تبیان، دستیار زندگی
شاید امروزه رفتارهایی مانند پز دادن و لاف زدن بسیار دیده می شود که تا حد زیادی به نحوه زندگی امروز برمی گردد و افراد بسیار تجمل گرا و مادی شده اند .، البته خیلی وقتها این رفتارها نشانگر اعتماد به نفس و عزت نفس پایین فرد است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پز دادن، تجمل گرایی و لاف زدن

کودک توقع بیش از حد دارد

شاید امروزه رفتارهایی مانند پز دادن و لاف زدن بسیار دیده می شود که تا حد زیادی به نحوه زندگی امروز برمی گردد و افراد بسیار تجمل گرا و مادی شده اند و حس می کنند داشتن امکانات و مادیات نشانه شخصیت و برتری است و یا به اصطلاح با کلاس بودن یعنی اینکه فرد از امکانات مادی و یا شرایط خاصی برخوردار باشد و ظاهر شیک تری داشته باشند و این گونه عقاید و رفتارها موجب ایجاد رفتارهایی نظیر پز دادن و لاف زدن می گردد
البته خیلی وقت ها این رفتار ها نشانگر اعتماد به نفس و عزت نفس پایین فرد است و فرد برای جلب توجه و تحت تاثیر قرار دادن دوستان و یا حتی دشمنان، و جبران احساس ضعف در خود  چنین رفتاری نشان می دهد.
حال با توجه به این نوع رفتار ،ممکن است که فرزند شما هم گرفتار این مسئله باشد و با این رفتارها در مدرسه دوستان خوبی را از دست بدهد و یا برچسب دروغ گو بودن از سوی همکلاسان خود بگیرد، سعی کنید در رفع آن برآیید:

1-به لاف زدن کم، بی توجهی کنید. برای هر کس طبیعی است که گاهی لاف بزند. اما اگر دوستان کودک و خواهر و برادرش از لاف زدن او خسته شوند، و آن را اعلام می کنند؛ شما نمی توانید این رفتار را نادیده بگیرید.

کوله پشتی مدرسه

2- بر روی لاف زدن، اسم بگذارید. زمانی که لاف زدن کودک به صورت یک مشکل در آمد، به طور واضح بر روی کار او اسم بگذارید ولی آن را دروغ گفتن نخوانید :

" حامد، تو تمام بعدازظهر داشتی در این مورد صحبت می کردی که چقدر خوب بازی کردی، ولی الان داری لاف میزنی. تو کار تحسین برانگیزی انجام دادی ولی دیگه بسه! ".

3- علت لاف زدن و پز دادن کودک را دریابید

و درباره آن با کودک صحبت کنید. این امر به شما کمک می کند دریابید که چرا، کودک لاف زدن را لازم دیده است.

4-به کودک نشان دهید که چه طور لاف زدن اغلب نتیجه برعکس دارد.

از کودک بپرسید که وقتی می شنود که دیگران از خودشان تعریف می کنند چه احساسی پیدا می کند و یا وقتی او شروع به لاف زدن می کند ، دوستانش چه می گویند؟

5- کاری کنید کودک، رفتار خودش را ببیند.

یکی از جدیدترین لاف زدن های کودک را به صورت نمایشی، اجرا کنید. شما نقش کودک را بازی کنید و سپس، جایتان را با هم عوض کنید و به او واکنش خودتان را نشان دهید.

6- می توانید از فیلم ها و قصه هایی که شخصیت اصلی آن فردی لاف زن و تجمل گراست استفاده نمایید و از پیامد ها و عواقب چنین رفتارهایی او را آگاه کنید.

7- الگوی خوبی برای فرزندتان باشید.

گاهی این رفتارها تقلیدی از رفتار والدین است. کودکی که در کنار والدینی زندگی می کند که همیشه در حال پز دادن، لاف زدن و توجه بیش از حد به تجمل هستند نیز همان گونه بار می آید.

بنابراین

سعی کنید که این اخلاق و ویژگی را در خود از بین ببرید.

8- به کودک، راه های دیگری را برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران بیاموزید.

به کودک تان بیاموزید که چه طور کلمات تعارف آمیز و خوشایند بگوید.

