تبیان، دستیار زندگی
در حالی كه همچنان سرنوشت طرح سوال از رییس جمهور در مجلس مبهم است، طرح استعفای علی مطهری در واكنش به عدم پیگیری جدی سوال در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس در دستور كار قرار گرفت تا 155 نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی با مخالفت خود با استعفای علی مطهری نم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استعفای علی مطهری تصویب نشد


در حالی كه همچنان سرنوشت طرح سوال از رییس جمهور در مجلس مبهم است، طرح استعفای علی مطهری در واكنش به عدم پیگیری جدی سوال در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس در دستور كار قرار گرفت تا  155 نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی با مخالفت خود با استعفای علی مطهری نماینده‌ی تهران، رای به ابقاء مجدد وی به عنوان نماینده‌ی مجلس بدهند.


مطهری

پس از طرح استعفای علی مطهری در جلسه‌ی امروز و اظهارات وی در این باره پزشكیان، خباز و رضا حسینی از فراكسیون خط امام مجلس و مصباحی مقدم ، هدایت خواه و لاهوتی از فراكسیون اصولگرایان مجلس به عنوان شش نفر از مخالفان این استعفا سخن گفتند و استعفای علی مطهری را به مصلحت ندانستند.

در حالی كه مخالفان استعفای علی مطهری همگی از این منظر با استعفا مخالفت می كردند كه حضور وی را در مجلس غنیمت دانسته و می گفتند او نباید مجلس را ترك كند؛ اما هدایت‌خواه مخالفت خود را با این استعفا از این زاویه مطرح كرد كه مردم تاكنون نیز به حرمت شهید مطهری به فرزند او رای داده‌اند و نباید به استعفای او رای داد تا مردم خود در دوره بعد او را حذف كنند. این اظهارات هدایت خواه با مخالفت شدید نمایندگان روبرو شد.

علی مطهری در دفاع از درخواست استعفای خود ‌از این‌كه ماجرای سوال از رییس‌جمهور به این‌جا ختم شده و وقت مجلس و نمایندگان به جای مسائل اساسی كشور به بررسی استعفای وی اختصاص یافته ابراز تاسف كرد و گفت: چه می‌توان كرد كه برای پاسخ به مردمی كه از سرنوشت این سوال می‌پرسند، راهی جز استعفا باقی نماند.

او به دلایل برخی نمایندگان برای عدم طرح سوال از رییس جمهور اشاره كرد و گفت كه با این استدلال‌ها، باید بسیاری از وظایف و اختیارات نمایندگان را ببوسیم و روی طاقچه بگذاریم.

مطهری با بیان اینكه قصد تحقیر یا مفتضح كردن رییس جمهور را ندارد تاكید كرد كه حتی اگر تهران زیر بمباران دشمن باشد، طرح سوال از رییس جمهور در مجلس خطری برای كشور ندارد بلكه برای كشور مفید است.

وقتی كه رییس‌جمهور رای می‌آورد، خصوصا اگر رای بالایی بیاورد، فكر می‌كند كه می‌تواند مسیر فرهنگ و اقتصاد و سیاست خارجی كشور را مطابق نظریات خود عوض كند، در حالی كه رییس‌جمهور صرفا یك مجری است و باید سیاست‌های فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی كشور را كه در جای خود مصوب شده و قوانین مصوب مجلس را اجرا كند و به راحتی در مقابل مجلس پاسخگو باشد

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینكه این مجلس است كه باید سپر رهبری قرار گیرد نه رهبری سپر مجلس تاكید كرد: در زمان جمع‌آوری امضا برای سوال از رییس‌جمهور برخی می‌گفتند هر وقت آقا بگویند من امضا می‌كنم. به آن‌ها می‌گفتم اگر آقا بگویند كه دیگر سوال مجلس نیست، آن می‌شود سوال رهبری و دیگر نیازی به ورود ما نیست. ما دنبال سوال مجلس از رییس‌جمهور هستیم.

او همچنین گفت كه به دلیل عدم ایفای وظایف نظارتی عده‌ای احساس حاشیه امن پیدا كرده و تخلفاتی مانند اختلاس سه هزار میلیاردی رخ داده است.

مطهری ادامه داد: وقتی كه رییس‌جمهور رای می‌آورد، خصوصا اگر رای بالایی بیاورد، فكر می‌كند كه می‌تواند مسیر فرهنگ و اقتصاد و سیاست خارجی كشور را مطابق نظریات خود عوض كند، در حالی كه رییس‌جمهور صرفا یك مجری است و باید سیاست‌های فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی كشور را كه در جای خود مصوب شده و قوانین مصوب مجلس را اجرا كند و به راحتی در مقابل مجلس پاسخگو باشد.

مطهری

نماینده مردم تهران استعفای خود را آخرین دستگیره‌ای دانست كه یك نماینده می‌تواند به آن متمسك شود و اضافه كرد: نمی‌شود صد نماینده ، كاری را آغاز كنند و بعد از مدتی ناگهان آن را رها كنند بدون هرگونه توضیحی، پاسخ اینجانب به آن‌ها این است كه اكنون كه قادر به استیفای بخشی از حقوق شما نیستم، از سمت خود استعفا می‌دهم؛ زیرا ما نمایندگان مجلس در ابتدا به خدای قادر متعال سوگند یاد كرده‌ایم كه همواره به حفظ حقوق ملت پایبند باشیم و از قانون اساسی دفاع نماییم.

مطهری دربخشی از سخنانش در تشریح دلایل استعفای خود از نمایندگی گفت: می‌دانید آقای لاریجانی داماد خانواده ما است و البته از باب مزاح عرض می‌كنم كه دیگر داماد ناخلفی است چون با طرح سوال همراهی نكرد؛ علی لاریجانی در پاسخ به این صحبت مطهری گفت: مراقب خودتان و هم‌شیره‌تان باشید!

پس از این اظهارات، علی مطهری استعفای وی به رای مجلس گذاشته شد و نمایندگان با 155 رای مخالف،‌ 31 رای موافق و 12 رای ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر با این استعفا مخالفت كردند.

پس از اعلام نتایج آراء جمعی از نمایندگان با حضور در كنار علی مطهری به وی تبریك گفتند.

جمعی از نمایندگان نیز با توجه به اینكه  به سمت كرسی رسایی رفته و شعار رسایی رسایی استعفا استعفا سردادند.

رسایی نیز از جای خود برخواسته و با صدای بلند اعلام كرد كه من استعفا نمی‌دهم

علی مطهری استعفای وی به رای مجلس گذاشته شد و نمایندگان با 155 رای مخالف،‌ 31 رای موافق و 12 رای ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر با این استعفا مخالفت كردند

لاریجانی پس از این رای‌گیری برای علی مطهری ابراز امیدواری كرد كه وی در ایفای وظیفه نمایندگی خود موفق باشد.

در حالی كه پیش از بررسی استعفای علی مطهری گفته شده بود كه سوال از رییس جمهور به جریان افتاده و به كمیسیون های تخصصی مجلس ارجاع شده، دقایقی بعد از مخالفت مجلس با استعفای علی مطهری در جلسه علنی مجلس یكی از اعضای هیات رییسه مجلس اعلام كرد كه سوال از رییس جمهور به خاطر از نصاب افتادن تعداد امضاها منتفی است؛ موضوعی كه باعث می شود این بحث به این زودی ها به نتیجه نرسد.

سارا كیان

بخش سیاست