تبیان، دستیار زندگی
شرکت خودروسازی تویوتا، طرحی جالب را ارایه کرده و با همکاری مرکز ایستیتوتو یورو پئوی تورین (IED) تیمی متشکل از تعدادی دانشجوی کارشناسی طراحی خودرو تشکیل داده و از آنها خواسته تا مدل هیبریدی تویوتا پریوس را برای سال‌های 2010 تا 2015 طراحی کنند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن مرادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید خودروهای جدید تویوتا


شرکت خودروسازی تویوتا، طرحی جالب را ارایه کرده و با همکاری مرکز ایستیتوتو یورو پئوی تورین (IED) تیمی متشکل از تعدادی دانشجوی کارشناسی طراحی خودرو تشکیل داده و از آنها خواسته تا مدل هیبریدی تویوتا پریوس را برای سال‌های 2010 تا 2015 طراحی کنند. به گزارش گروه خواندنی های مشرق به نقل از قاصد، وظیفه دانشجویان در طرح تویوتا این بوده که مدل مفهومی تویوتا پریوس را به گونه‌ای طراحی کنند که ضمن تاکید بر تکنولوژی‌های برتر، ویژگی‌های احساسی و دیگر ویژگی‌های بازار اروپا و جهان را به خوبی نشان دهند که در این گزارش به شرح 10 طرح برتر این مجموعه می‌پردازیم.

آبشار Waterfall

طراحان: دنیس براگا و آندره موسلین

تولید خودروهای جدید تویوتا
تولید خودروهای جدید تویوتا

مفهومی آبشار بر قدرت و قاطعیت تاکید دارد و از ساختار و طراحی زیبا و قدرتمندی برخوردار است. در طراحی این خودرو سعی شده ارتباط اجزای آن با طبیعت به خوبی نشان داده شود. با نگاه به این خودرو تصور می‌کنید که در حال بالا رفتن است، همان‌طور که گیاه سر از خاک بیرون می‌آورد. ارتباط طراحی بیرون و درون آن نیز به خوبی حفظ شده است. به اعتقاد طراحان مفهومی آبشار در این خودرو سعی شده سادگی و تکنولوژی در کنار یکدیگر استفاده شود.

آنتی (Antei)

طراحان: جرج گومز و فرناندو اوکانا

تولید خودروهای جدید تویوتا
تولید خودروهای جدید تویوتا

مفهومی آنتی برای دنیایی طراحی شده که در آن جامعه مسوولیت زیان‌های اکولوژیک گذشته تاریخ جهان را پذیرفته و به گونه‌ای طراحی شده که انسان را به فکر در خصوص رفتار با زمین وامی‌دارد. در طراحی این مفهومی موضوع شفافیت بسیار حائز اهمیت بوده و در فرایند طراحی آن رسیدن به همزیستی کامل میان تکنولوژی‌های برتر و ویژگی دوستدار محیط‌زیست‌بودن خودروهای هیبریدی در دستور کار قرار گرفته است. آنتی به معنی تعادل است و اهداف تولید این مفهومی را به خوبی نشان می‌دهد.

اسب نر (Stallion)

طراحان: ادواردو اولیوارز رویزولاسکو و پاتریک هور

تولید خودروهای جدید تویوتا
تولید خودروهای جدید تویوتا

مفهومی اسب نر برای رده سنی 30 تا 40 سال طراحی شده و هدف از آن شناسایی خانواده‌هایی بوده که صاحب یک یا دو فرزند بوده و تمایل دارند تا خودرویی داشته باشند که به رغم ارزان‌بودن کارایی بالایی داشته باشد. در طراحی این مفهومی از اسب نر الهام گرفته شده و تلاش شده تا ویژگی‌های احساس، هیجان، تعامل و قدرت به خوبی نشان داده شود. شکل اسب در حال دویدن به بدنه این مفهومی منتقل شده و پویایی و جذابیت را در آن به وجود آورده است.

H.A.L.O - Hybrid Advance Line

طراحان: مایکل دکونچینی و فابریزیو سالرنو

تولید خودروهای جدید تویوتا
تولید خودروهای جدید تویوتا

این مفهومی به عنوان یک وسیله نقلیه هیبریدی معرفی شده که نشان‌دهنده نسل‌های آینده وسایل نقلیه جاده‌ای است. H.A.L.O ظاهر بسیار زیبایی داشته و در طراحی آن ابهام و پیچیدگی به چشم می‌خورد. گفته شده که این خودرو قادر است سرنشینان را به این نتیجه برساند که در حال رانندگی در فضا هستند. فلسفه اصلی در طراحی این مفهومی این بوده است: من هر چه را که دلم بخواهد می‌بینم، اما تنها چیزهایی را که نیاز است نشان می‌دهم. موتور این خودرو قابل رویت بوده و از پیچیدگی کمی برخوردار است.