هر کسی دوست دارد که مورد توجه و تحسین قرار گیرد. نقش موقعیت هایی را بازی کنید که در آن، کودک، می تواند بیاموزد که چطور به طور طبیعی حرف های خوشایند به دیگران بگوید.

9- در فرزندتان احساس عزت نفس ایجاد کنید.

اگر کودک تان احساس عزت نفس کافی داشته باشد نیازی نخواهد داشت که دارایی ها و کارهایش را به رخ دیگران بکشد.
آموزش احترام و اهمیت به دانش آموزان

10- محبت بی دریغ و بی قید و شرط را فراموش نکنید.
به او بگویید که او را دوست داشته و به او همان گونه که هست افتخار می کنید.

11- به کودکتان کمک کنید تا مهارت ها، علایق و فعالیت هایی را پیدا کند.

کودکی که مهارت ها و علایقی دارد، اطلاعات و تجارب بیشتری برای به اشتراک گذاشتن دارد. علاوه بر این، درباره خودش احساس بهتری می یابد، زیرا اطلاعات و توانایی های ویژه ای دارد.

12- به حل و رفع مشکلات مدرسه ای کودک بپردازید.

کودکی که شکست های دائمی تجربه می کند، نمی تواند احساس موفقیت و یا توانایی داشته باشد.

 13- به کودک تان کمک کنید تا دوستانی بیابد.

کودکی که در دوست یابی مشکل دارد و یا از جمع اخراج شده است، تصویری منفی از خودش پیدا می کند. بیرون بودن از جمع، دلپذیر نیست؛ به ویژه هنگامی که کودکان دیگر این احساس را به کودک القا می کنند که خواستنی نیست.

14- ثابت قدم باشید. اعتماد به نفس، به سرعت ایجاد نمی شود و بنابراین، حتما این کار را تبدیل به یک تلاش دراز مدت کنید که هر روز بخشی از آن انجام می شود. همواره بکوشید که اظهارنظر های مثبت را افزایش دهید، در عین حال که انتقاد را به حداقل ممکن می رسانید.

پز دادن، تجمل گرایی و لاف زدن

15- اگر همچنان کودک تان به لاف زدن ادامه می دهد از تدابیر منفی استفاده کنید.

اگر به واسطه داشتن وسیله ای به دوستانش پز می دهد آن را برای مدت کوتاهی توقیف کنید و یا اگر قرار است برای او وسیله ای بخرید  به او بگویید چون بیش از حد برای مثلا کامپیوتری که قرار است بخریم پز دادی خریدن آن را به تعویق می اندازیم و یا اگر می بینید هنگام بازی با کودکی بیشتر لاف زده و پز می دهد؛

او را محدود کنید و بگویید که چون هر وقت با او بازی می کند به هم پز داده و لاف می زنند پس حق نداری چند روزی با او بازی کنی.

16- فهرستی از رفتارهای مثبت، تهیه کنید.

این کار، روش بسیار موثری است؛ با اینکه برای کودکانی که برداشت خوبی از خودشان ندارند، مشکل است. از کودکتان بخواهید که تمام رفتار هایی را که خودش دوست دارد، بنویسد. شما نیز می توانید فهرستی از جنبه های خوب او تهیه کنید. از او بخواهید که تحسین هایی را که دریافت می کند و یا چیزهایی را که دیگران در او دوست دارند، ثبت کند.

17- رفتار و گفتار درست را تحسین کنید.

زمانی که می بینید کودکتان کمتر لاف می زند و یا، رفتار جدیدی را تمرین می کند، درباره او اظهارنظر کنید: " چند روزه ندیدم که لاف بزنی. خیلی عالیه!" یا "  باید واقعا بهت چشم روشنی بدم. دیدم که همه دوستانت داشتن از دوچرخه ات تعریف می کردن و تو حتی یک بار هم پز ندادی ، و خیلی متین رفتار کردی!".

منبع:

چگونه با کودکم رفتار کنم؟، دکتر سهامی

اموزش رفتار با کودک و نوجوان، ابوالفضل بیرقی و صدیقه ایلان داغی


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه : اکرم محمدزاده فرهانی

تنظیم : نسیم گنجی منش