تبیان، دستیار زندگی
در حالی که خبر آلودگی خیارهای اروپایی به میکروبی به نام ای‌کولای به خبر داغ خبرگزاری‌ها تبدیل شده بود، ما سال‌هاست که با خیارهای مسموم خودمان خو گرفته‌ایم، آن‌ها را خورده‌ایم، مسموم شده‌ایم و بعد بهبود یافته‌ایم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خیار گلخانه‌ای نخورید!


در حالی که خبر آلودگی خیارهای اروپایی به میکروبی به نام ای‌کولای به خبر داغ خبرگزاری‌ها تبدیل شده بود، ما سال‌هاست که با خیارهای مسموم خودمان خو گرفته‌ایم، آن‌ها را خورده‌ایم، مسموم شده‌ایم و بعد بهبود یافته‌ایم.

گلخانه‌ای

مثل آن که دیگر بدن‌مان به خوردن انواع سموم در آب، غذا و هوا عادت کرده است و گویا اصلاً برای‌مان اهمیتی ندارد که خیارهای وطنی خودمان دیرزمانی است که با پوست و گوشت‌شان سمومی را به خوردمان می‌دهند.

اگر برخی از اروپایی‌ها با خوردن خیارهای آلوده به ای‌کولای به یک باره دچار بیماری و مرگ شده‌اند، ما آرام‌آرام و به تدریج در اثر خوردن خیارهای سمی مسموم می‌شویم و می‌میریم.

برای آن که از این واقعیت تلخ بیشتر آگاه شوید، دکتر رضا صالحی محمدی، دکترای مهندسی علوم باغبانی، متخصص فیزیولوژی و اصلاح سبزی‌ها و استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران در این رابطه توضیح می‌دهند:

 آقای دکتر! مشکل اساسی ما در کشت خیار چیست؟

اصلی‌ترین مشکل، سم‌هایی است که به بوته‌های خیار زده می‌شود. متأسفانه خیارهای تولیدی کشور ما به خصوص خیارهای گلخانه‌ای که معمولاً در فصول پاییز و زمستان کشت می‌شوند، به بسیاری از آفات و بیماری‌ها حساس هستند. درست است که بوته‌های خیارهای گلخانه‌ای پربارند و محصول بیشتری نسبت به بوته‌های مزرعه‌ای دارند، اما حساسیت این بوته‌ها نسبت به آفات و بیماری‌ها کم است. به همین دلیل کشاورز مجبور می‌شود برای این که محصولش در اثر آفت از بین نرود، قوی‌ترین سم‌های موجود در بازار ایران را که مصرف آن‌ها در بسیاری از کشورهای دنیا ممنوع شده است، به کار ببرد.

اگر خاطرتان باشد حدود 3 سال پیش، به یک باره مسمومیتی در تهران همه‌گیر شد که بررسی آب و سایر مواد غذایی، نشان داد مصرف خیارهای آلوده به سم، باعث ایجاد این مسمومیت شده است.

چرا این خطر در مورد خیارهای گلخانه‌ای بیشتر است؟

چون محیط گلخانه، بسته است، به همین دلیل وقتی سم‌پاشی با سمی قوی انجام می‌شود، سم وارد شیره گیاه و حتی گوشت میوه خواهد شد.

از طرفی سم‌هایی که به بوته‌ها زده می‌شوند، دوره‌ای به نام "کارنس" دارند. دوره کارنس مدت زمان بین مصرف سم تا زمانی است که اثر سم از گیاه خارج می‌شود. سم‌های قوی معمولاً دوره کارنس 3 هفته‌ای یا 21 روزه دارند. در حالی که زمان ظهور خیار روی بوته تا زمان برداشت آن بیشتر از 10 تا 12 روز طول نمی‌کشد.

خیار درختی و گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای 20 تا 30 برابر استاندارد دارای سموم است به طوری که مصرف این محصول میزان سرطان را در کشور دو برابر می‌کند

یعنی عملاً باقیمانده سم در میوه‌ای است که چیده و وارد بازار می‌شود و ما به راحتی آن‌ها را می‌خوریم و سم‌های باقیمانده در خیار را وارد بدنمان می‌کنیم. البته فرد بلافاصله پس از خوردن خیار دچار بیماری و مسمومیت نمی‌شود بلکه این سم‌ها به تدریج در بدن جمع می‌شوند و در نهایت به حدی می‌رسند که بدن نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد و انواع و اقسام مسمومیت‌ها و مشکلات را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند.

