تبیان، دستیار زندگی
البته شما فصل داغ تابستان امسال در کاخ نیاوران اتفاقات موسیقیایی ارزشمندی می افتد. البته کماکان امیدواریم . چرا که به گفته بزرگان و باتجربه ها در امر برگزاری کنسرتها در ایران تا نوازنده را به چشم خودت روی سن ندیدی نمیتوانی ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاخ نیاوران در انتظار اساتید موسیقی ایران و البته شما

فصل داغ تابستان امسال در کاخ نیاوران اتفاقات موسیقیایی ارزشمندی می افتد. البته کماکان امیدواریم . چرا که به گفته بزرگان و باتجربه ها در امر برگزاری کنسرتها در ایران تا نوازنده را به چشم خودت روی سن ندیدی نمیتوانی بگویی کنسرت برگزار میشود. هر چند تبلیغات این گروهها شروع شده است.

از گذشته دور ایرادی که بر جشنواره های موسیقیایی کشوربویژه موسیقی فجر گرفته میشد یکی همین بوده که بزرگان موسیقی رغبتی برای شرکت در این جشنواره ها نداشته اند. اما حالا همان اساتید معمولا غایب جشنواره ها قرار است گرمای تابستان را حرارتی دوچندان ببخشند . هر چند معمولا آب و هوای نیاوران بهتر از آب و هوای محله های عوام الناس است. اسم حیاط کاخ نیاوران هم معمولا مترادف با سیستم صوتی و تصویری رغت باری است که آدمی را نگران میکند . در حیاط کاخ نیاوران معمولا صندلیها ( که اکثر اوقات فلزی است) شماره ندارد و تابعیت مکان شما بستگی به درجه رشد و روی شما دارد!! و معمولا وقتی نوازنده کمانچه دارد هنرنمایی میکند کارگردان تصویری برنامه شما را دعوت میکند کلوزآپ صورت نوازنده سه تار را ببینید!! البته امید مقوله شیرینی است که انسانها همین جور جاها بدان دست می یازند و با توکل به خدایشان و همان امید که دارند دست در جیب میکنند و با پرداخت مبلغی هنگفت ( البته ناقابل) میگویند:

« خدا کنه اینبار یه جای خوب گیرمون بیاد. »

بد نیست برنامه های اعلام شده را یک مروری بکنیم.

دستان از دور دنیا در تهران

g>

گروه دستان بعد از 2 سال اواخر همین ماه یعنى از 28 تا 31 تیر در فضاى باز كاخ نیاوران به روى صحنه مى رود.

گروه دستان از سال 76 تا تابستان 83 در ایران كنسرتى نداشت. اعضاى دستان به جز سعید فرج پورى نوازنده كمانچه گروه در خارج از ایران زندگى مى كنند. حمید متبسم نوازنده سه تار در هلند زندگى مى كند. حسین بهروزى نیا در كانادا و بهنام سامانى نوازنده سازهاى كوبه اى در آلمان سكونت دارند و پژمان حدادى لس آنجلس را براى زندگى انتخاب كرده است.

«دستان» تا سال 1369 با گروه هاى داخلى به خصوص «عارف» همكارى داشت و كنسرت هایى را در ایران و كشورهاى دیگر هم برگزار كرد. بعد گروه تصمیم گرفت با یك فكر تازه به موسیقى ادامه دهد. در سال 1991 یعنى 1370 كسانى كه با این ایده موافق بودند در آلمان دور هم جمع شدند و بدون نام مشخصى كار را شروع كردند. یك دوره كنسرت در اروپا كه راضى كننده بود و بعد هم تور آمریكاى شمالى برنامه هاى آنها را در اول كار تشكیل مى داد و همانجا آنها نام «دستان» را براى گروه انتخاب كردند و تا سال 1373 هم چند دوره كنسرت در تهران داشتند و بعد اگرچه تا دو سه سال بعد وقفه اى در كارشان افتاد، اما تصمیم گرفته بودند كه با سازمان هاى جهانى بزرگترى ارتباط بگیرند.

در سال 1374 با شهرام ناظرى به آمریكا رفتند و از آن به بعد شكل گروه هم تغییر كرد. كسانى آمدند و رفتند و «دستان» از آن پس هر سال یك تور در آمریكاى شمالى و اروپا داشت و البته اجراهایى هم در برزیل و مراكش، اما اینكه چرا تعداد آنها اول بیشتر بود و حالا پنج نفر هستند به علاوه سالار عقیلى كه به عنوان خواننده تازه به جمع آنان پیوسته است و این شاید از حجم صدادهى و موسیقى آنها كم كند، این است كه حسین بهروزى نیا مى گوید:

«اى كاش مى توانستیم روزبه روز بر تعداد نوازنده ها اضافه كنیم، اما به دلایلى نتوانستیم ادامه دهیم. سفر به خارج با یك گروه بزرگ هزینه سنگینى دربرداشت و چون ما حداقل  3 ماه در سال را با هم زندگى مى كنیم، تعداد زیاد باعث كدورت و ازهم پاشیدگى گروه مى شود.»

