تبیان، دستیار زندگی
این هم یک جور سفر کردن است! خیلی ها دوست دارند برای تعطیلات این هفته برنامه سفر بچینند و چه چیزی بهتر از آنکه برف پاییزی را نوبر کنند! برای یک سفر زمستانی و متفاوت، پیشنهاد می کنیم سری به شمال غربی کشور بزنید و به آذربایجان غربی بروید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه اثری که باید در ارومیه ببینید
سه اثری که باید در ارومیه ببینید

این هم یک جور سفر کردن است! خیلی ها دوست دارند برای تعطیلات این هفته برنامه سفر بچینند و چه چیزی بهتر از آنکه برف پاییزی را نوبر کنند! برای یک سفر زمستانی و متفاوت، پیشنهاد می کنیم سری به شمال غربی کشور بزنید و به آذربایجان غربی بروید. جایی که با آب و هوای سرد و رنگ و روی سفیدش می تواند گزینه خوبی برای طبیعت گردان، ماجراجوها و البته کوهنوردان باشد. اما مهم تر از آن آثار تاریخی این منطقه هستند که دیدن آنها در این آب و هوا جذابیت دیگری دارد.

معروف ترین تپه ایران

تپه باستانی حسنلو بهترین گزینه برای شمایی است که عاشق بناهای تاریخی هستید. حتی اگر از طرفداران فضاهای باستانی هم نباشید، باز این تپه حسنلو جایی ست که باید آن را ببینید. خارجی های زیادی هستند که حاضرند هرطور شده سری به این تپه بزنند. پس چرا شما از فرصت استفاده نکنید؟ دلیل این همه محبوبیت حسنلو را می خواهید بدانید؟ اولین دلیل این که شما به سفر به تپه حسنلو روی خاکی می ایستید که نیاکان ما بیش از 8 هزار سال قبل روی آن ایستاده اند! این به اندازه کافی هیجان انگیز است اما بد نیست بدانید معروفترین اثر باستانی یافت شده در کشور از این ناحیه به دست آمده. یعنی همان جام طلای حسنلو که به عصر آهن تعلق دارد و در موزه ایران باستان نگهداری می شود.

سه اثری که باید در ارومیه ببینید

این تپه در 12 كیلومتری جنوب غربی دریاچه ارومیه و 9 كیلومتری شمال شرقی شهرستان نقده قرار دارد. درست كنار روستایی به نام حسنلو. تپه باستانی به معنی آن است که باستان‌شناسان در زیر آن به یك شهر باستانی رسیده‌اند كه در این مورد، شواهد نشان می‌دهد تا اوایل دوره‌ اسلامی مردم‌ در حسنلو زنده و فعال بوده‌اند.

سه اثری که باید در ارومیه ببینید

تپه‌های باستانی زیادی اطراف تپه حسنلو قرار دارند که تمدن عظیم این منطقه را به رخ می کشند و نشان می‌دهند در روزگار دور وقتی حسنلو رونق زیادی داشته با تمدن‌های دیگر نیز در ارتباط بوده است. ساكنان اولیه تپه حسنلو احتمالا قومی بوده‌اند به نام مانائی كه تمدنی بس وسیع و درخشان از خود به یادگار گذارده‌اند. محل سكونت آنها سرزمین‌های جنوبی دریاچه ارومیه بوده‌ و نامشان به صورت «مان» در كتاب تورات هم آمده ‌است.‌

بد نیست بدانید معروفترین اثر باستانی یافت شده در کشور از این ناحیه به دست آمده. یعنی همان جام طلای حسنلو که به عصر آهن تعلق دارد و در موزه ایران باستان نگهداری می شود

كتیبه‌خان تختی

از جاده ارومیه که به سمت سلماس بروید، می توانید كتیبه‌خان تختی را در 15 كیلومتری شهر سلماس ببینید. كوهی كه این سنگ نگاره بر آن حك شده پیر چاووش نام دارد. کتیبه خان تختی از دوران ساسانی به جا مانده كه در آن اردشیر دوم و پسرش شاپور دوم سوار بر اسب در حال اعطای حلقه قدرت به پادشاه ارمنستان به تصویر كشیده شده‌اند. کتیبه خان تختی بعد از پیروزی ایرانیان بر رومیان حک شده كه با وجود نزدیكی به جاده اصلی و بروز رخدادهای طبیعی چون زلزله، برف و باران تا همین سال‌های اخیر به میزان زیادی سالم مانده بود، اما متاسفانه مدتی قبل چند گردشگر ناآگاه و بی مسئولیت با اسپری سیاه رنگ آن را مخدوش کرده اند. با این حال تماشای این کتیبه با همین حال و روز هم دیدنی است.

سه اثری که باید در ارومیه ببینید

سه گنبد

سه گنبد، نام مقبره‌ای است که شباهت زیادی به برج دارد و در جنوب شرقی شهر ارومیه قرار گرفته است. تاریخ ساخت بنا را که بخواهید باید بگوییم سال 580 هجری قمری. این بنا از جمله آثار و بناهای زیبای اسلامی است كه در ارومیه باقی مانده و در واقع یادگار سلجوقی ها است.

سه گنبد 2 بخش سردابه و عبادتگاه دارد که سردابه آن همان محل دفن است. در این بنا یک كتیبه به ‌خط كوفی خواهید دید که نام بانی و معماران بنا را نشان می دهد. ‌این بنا شبیه مزارهای قدیمی شهر مراغه است كه در سال‌های اخیر تا حدودی مرمت شده است. اما در کل خرابی های آن در سال های اخیر نسبت به تعمیراتش بیشتر بوده است!

سه اثری که باید در ارومیه ببینید

اگر کنجکاو شده اید که چرا نام این بنا سه گنبد است باید بگوییم که برخی مورخان بر این باورند كه 2 بنای دیگر نیز در مجاورت روستایی به نام چهریق از دهستان‌های شهرستان سلماس وجود داشته كه مجموعه سه بنا را در قدیم سه گنبد می‌نامیدند. امروزه از آن دو بنا بقایای اندكی بر جای مانده است.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان