تبیان، دستیار زندگی
کتاب " شهود عاشقانه " در بردارنده مجموعه مقالات چهارده استاد اسپانیایی و ایرانی با موضوع ابن عربی ، عارف و فیلسوف بزرگ اسلامی به اهتمام دکتر محمود اسعدی منتشر شد . مقالات مذکور به زبانهای فارسی و اسپانیایی منتشر شده و نشرجه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت چهارده استاد اسپانیایی و ایرانی از ابن عربی مکتوب شد


کتاب " شهود عاشقانه " در بردارنده مجموعه مقالات چهارده استاد اسپانیایی و ایرانی با موضوع ابن عربی ، عارف و فیلسوف بزرگ اسلامی به اهتمام دکتر محمود اسعدی منتشر شد .

مقالات مذکور به زبانهای فارسی و اسپانیایی منتشر شده و نشرجهان فرهنگ چاپ آن را بر عهده داشته است . این کتاب در 280 صفحه و در قطع رقعی انتشار یافته است.

در میان متفکران اسپانیایی جایگاه عارف و متفکر بزرگ، محی الدین ابن عربی بیش از دیگر دانشمندان اندلسی همچون ابن رشد، وسیع و پردامنه بوده است . اینکه چرا حضور ابن عربی در ایران تا بدین پایه پر ملکات، موثر و با نفوذ بوده ، پرسشی است که محققان و صاحب نظران عرصة اندیشه و تاریخ بایستی بدان پاسخ گویند و این مجموعه نیز تا حدودی به این مهم پرداخته است .

شاید به اشاره بتوان گفت فرهنگ ایرانی که در چنبرة عرفان و تصوف؛ اهالی اندیشه و هنر را در فلسفه و عرفان و موسیقی و ادب گرد آورده است شخصیتی چون ابن عربی را که خود ذوق و عقل و عشق را توامان در آثار و احوال خویش تجلی داده می طلبیده است .

ابن عربی با مشربی ویژه، به بررسی مسائل مختلف فلسفی و عرفانی پرداخته است تا بدان حد که او را پایه گذار عرفان نظری دانسته اند. بیش از دویست اثر ابن عربی اکنون در کتابخانه های بزرگ دنیا موجود است، و ده ها کتاب، رساله یا دست نوشته او مفقود یا نابود شده است، با این وصف می توان گفت که ابن عربی از جمله پرکارترین نویسندگان و محققان تاریخ اسلام بوده است.

اندیشه های ابن عربی نه فقط در هشت قرن پیش بلکه در جهان امروز نیز قابل درک و بهره برداری است ، شخصیت و گستره نفوذ محی الدین ابن عربی و آوازة او در جهان اسلام فرصتی را می طلبید تا دانشمندان و بزرگان عرصة عرفان و اندیشه در یک گردهمایی آثار این شخصیت ممتاز تمدن اسلامی را بررسی و ارزیابی کنند.