تبیان، دستیار زندگی
فصل پاییز فصل شروع سرماخوردگی است زیرا دمای هوا به طور ناگهانی تغییر می‌کند و همین موضوع، باعث ابتلای فرد به بیماری می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزش غذایی مرکبات

شش میوه‌ی ضد سرماخوردگی


فصل پاییز فصل شروع سرماخوردگی است زیرا دمای هوا به طور ناگهانی تغییر می‌کند و همین موضوع، باعث ابتلای فرد به بیماری می‌شود.

بنابراین توجه به برنامه‌ی غذایی روزانه و اختصاص دادن سهمی از منابع غذایی ویتامین‌هایی مانند ویتامین C می‌تواند هم بر تعداد و هم بر شدت سرماخوردگی و آنفلوانزا تأثیرگذار باشد. پس با ما همراه شوید تا با خانواده مرکبات که از منابع این ماده مغذی هستند، آشنا شوید.

لیمو

لیمو

این میوه بعد از پرتقال بیشترین مقدار ویتامین C را دارد (53 میلی‌گرم به ازای هر 100 گرم). بنابراین هنگام سرماخوردگی بهتر است مخلوط آب پرتقال و لیمو میل کنید. به علاوه، لیمو در مقایسه با سایر اعضای این خانواده به دلیل قند کمتر، کالری ناچیزی (9 تا 14 کیلوکالری به ازای 100گرم) دارد و برای کسانی که نگران اضافه وزنشان هستند، انتخابی مناسب محسوب می‌شود.

میوه های آبدار زمستونی

پرتقال

در میان اعضای این خانواده، پرتقال بیشترین مقدار ویتامین C را دارد به طوری که با خوردن یک عدد متوسط آن می‌توان 54 میلی‌گرم ویتامین C را دریافت کرد بنابراین برای تقویت سیستم دفاعی بدن بهتر است این میوه را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

کامکوآیت

کامکوآیت یا گربانتین

این میوه کوچک، پوست نسبتاً نازکی دارد و اغلب آن را با پوست می‌خورند و منبع مناسبی است از ترکیب‌هایی به نام فیتونوترینت‌ها که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند. البته بیشترین مقدار بتاکاروتن (175 میکروگرم در هر 100گرم) در گربانتین است و به این دلیل می‌توان آن را یک میوه ضدسرطان دانست.

نارنگی

نارنگی

این میوه به دلیل اینکه راحت پوست کنده می‌شود، مورد علاقه بیشتر بچه‌هاست.

به یاد داشته باشید که یک نارنگی شیرین پرپتاسیم است و برای فشارخونی‌ها در صورت عدم دسترسی به گریپ‌فروت، یک انتخاب مناسب است. در ضمن بتاکاروتن آن بعد از گربانتین بیشترین مقدار است، پس می‌توان چنین نتیجه گرفت که نارنگی میوه‌ای با خاصیت ضدسرطانی است.

نارنج

نارنج

نارنج، میوه‌ای بین نارنگی و گریپ‌فروت است و بیشتر در تهیه سُس‌ها یا چاشنی غذاها از آن استفاده می‌شود.

به علاوه نارنج نیز مانند نارنگی منبع مناسبی از بتاکاروتن است و کمی بیشتر از پرتقال فولات دارد.

در ضمن مقدار قابل ‌قبول پتاسیم در این میوه خوردن آن را برای یک فرد با سابقه بیماری‌های قلبی به عادتی مناسب تبدیل می‌کند.

گریپ‌فروت

گریپ‌فروت

گریپ‌فروت در خانواده بزرگ مرکبات بیشترین پتاسیم (200 میلی‌گرم در 100 گرم) را دارد به همین دلیل است که خوردن آن به بیماران فشارخونی توصیه می‌شود.

در ضمن نوع رنگی آن دارای لیکوپن است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. طعم تلخ آن نیز به وجود ترکیبی برمی‌گردد که به نارنجین مشهور است.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: سلامتیران

مطالب مرتبط:

مرکبات؛ با ارزش برای تغذیه انسان

تغذیه در سرماخوردگی چگونه باشد؟

فردی که سرماخورده چه باید و چه نباید بخورد؟

با خوردن کیوی به جنگ سرما خوردگی بروید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.