سعید فرج پورى هم اضافه مى كند كه حالا به این نتیجه رسیده اند با پنج نوازنده هم مى شود صدادهى خوبى داشت و بعد سعى كرده اند همان امكانى را كه در صحنه دارند، در آلبوم هایشان هم داشته باشند و حتى «شوریده» را به صورت زنده و بدون میكس در سال 2002 ضبط كردند.

دستان امسال همزمان با كنسرتش جدیدترین آلبومش را با نام ساز دستان وارد بازار مى كند.

سیتار و کمانچه به همراه اساتید

در صورت مناسب بودن شرایط این بار مى توانیم به موسیقى كیهان كلهر با كمانچه اش و شجاعت حسین خان سیتارنواز هندى به صورت زنده گوش بسپریم.

نوازندگانى كه در غزل ها نوع دیگرى از موسیقى و شیوه اى متفاوت را در نوازندگى ارائه كردند و براى آلبوم باران نامزد دریافت جایزه گرمى شدند. اگر همه چیز برعكس همیشه درست پیش برود كلهر و شجاعت حسین خان در یكى از روزهاى نیمه دوم مرداد در فضاى باز كاخ نیاوران كنسرت خود را برگزار مى كنند.

كیهان كلهر در نیمه دوم فروردین در سوئد و پس از آن ده كنسرت تكنوازى و بداهه نوازى و چند كارگاه موسیقى ایرانى در دانشگاه هاى این كشور داشته است. او اسفند سال گذشته در دانشگاه هاى شیكاگو، ویرجینیا و چند مركز دانشگاهى دیگر اثر تازه خود «شهر خاموش» را در قالب كنسرت هاى پژوهشى اجرا كرد.

این قطعه براى كوارتت زهى و كمانچه ساخته شده بود كه در قالب پروژه راه ابریشم به سرپرستى یویوما اجرا شد. پس از آن كلهر به همراه محمدرضا شجریان و حسین علیزاده و همایون شجریان یازده كنسرت در شهر هاى مختلف اروپا و آمریكا اجرا كرد. او و شجاعت حسین خان پیش از این در نیویورك به بداهه نوازى پرداخته بودند.

كنسرت كلهر و شجاعت حسین خان اوایل اردیبهشت در تالار جاز واقع در لینكن سنتر نیویورك برگزار شده بود. كلهر با برنامه هایى كه پیش از این همراه با یویوما و بزرگان موسیقى ایرانى در كشورهاى غربى به اجرا درآورده، نقش موثرى در معرفى و رواج موسیقى ایرانى در غرب داشته است.

شجاعت حسین خان نوازنده سیتار یا عود هندى فرزند استاد ولایت خان یكى از هنرمندان برجسته در میان نسل جوان نوازندگان شمال هند به شمار مى رود. كلهر وقتى شجاعت حسین خان را انتخاب كرد عوامل بسیارى را در نظر گرفت. او نوازنده هم نسل كلهر است و مشكلات جامعه امروز را مى فهمد. كلهر وقتى در نیویورك زندگى مى كرده هرازچندى كنسرت هاى موسیقى شمال هند را مى دیده و مدت ها بود كه قصد داشته با نوازنده اى از فرهنگ دیگر كار كند. طرز نوازندگى شجاعت حسین خان، دیدش نسبت به موسیقى، آهنگ هایى كه مى نوازد و رتبه اى كه در موسیقى هنرى دارد باعث شد به او پیشنهاد همكارى بدهد.

پس از 20 سال کنسرتی از استاد

یكى از بخت هاى موسیقى در سال جارى براى اینكه دوباره رونق بگیرد برگزارى كنسرت محمدرضا لطفى است كه در حدود 20 سال است هیچ كس از او اجراى زنده اى در ایران ندیده است.

اواخر شهریور در فضاى باز كاخ نیاوران طلسم (انشااله) خواهد شكست و لطفى با صحنه آشتى خواهد كرد. البته اگر همه چیز همان طور كه او انتظار دارد، پیش برود. با این حساب كاخ نیاوران تبدیل به مكانى ویژه و اختصاصى براى بزرگان موسیقى ایران خواهد شد.

او در مصاحبه اى كه زمستان سال گذشته با شرق داشت درباره برگزارى كنسرت گفت: «نمى خواهم كنسرتى برگزار كنم كه جمعیتى را از شهرستان به تهران بكشاند و آخر سر بلیتى به آنها نرسد. 20 سال است كنسرتى برگزار نكرده ام و طبعاً علاقه مندان زیادى براى دیدن اجرایم مى آیند و من باید جوابگوى آنها باشم. در كنسرت هاى من باید آرامش حكمفرما باشد تا بتوانم حال و هواى خود را روى صحنه ببرم. برنامه ام در كنسرت اول این است كه خودم، سازهاى ضربى و گروه همخوان به اجراى برنامه بپردازیم. با برگزارى این كنسرت ماندن من هم قطعى خواهد شد.»

