایش می‌یابد

آل اسحاق گفت: چند نرخی کردن ارز به لحاظ نظری و تجربی مفاسدی را به دنبال دارد که می‌تواند به گسترش زمینه فساد و تبعیض،افزایش هزینه مبادلات در مقیاس بنگاهی و ملی، دادن علامت اشتباه به تولید، سرمایه‌گذاری و تجارت، ضرورت یافتن کنترل‌های اداری در واردات نظیر سهمیه‌بندی،‌کنترل قیمت‌ها،‌نظارت بر توزیع، پهن شدن بساط حواله‌ها و جیره‌بندی‌ها اشاره کرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: برای جلوگیری از عوامل تشدید کننده سفته‌بازی در بازار ارز باید شفافیت انضباط مالی به دولت افزایش پیدا کند و همچنین از مواردی نظیر افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، رونق‌بخشی به بازار مسکن، افزایش سود اوراق مشارکت برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز به عنوان ضربه‌گیر استفاده شود.

وی افزود: هدفمند کردن یارانه‌ها شجاعانه، بسیار مهم و در اقدامی تاریخی صورت گرفته است اما برای ادامه آن باید به واقعیت‌ها در تأمین ریال و همچنین شکاف ایجاد شده توجه کرد، چرا که نمی‌توان شکاف را با متلاطم کردن بقیه حوزه‌ها پر کرد و این تدبیر درستی نیست.

بخش اقتصاد تبیان


منبع : تابناک

لینکهای مرتبط :

دلال‌ها در بازار ارز جولان می‌دهند

همه چیز پیرامون افزایش نرخ ارز

تغییر نرخ ارز با شناور مدیریت نشده

نرخی برای معاملات خارجی

چرایی واکنش بانک مرکزی و نرخ ارز

نقش دولت در وضعیت بازار ارز چیست؟