این تجمع سم داخل بدن، خود را با چه علایمی نشان می‌دهد؟

معمولاً فرد دچار حالت تهوع، سرگیجه، افزایش ضربان قلب و اختلال در سیستم گردش خون می‌شود تا جایی که حتی در نهایت ممکن است بستری شود. البته این علایم در بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز دیده می‌شود بنابراین تشخیص این که بیمار دچار مسمومیت با سم ناشی از خوردن محصولات کشاورزی شده یا نه مشکل است. ولی اگر فرد سالم باشد و سابقه بیماری نداشته باشد، تشخیص راحت‌تر است و می‌توان با کمک آزمایشگاه‌های سم‌شناسی به آن پی برد.

خیار

سموم خیار درختی و گوجه گلخانه ای ابتلا به سرطان را دو برابر می‌کند

معاون آموزش فنی و پژوهشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: در حال حاضر خیار درختی و گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای 20 تا 30 برابر استاندارد دارای سموم است به طوری که مصرف این محصول میزان سرطان را در کشور دو برابر می‌کند.

فرهاد صفارپور در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: محصولات ارگانیک به عنوان با کیفیت‌ترین محصولات کشاورزی در دنیا شناخته شده‌اند و کیفیت آن‌ها به مراتب بالاتر از محصولات دیگر است.

وی افزود: در حال حاضر 5/2 هکتار گلخانه ارگانیک در استان اصفهان وجود دارد که بیشتر این تولیدات در اختیار شهروندان تهرانی قرار می‌گیرد.

معاونت آموزش فنی و پژوهشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان اضافه کرد: هم اکنون 10 بازار زنجیره‌ای برای ارائه محصولات سالم به عموم مردم در شهر تهران فعالیت دارند و مردم می‌توانند با مراجعه به این بازارها محصول سالم را خریداری کنند.

وی بیان داشت: در حال حاضر فروشگاه‌هایی که در اصفهان محصولات ارگانیک به مردم عرضه کنند، وجود ندارد.

صفارپور با اشاره به این که ایران از نظر تولید محصولات ارگانیک رتبه خوبی را در دنیا ندارد، تصریح کرد: ایران در میان 153 کشور جهان که به این فناوری دست پیدا کرده‌اند، در جایگاه 131 قرار دارد.

چون محیط گلخانه، بسته است، به همین دلیل وقتی سم‌پاشی با سمی قوی انجام می‌شود، سم وارد شیره گیاه و حتی گوشت میوه خواهد شد

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان به دلیل قیمت گذاری یکسان برای محصولات ارگانیک و ناسالم و ضرر تولید کننده به تولید محصولات ارگانیک کمتر تمایل نشان می‌دهند.

معاونت آموزش فنی و پژوهشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به این که در حال حاضر استان اصفهان از وجود کارشناسان و متخصصان توانمندی برای تولید محصول سالم کشاورزی برخوردار است، تاکید کرد: از علم و تجربه این افراد برای تولیدات محصولات سالم استفاده نمی‌شود.

وی گفت: کشاورزان به دلیل نداشتن سواد تولید و استفاده بهینه از سموم، نمی‌توانند در راه تولیدات ارگانیک موفق باشند.

صفارپور بیان داشت: برای رغبت کشاورزان به تولید محصولات سالم باید قیمت آن‌ها متفاوت با سایر تولیدات کشاورزی باشد و در استان اصفهان نیز باید مثل تهران بازارهای زنجیره‌ای برای ارائه محصول ارگانیک به شهروندان ایجاد شود.

سموم خیارهای درختی 21 روز ماندگاری دارد

وی در ادامه با اشاره به این که سموم خیار درختی‌های موجود در بازار حتی با شستن و پوست کندن میوه نیز از بین نمی‌رود، اظهار داشت: سمومی که در حال حاضر برای خیارهای درختی استفاده می‌شود، به مدت 21 روز ماندگاری دارد.

وی تاکید کرد: البته در حال حاضر محصولاتی همچون انار و زعفران 100 درصد سالم تولید می‌شود و کیفیت سلامت آجیل‌ها نیز مطلوب است.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

هفته نامه سلامت

فودتک

اگر می‌خواهید با کارشناسان تغذیه‌ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

خواص غذایی و درمانی خیار

فواید خیار برای چشم و پوست

تاثیر خیار در رفع عطش و تصفیه خون

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.