تبیان، دستیار زندگی
تمام انسان ها به طور غریزی مایل به یافتن دوست هستند ولی موفقیت آنها در این راه به رفتار خودشان بستگی دارد. كودكان از 4 یا 5 سالگی می توانند دوست پیدا كنند.هر نوباوه‌ای نیازمند چند دوست خوب و یا گروهی است که بتواند آنها را متعلق به خود بداند؛ زیرا با داش
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشكل دوست یابی و نگه داشتن دوست درمیان كودكان

(2)

مهارت‌های گفتگو را آموزش دهید

موارد زیر را تمرین کنید: سلام کردن، معرفی، پرسیدن پرسش‌های خاصی برای ادامه یافتن گفتگو برای مثال چه خبر؟ دیگه چه طوری ؟ تکرار نام‌ها را آموزش دهید. نقش معرفی کردن افراد را گوشزد کنید و به کودک بگویید نام دیگران را تکرار کند تا اطمینان یابد آنها را به یاد خواهد آورد. همچنین به کودک بیاموزید که پذیرفتنی است که پس از معرفی شدن به فردی دوباره از او بخواهید نامش را تکرار کند.

فرصت‌هایی برای تمرین

به کودک فرصت دهید مهارت‌های جدیدش را به کار گیرد. بدون مجبور کردن او را تشویق کنید دوستان دیگر را برای بازی دعوت کند. به او پیشنهاد کنید با هم فیلم ببینند، ساندویچ بخورند یا به تماشای فوتبال بروند. به سوی موقعیت‌های طولانی‌تر و کمتر برنامه‌ریزی شده بروید. به تدریج زمانی را که کودکان با هم سپری می‌کنند، زیاد کنید.

نظارت و تشویق

بگذارید کودک بداند در حال چه کاری است. این کار را با دادن نمره انجام ندهید بلکه به او بگویید. چند کلمه تحسین آمیز به کار ببرید تا به کودک بگویید چه قدر خوب با دوستش کنار آمده است. یک الگوی خوب برای کودک‌تان باشید. خوشبختانه بچه‌ها با محافظت و پشتیبانی والدینشان راحت‌تر می‌توانند دوست پیدا کنند.

پس زندگی اجتماعی کودکتان را با این موارد آغاز کنید:

درباره دوستی بخوانیدصمیمیت با کودک

تعدادی داستان درباره دوست پیدا کردن انتخاب کنید و آنها را برای کودک خود بخوانید، درباره اینکه چگونه شخصیت‌ها، افراد جدید را ملاقات می‌کنند، بحث کنید و درباره راه‌هایی که کودک شما می‌تواند از بعضی از این ایده‌ها در زندگی خودش استفاده نماید گفتگو کنید. آنها را ترغیب به برداشتن گوشی تلفن کنید. یک مادربه پسرش یاد داد که مکالمات را با گفتن الو و گفتن نامش آغاز کند. این راه بزرگی برای آشنا شدن با افراد است. او در زمین بازی به سرعت به سمت بچه‌ها می‌دود و می‌گوید، سلام اسم من «جاشوا» است و از اینجا به بعد شخصیت خود را نشان می‌دهد. فکر نکنید که شما مجبورید کارگردان امور اجتماعی کودکتان باشید و به آنها یک عبارت پیچیده یا بامزه یاد دهید تا خودشان را معرفی نمایند. به آنها نشان دهید که باید صادق و راستگو باشند. حتی گفتن عبارت «من عاشق تاب‌بازی هستم. تو چه طور؟» به کودک دیگری که منتظر نوبتش است، می‌تواند سرآغاز یک دوستی زیبا باشد. اگر کودک شما خجالتی است، بگذارید گفتگوها و احوال‌پرسی‌های خود را با خواهر و برادر بزرگتر خود انجام دهد.

در جایی که کودکان هستند حضور داشته باشید

استاد مرکز رشد و مراقبت کودک می‌گوید: «همه آموزش‌های دنیا موثر واقع نمی‌شود، مگر اینکه کودک شما آن چه را که یاد گرفته واقعاً تمرین کند.» اگر کودک شما هنوز در مهدکودک یا پیش دبستانی نیست به یک گروه بازی ملحق شوید. به‌طور مرتب به پارک بروید به کتابخانه محلی یا به یک موزه بروید. قرار ملاقات‌های زیادی بگذارید. با دوستان صمیمی ‌یا احتمالی کودکتان قرار بازی در خانه بگذارید و آنها را به خانه دعوت کنید. به آنها وقت بدهید که همدیگر را بهتر بشناسند و تفریح و سرگرمی‌ داشته باشند.