فورما (Forma)

طراحان: مارکو سراتو، انریکو رمولیف و دانیلو توستی

تولید خودروهای جدید تویوتا
تولید خودروهای جدید تویوتا

مفهومی فورما از جمله 10 طرحی است که برای تویوتا پریوس طی سال‌های 2010 تا 2015 آماده شده و هدف از آن نشان‌دادن ویژگی‌ احساسی پریوس بوده است. فورما از اجزای اساسی و ساده‌ای تشکیل شده و تکنولوژی پاک مهمترین ویژگی آن است. این خودرو از جمله طرح‌هایی بوده که توجهات زیادی را به خود جلب کرده زیرا بهترین راهکارها را برای ساخت تویوتا پریوس در مدت فوق ارایه کرده است.

بی‌ساید (B- Side)

طراحان: فلاویو مازرا، ریکارد و تیبونی و انریکوورسلی

تولید خودروهای جدید تویوتا
تولید خودروهای جدید تویوتا

الهام طراحان بی‌ساید برای انجام پروژه‌ خود ایستگاه ناپل ایتالیا بوده که توسط معمار برجسته ایتالیایی به نام زاها حدید معماری شده است. این مفهومی از احساس درونی فردی دوستدار محیط‌زیست حرف می‌زند و اعتقاد بر این است که برای درک آن باید در نزدیکی خودرو باشید. تنها در بی‌ساید در سمت چپ آن به‌گونه‌ای طراحی شده که دسترسی راننده به داخل خودرو به راحتی امکان‌پذیر است. در همین حال در کشویی این مفهومی دسترسی به بخش عقب و سمت راست خودرو را راحت کرده است.

کلین آمیک (Clean Amic)

طراحان: گیلامه بومبنگر، کارملو گیانوند

تولید خودروهای جدید تویوتا
تولید خودروهای جدید تویوتا

شعار اصلی در طراحی این مفهومی "پاکی و دینامیکی" بوده است و تمام تلاش طراحان این بوده که دو ویژگی دوستدار محیط زیست‌بودن و دینامیک‌بودن در یک خودرو جمع شود. تصویر طبیعت همچون آب جاری، حرکت برگ‌ها و قدرت و ابهت صخره‌ها با یکدیگر ادغام شده و در طراحی این خودرو از آن الهام گرفته شده است. ارتباط طبیعت و انسان نیز از دیگر نکاتی بوده که در فرایند طراحی مفهومی کلین آمیک به آن توجه ویژه‌ای شده است.

اموشن 2016 (Emotion 2016)

طراحان: استفانو پاپئو، فابیو فورنریس و کیشی یوشیکاوا

تولید خودروهای جدید تویوتا
تولید خودروهای جدید تویوتا

طراحی بیرونی مفهومی پریوس اموشن شامل ورقه‌های فلزی است که با هنر اصیل ژاپنی درهم آمیخته شده است. گفته شده که در طراحی سطح شیشه‌ای عظیم آن از کیمونو الهام گرفته شده است. این مفهومی به گونه‌ای طراحی شده که در سال 2016 برای یک راننده 40 ساله خودرو بسیار مناسبی باشد. گرچه ارتفاع این خودرو از زمین تنها 1400 میلیمتر است اما طراحی آن به نحوی است که در ردیف جلوی آن سه نفر به راحتی می‌توانند بنشینند، این در حالی است که ردیف پشتی آن گنجایش تنها دو سرنشین را دارد. موتور احتراقی مفهومی اموشن 2016 در بخش پشتی آن قرار دارد و قدرت مناسب برای حرکت آن را تولید می‌کند.

پریوس سلول

تولید خودروهای جدید تویوتا
تولید خودروهای جدید تویوتا

هدف از طراحی مفهومی پریوس سلول فراتر رفتن از ماهیت کنونی تویوتا پریوس بوده است. مفهومی سلول از امکانات بسیار و زیبایی خاصی برخوردار بوده و خودرو جمع‌وجوری است که با طبیعت عجین شده است. تقریباً مفهومی سلول به طور کامل از شیشه ساخته شده است. با نشستن درون این خودرو خود را در حال حرکت در فضای بیرون می‌بینید به گونه‌ای که احساس می‌کنید هیچ چیز بین شما و فضای بیرونی وجود ندارد. چراغ‌های خودرو زیبایی خاصی به آن داده و بر ماهیت پاک و دوستدار محیط‌زیست آن تاکید می‌کند.

4Wingx

طراحان: جاناتان بالسترری، رالف راپرچت و آلبرتو اسکولری

تولید خودروهای جدید تویوتا
تولید خودروهای جدید تویوتا

این مفهومی هم همانند اغلب طرح‌های فوق با طبیعت عجین شده و آلایندگی بسیار کمی دارد. گفته شده که مفهومی 4Wingx انقلابی در استفاده از تکنولوژی هیبریدی به شمار می‌رود و از ترکیب منابع انرژی استفاده می‌کند. از نکات بارز در طراحی این مفهومی چارچوب بسیار سبک اما قوی آن است که با طراحی منحصر‌به‌فرد زیبایی زیادی پیدا کرده است.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: birdana

مطلب مرتبط:

رقابت خودروهای هوشمند

آلبوم تصاویر اتومبیل هام

همه ماشین های پلیس ایران