تبیان، دستیار زندگی
می‌توان با دوچرخه، موتور، ماشین شخصی، اتوبوس، مترو، قطار، هواپیما یا قایق و كشتی سفر كرد. اما آیا تا به حال فكر پیاده سفر كردن به ذهن‌تان رسیده است؟ پیاده‌روی یكی از قدیمی‌ترین و مورد اعتمادترین شیوه های سفر است و مطمئنا كمترین آسیب را به طبیعت وارد می‌كن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیاده باید رفت!


می‌توان با دوچرخه، موتور، ماشین شخصی، اتوبوس، مترو، قطار، هواپیما یا قایق و كشتی سفر كرد. اما آیا تا به حال فكر پیاده سفر كردن به ذهن‌تان رسیده است؟ پیاده‌روی یكی از قدیمی‌ترین و مورد اعتمادترین شیوه های سفر است و مطمئنا كمترین آسیب را به طبیعت وارد می‌كند.

پیاده باید رفت!

هنگام پیاده‌روی در شهری دیگر، احساس غربت در شما از بین می‌رود و خودتان را متعلق به آن مكان می‌دانید. همچنین فرصت دیدن مردم محلی و صحبت با آنها را بدست می‌آورید و حتی آنها می‌توانند اطلاعات دقیقی به شما بدهند.

از همه مهم تر، در حین پیاده‌روی می‎توان تجربه دیدن مكان‌های كوچك، زیبا و دور از دسترس را بدست آورد كه كمتر كسی و در كمتر سفری به غیر از پیاده‌روی، فرصت دیدن آن را پیدا می‎كند.

پیاده‌روی یكی از راه‌های سفر سبز و بدون آلودگی هم محسوب می‌شود و سازگار و دوست با محیط زیست است و باعث شادابی و سلامت شما نیز می‌شود.‌ با این كار می‌توان 38 كالری در ساعت سوزاند و وزن و اندام را متناسب نگه داشت و حتی با این نوع سفر می‎توان استرس را كمتر و احساس سبكی را بیشتر كرد.

با این همه مزیت، اگر شما هم ترغیب به پیاده سفر کردن شده اید، قبل از هر چیز بهتر است نکاتی را بدانید:

*‌ همیشه لباس روشن بپوشید تا قابل دیدن باشید.

*‌ راجع به سفر، مقصد و زمان برگشت بستگان یا دوستانتان را مطلع كنید.

*‌ سعی كنید گروهی سفر كنید.

*‌ یك نقشه، جی.پی.اس یا جهت یاب شخصی با خود همراه داشته باشید.

*‌ با خود آب و غذای لازم و یك چوب یا عصا برای راندن و دور كردن مار یا سگ‌های وحشی همراه ببرید.

 

پیاده باید رفت!

تجهیزات پیاده روی

چادر و كیسه خواب: انعطاف‌پذیری و لایه‌ی درونی كیسه خواب، ویژگی‌های مهم در هنگام خرید این وسیله هستند و با در نظر گرفتن آنها می‌توانید برای رویارویی با دما و شرایط مختلف، آماده باشید.

پیاده باید رفت!

كوله پشتی: همیشه سعی کنید کوچک ترین کوله ای را که در برنامه نیاز دارید حمل کنید، به استثناء زمانی که به لوازم و تجهیزات زیادی نیاز دارید. از موارد دیگری که در انتخاب کوله پشتی باید در نظر گرفت مشخصات یا فیزیک بدن است. آیا شما بلند قد و لاغر هستید؟ یا کوتاه قد و چاق؟ بدن تان از انعطاف پذیری خوبی برخوردار است یا خیر؟ آیا چهارشانه هستید؟ باید مطمئن شوید وزن کوله به طور راحت در بالا و اطراف باسن قرار گیرد، نه اطراف شانه های شما. آیا مرد هستید یا زن؟ زیرا برای بانوان کوله های بر اساس نوع فیزیک آنها طراحی شده می شود.نکته: کوله ای را انتخاب کنید که به نسبت دیگر کوله ها مناسب فیزیک بدن شما باشد.

پیاده باید رفت!

بطری آب: محفظه‌های آب انعطافپذیر كه گنجایش 4 تا 10 لیتر آب را دارند، برای روزهای بلند و گرم تابستان، فوق‌العاده بوده و نیز برای كمپینگ مناسب هستند، چرا كه آب را تمییز نگاه می‌دارند.

پیاده باید رفت!

باتوم‌های پیاده‌روی: عصا یا باتوم برای پیمودن برخی مسیرهای شیب دار بسیار مفید است، به ویژه در مسیرهای رسیدن به قله در كوه‌های مرتفع. این ابزار همچنین برای حفظ تعادل بر روی برف، سنگ‌ریزه و توده‌های علف مناسب است.

پیاده باید رفت!

کفش مناسب پیاده روی: کف کفش نباید نازک باشد زیرا در مسیرهای که ناهمواری دارند فشار به پاشنه پا وارد می شود و کفش های با کف نازک از پاهای شما حفاظت نکرده و پاهایتان اذیت خواهد شد، کفش های که دارای ارتفاع زیاد می باشند نیز می توانند حادثه ساز باشند. لازم ‌است‌ كه‌ قسمت‌ پاشنه‌ كفش‌ حالت‌ ارتجاعی‌ كافی‌ داشته‌ باشد تا بتواند مقادیری‌ از فشار و شوک وارد شده‌ ازطرف‌ زمین‌ به‌ پا را بكاهد. در راه رفتن و دویدن ابتدا پاشنه پا با زمین تماس می یابد و جنس پاشنه کفش باید از موادی باشد که بتواند ضربه را به خوبی جذب کند.

همچنین کف داخلی کفش باید حاوی لایه ای مناسب برای حفظ قوس پا و جذب ضربه باشد. کفش مناسب می بایست وزن سبکی داشته باشد، جنس کفش و مدل آن باید به گونه ای باشد که تبادل هوا امکانپذیر باشد، همچنین کفش باید در پای شما راحت باشد و انگشتان باید فضای کافی در جلوی کفش داشته باشند.

پیاده باید رفت!

واقعیت‌های پیاده سفر كردن

پیاده‌روی مسلما مشكلات و گرفتاری‌های خاص خود را هم دارد كه در زیر به برخی از آنها می‌پردازیم:

*‌ مطمئنا در این نوع سفر امكان دیدن مكان‌های كمتری بدست می‌آید.

*‌ این نوع سفر نیاز به زمان بیشتری دارد و اگر وقت كمی داشته باشید سفر امكان‌پذیر نیست.

*‌ بیشتر كثیف و خسته می‎شوید و عرق می‌كنید و احتمالا امكان دوش گرفتن هر روزه هم وجود ندارد.

*‌ در این نوع سفر سلامت جسمی و روحی بسیار مهم است.

*‌ تجهیزات شما سریع‌تر كهنه و فرسوده می‎شود.

علی‌رغم مشكلات ذكر شده، پیاده‌روی از بهترین نوع سفر است. حتما راجع به این سفر فكر كنید و از نقطه‌ای نزدیك محل اقامت خود شروع به تمرین پیاده‎روی كنید تا این امر غیر ممكن برای شما هم ممكن شود و ترس و اضطراب‌تان از بین برود.‌ اطمینان داشته باشید با انتخاب این نوع سفر سلامتی و شادابی خود را افزایش می‌دهید و سفری غیرقابل توصیف را تجربه می‌كنید و از زیبایی‌های خدادادی پیرامون خود نهایت لذت را می‌برید.

فراوری:الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم، outdoor Persia