روی مهارت‌های اجتماعی کار کنید

مطمئن شوید که کودکان‌تان درک می‌کنند که دوستان خوب با هم شریک می‌شوند و نوبت را رعایت می‌کنند. به یکدیگر گوش می‌دهند و همدیگر را نمی‌زنند و مسخره نمی‌کنند. به او توضیح دهید که او هم باید در جستجوی دوستانی باشد که آنها هم این قوانین را می‌دانند و دنبال می‌کنند. کودکتان را تشویق کنید که علایق خود را کشف کند. به‌طور معمول دوستی‌ها در زمینه فعالیت‌های مشترک رشد می‌کنند. بنابراین به او کمک کنید که مشغول انجام کاری شود که از آن لذت می‌برد مثل رفتن به کلاس نقاشی یا ملحق شدن به تنها تیم‌های ورزشی.

با روش دوست‌یابی کودک‌تان هماهنگ باشید 

بعضی از کودکان هیچ مشکلی در نزدیک شدن به بچه‌های دیگر ندارند در حالی که برای دیگران ممکن است مقداری طول بکشد تا آشنا شوند. تعدادی از آنها دوست دارند دوستان زیادی داشته باشند در حالی که کودک شما ممکن است فقط یک دوست داشته باشد تا وقتی که او یک دوست صمیمی ‌دارد و شاد است همه چیز برای او خوب و راحت خواهد بود.

نوجوان

اگر كودك شما علاقه ای به یافتن دوست نشان نمی دهد از شیوه های زیر استفاده كنید:

¤ موقعیت های متعددی برای فرزندتان ایجاد كنید. هر از گاهی دوستان كودك خود را به ناهار دعوت كنید و در ضمن نام او را در كلاس های مختلف بنویسید. بدین ترتیب او اجتماعی بودن را یاد می گیرد. به بازی فرزندتان اهمیت دهید. به علاوه وقتی با دوستان خود صحبت می كنید فرزندتان را نیز وارد بحث كنید. او را به دیدن همسایه ها و خرید ببرید. هر چه بیشتر او با شخصیت های مختلف سر و كار داشته باشد موفق تر خواهد بود.

¤ از فرزند خود حمایت كنید. شاید این كار آسان به نظر برسد ولی چند بار حقیقتا به اظهارات او گوش داده اید؟

به حرف‌های فرزندتان در مورد اتفاقاتی كه در مدرسه می‌افتد گوش دهید. به انتخاب فرزندتان احترام بگذارید ودوستان وی را به خانه دعوت كنید. سعی كنید با دوستان فرزندتان و والدین آنها آشنا شوید.

¤ خود را نبازید. به همدردی با فرزندتان بپردازید ولی سخت نگیرید. یافتن دوست فرآیندی طولانی مدت است و فراز و نشیب زیادی دارد و متأسفانه ناامیدی بخشی از روند دوست یابی محسوب می شود.

تمام كودكان در رابطه دوستی خود نوعی ناامیدی «طبیعی» را تجربه می كنند.

والدین می توانند با گوش دادن و به رسمیت شناختن احساسات كودكان خود به حمایت از آنها بپردازند. در مورد نگرانی های خود با افرادی مثل آموزگار، دوست یا سایر اعضای خانواده مشورت كنید.

شما هرگز نمی خواهید فرزندتان نگران شود و بنابراین برای حل مشكلات خود از افراد خبره كمك بگیرید.

نوجوان

¤ مهم ترین مسئله این است كه به فرزندتان نشان دهید چگونه دوست خوبی باشد و دوست پیدا كند.

بهترین راه این است كه برای او یك الگو باشید. برای رسیدن به این هدف به موارد زیر توجه كنید:

-به كودكتان برای شناسایی نقاط قوت خود كمك كنید.

-از گفتن كمبودهای خودتان هراس نداشته باشید.

- بدون اینكه به انتقاد از فرزندتان بپردازید، سخنان وی گوش دهید.

- مهربان باشید، به تمجید از دیگران بپردازید و به مردم كمك كنید.

- با دیگران همدردی نشان دهید.

- از روزگار گله و شكایت نكنید و به جای این كار به فرزندتان یاد دهید كه مسائلی را كه نمی توان تغییر داد بپذیرد و برای تغییر سایر مسائل تلاش كند.

آموختن طریقه دوست یابی در زندگی آینده كودكان ما نقش مهمی ایفا می كند.

حتما در اطراف خود افرادی را دیده اید كه علی رغم موفقیت های تحصیلی، شغلی، مالی و... احساس خوشبختی نمی كنند؛ زیرا در برقراری یك رابطه مناسب با دیگران مشكل دارند. وقتی فرزند شما مهارت های لازم را بیاموزد دیگران را به سوی خود جذب خواهد كرد و حضور دوستان به زندگی او مفهوم تازه ای خواهد بخشید.

منبع:

چگونه با کودکم رفتار کنم؟، دکتر سهامی

کیهان-آذر شایان

سایت نورپرتابل

سایت آفتاب


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: اکرم محمدزاده فرهانی

تنظیم: نسیم گنجی منش