تبیان، دستیار زندگی
شیشه ـ عکس‌هایی از استاد کمال‌الملک که او را در میان شاگردان، معاونان، مهمانان و مستخدمان مدرسه به تصویر کشیده است، در خانه یکی از بازماندگان مدرسه صنایع مستظرفه کشف شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشف عکس‌هایی جدید از کمال‌الملک


"شیشه ـ عکس"‌هایی از استاد کمال‌الملک که او را در میان شاگردان، معاونان، مهمانان و مستخدمان مدرسه به تصویر کشیده است، در خانه یکی از بازماندگان مدرسه صنایع مستظرفه کشف شد.


محمدحسن حامدی ـ مدیر نشریه‌ی تندیس ـ در این‌باره توضیح داد: مدت دو سال است که درباره استاد ابوالحسن‌خان صدیقی، مجسمه‌ساز و نقاش معاصر، مشغول به پژوهش هستم و تا کنون اسناد متعددی از ایشان به‌دست آورده‌ام؛ اما هفته پیش ده عدد شیشه از عکس‌های مدرسه صنایع مستظرفه که استاد کمال‌الملک در میان اعضای مدرسه صنایع مستظرفه به‌نمایش می‌گذاشت، از طرف نوشین صدیقی، فرزند استاد صدیقی، به دستم رسید که پیشاپیش وجودشان موجب حیرت بود.

كمال الملك
برای دیدن عكس بزرگ، كلیك كنید

او ادامه داد: این‌که این شیشه پس از حدود 85 سال این‌چنین در کمال صحت و سلامت به‌دست آمده است، موضوع بسیار عجیبی است و به گمان من، این کشف را باید مهم‌ترین دستاورد در حوزه میراث فرهنگی در ماه گذشته تلقی کرد.

حامدی همچنین گفت: از ده شیشه به‌دست‌آمده، سه شیشه به کپی‌برداری از یک تابلوی استاد کمال‌الملک اختصاص دارند و بقیه، استاد بزرگ را همراه شاگردان مدرسه، میهمانان خارجی و جمع همکاران مدرسه صنایع مستظرفه با حالتی که نوعی افتخار را با خود همراه دارند، به‌نمایش می‌گذارند.

این مدیر فرهنگی به بدیع بودن این آثار اشاره و بیان کرد: در پژوهش‌هایی که داشتم، متوجه شدم که تا کنون فقط دو تصویر از این آثار به چاپ رسیده و بقیه همچنان بکر و نادیده‌اند.

مدیر مجله تندیس اضافه کرد: به گمان من، این آثار پس از مهاجرت استاد کمال‌الملک، در مدرسه باقی مانده بودند و بعدها که استاد صدیقی در سال 1311 شخصا مدیریت مدرسه را برعهده گرفت و البته همچنان وضعیت آشفته‌ای بر مدرسه حاکم بود، این شیشه‌ها برای حفظ خاطرات دوران تحصیل، به خانه استاد صدیقی برده شدند تا در امنیت کامل، محفوظ بمانند.

آثار به‌دست‌آمده، دهم آبان‌ماه ساعت 15 هم‌زمان با گشایش نمایشگاه دائمی خاندان غفاری و کمال‌الملک، در کتابخانه و موزه‌ی ملی ملک به‌نمایش عمومی گذاشته می‌شوند.


باشگاه كاربران تبیان ـ ‌ارسالی از: 23456ehsansh