او همچنین گفته كه براى برگزارى كنسرت همه چیز باید مشخص باشد:

«هر كسى اخلاقى دارد. من اصولاً ذهنم تاكتیكى نیست. ذهنم سازماندهى شده است. همه چیز باید برایم روشن باشد تا هماهنگ حركتى را انجام دهم. كنسرتى كه آموزش و انتشار آن مشخص نباشد، برگزار نمى كنم. اگر قرار باشد كنسرتى برگزار كنم، درست است كه اثر خود را دارد، ولى وقتى علاقه مندان بعد از اجرا مى آیند و مى گویند استاد كجا از شما درس بگیریم، جوابى برایش ندارم. بنابراین كنسرت زمانى مفید است كه آموزشى هم پشت آن باشد. البته براى كنسرت ها در حال برنامه ریزى هستیم. من علاقه ندارم فقط در تهران روى صحنه بروم، بلكه مى خواهم در تمام ایران برنامه داشته باشم، حتى جاهاى دورافتاده شاید تور كنسرتى راه بیندازم كه پنج یا شش ماه طول بكشد و در آن جوان ها را ببینم. وضع آموزش آنها را بررسى كنم و اگر كمك خواستند، كمكشان كنم. مستركلاس هایى برگزار كنم كه جوانان ایرادهاى خود را برطرف كنند تا كنسرت با جنبه فرهنگى آموزشى هم توام باشد. اما سازماندهى چنین تورى در ایران كار حضرت فیل است.»

جشنواره تكنوازان

انجمن موسیقیدانان دوستدار نیاوران ابتداى امسال اعلام كرد كه در كنار برگزارى كنسرت هاى موسیقى در سال جدید تصمیم دارد پروژه اى به نام تكنوازى در موسیقى ایرانى را هم اجرا كند.

این برنامه در ده بخش و با حضور ده استاد برجسته موسیقى ایرانى برگزار مى شود.

در اولین بخش این برنامه كه دوم و سوم مردادماه برگزار مى شود، مسعود شعارى به تكنوازى سه تار مى پردازد. در هر برنامه در كنار استادان برجسته موسیقى هنرجویان موسیقى نیز در بخش دوم به اجراى تكنوازى مى پردازند. پس از آن نیز جلسه پرسش و پاسخى در میان حاضران برگزار مى شود.

تكنوازى هاى بعدى متعلق به مجید درخشانى (تار) و اردشیر كامكار (كمانچه) است. این برنامه از مردادماه هر هفته به طور مرتب برگزار مى شود. مشاور هنرى این برنامه كه تا پایان تابستان ادامه دارد، مجید درخشانى نوازنده و آهنگساز و سرپرست گروه موسیقى خورشید است.

انجمن موسیقیدانان نیاوران همانطور که قبلا هم گفته بودیم براى تابستان 85  خود برنامه هاى مفصلى چیده است. اجراى دونوازى كیهان كلهر و شجاعت حسین خان، كنسرت گروه دستان، كنسرت كامكارها، كنسرت گروه تنبور شمس و كنسرت عالیم قاسیم اف خواننده آذرى از برنامه هایى است كه قرار است در فصل تابستان و در فضاى باز كاخ نیاوران اجرا شود.

اوایل سال جارى گروه موسیقى كامراتا آثارى از مسعود شعارى را در تالار رودكى اجرا كرد. آخرین حضور مسعود شعارى به همراه گروهش همساز بر روى صحنه به جشنواره موسیقى فجر در سال گذشته برمى گردد.

مسعود شعارى از معدود نوازنده هاى چیره دست سه تار است. او كه آهنگسازى هم مى كند قصد دارد با جایگزین كردن «ریتم» در موسیقى دستگاهى ما و تلفیق آن با سازهاى جهانى زبان موسیقى ما را جهانى كند. او با آلبوم «انتظار» طلیعه دار این نگاه و نگرش به عرصه موسیقى سنتى حداقل در بخش سه تار شده است و آلبوم اخیر او با نام «سیر» ادامه مسیرى است كه شعارى براى خود برگزید.

لینک:

دستان هنوز مجوز کنسرت نگرفته

هوشنگ كامكار : تا زمانی كه صددرصد مطمئن نشده‌ایم كه گروه ما بی عیب و نقص است به روی صحنه نخواهیم رفت

پاواروتی موتزارت و عندلیبی

اساتید موسیقی ایرانی دراسکار موسیقی

تابستان داغ موسیقی

سیر نزولی برگزاری کنسرت

"علی سنتوری" مهرجویی در كاخ نیاوران

شجریان و گروهش خبرسازترین هنرمندان موسیقی ایران