تبیان، دستیار زندگی
طرح استیضاح سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی سه شنبه در جلسه علنی مجلس مطرح شد و 141 نماینده با استیضاح وزیر اقتصاد مخالفت كردند تا یك بار دیگر مجلس شورای اسلامی به او رای اعتماد دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استیضاح وزیر اقتصاد رای نیاورد


طرح استیضاح سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی سه شنبه در جلسه علنی مجلس مطرح شد و 141 نماینده با استیضاح وزیر اقتصاد مخالفت كردند تا یك بار دیگر مجلس شورای اسلامی به او رای اعتماد دهد.

استیضاح سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی در جلسه‌ی علنی صبح امروز سه‌شنبه مجلس و در پی اختلاس میلیاردی اخیر در نظام بانكی كشور مطرح شد.

وزیر اقتصاد

جلسه‌ علنی صبح سه شنبه برای بررسی استیضاح وزیر اقتصاد ساعت 8:20 صبح آغاز شد و رییس‌جمهور و همراهانش ساعت 8:35 وارد مجلس شدند.

عدم اجرا، اجرای ناقص و یا نقض احكام قانونی مربوط به وظایف وزارت اقتصاد نسبت به بانك‌ها، نصب افراد به سمت‌های مهم بدون داشتن صلاحیت یا اهلیت لازم، عدم نظارت بر كاركرد بانك‌ها به‌رغم هشدار نهادهای نظارتی و عدم مقاومت در برابر اعمال نفوذ مقامات اجرایی، چهار دلیل عمده‌ی 27 نماینده‌ی مجلس برای امضای استیضاح وزیر امور اقتصاد و دارایی بود.

احمد توكلی نماینده‌ی تهران و عضو كمیسیون برنامه و بودجه، سید عماد حسینی نماینده‌ی قروه و سخنگوی كمیسیون انرژی، سید حسین دهدشتی نماینده‌ی آبادان و عضو كمیسیون انرژی، عیسی جعفری نماینده كبودرآهنگ و سخنگوی كمیسیون كشاورزی، عزیز اكبریان نماینده كرج و عضو كمیسیون صنایع، سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و عضو كمیسیون اقتصادی، مصطفی رضاحسینی نماینده شهربابك و عضو كمیسیون صنایع، عبدالله كعبی نماینده آبادان و نایب رییس كمیسیون انرژی، قاضی‌پور نماینده ارومیه و عضو كمیسیون صنایع، و هم‌چنین سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین و عضو كمیسیون امنیت ملی 10 نماینده‌ای بودند كه به عنوان استیضاح‌كننده وزیر اقتصاد در 90 دقیقه اول جلسه استیضاح سخن گفتند.

یكی از حاشیه های جالب توجه در جلسه امروز استیضاح به ویژه برای تصویربرداران زمزمه های سید شمس الدین حسینی در زمان نطق استیضاح‌كنندگان در كنار صندلی رییس مجلس در هیات رییسه بود. او پس از این گفت و گوی كوتاه به كنار صندلی رییس‌جمهور آمد و گپ كوتاهی هم با وی داشت.

به اینكه در نظامی پاك خدمت می‌كنم كه فاسد و مفسد را در هر جایی كه باشد به محاكمه می‌كشاند و در تعیین حكم قضا صبورانه و صمیمانه تحمل می‌كند می‌بالم چرا كه مجلس در راس امور است و اگر امروز دیده می‌شود كه وزیری در موضع استیضاح حاضر می‌شود به این معنا است كه هیچ كس از مسوولیت خود فروگذاری نمی‌كند

به روال سایر جلسات استیضاح در مجلس، علی لاریجانی رییس مجلس بارها نسبت به استقرار نمایندگان بر صندلی‌هایشان تذكر داد.

علی لاریجانی ساعت 10 صبح و حدود یك ساعت و نیم بعد از شروع جلسه به مدت نیم ساعت جای خود را به محمدرضا باهنر داد و بعد از مصافحه با رییس‌جمهور، وزیر اقتصاد و همراهانش صحن علنی مجلس را ترك كرد.

باهنر در زمان اداره‌ی جلسه‌ی علنی با اشاره به اظهارات یكی از نمایندگان درخصوص پولشویی، ادعاهای نظام بین‌الملل علیه كشورمان را در این‌باره یادآور شد و خواستار رعایت بحث‌های امنیتی در سخنان نمایندگان شد.

بعد از اظهارات 90 دقیقه‌ای استیضاح‌كنندگان، نوبت به دفاع رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد رسید كه آنها بخشی از وقتشان را به سید كاظم دلخوش نماینده‌ی صومعه‌سرا و عضو كمیسیون اقتصادی مجلس دادند. او مثل همیشه با قرائت چند بیت شعر و بیان اظهاراتی از وزیر اقتصاد دفاع كرد.

وزیر اقتصاد

وزیر اقتصاد در سخنان 40 دقیقه‌ای خود گفت: هر رایی كه نمایندگان به من بدهند برایم از شهد عسل شیرین‌تر است.

سید شمس‌الدین حسینی هم‌چنین گفت كه با یك ساك برزنتی از شهرستان به تهران آمده و حتی اگر بدون همان ساك به شهرستان برگردد خدا را شاكر است.

سید شمس الدین حسینی همچنین اضافه كرد: به اینكه در نظامی پاك خدمت می‌كنم كه فاسد و مفسد را در هر جایی كه باشد به محاكمه می‌كشاند و در تعیین حكم قضا صبورانه و صمیمانه تحمل می‌كند می‌بالم چرا كه مجلس در راس امور است و اگر امروز دیده می‌شود كه وزیری در موضع استیضاح حاضر می‌شود به این معنا است كه هیچ كس از مسوولیت خود فروگذاری نمی‌كند.

وی با عذرخواهی از ملت ایران به دلیل رسوایی بزرگ بانكی گفت: اگر در این مدت استعفا ندادم به این دلیل بود كه مسوولیت را پذیرفته و مسوولانه پاسخگو بودم، اگر عذرخواهی من آلام مردم را تسكین می‌بخشد از همه مردم پوزش می‌طلبم و اگر چنین نكردم ترسم از ریا و فرار از مسوولیت بود.

وزیر اقتصاد تاكید كرد كه اصلا اینطور نبوده كه او از این جرم مطلع بوده اما سكوت كرده‌ باشد.

پس از سخنان وزیر امور اقتصادی دارایی و در حالی كه هنوز تا ساعت 12 ظهر دقایقی باقیمانده بود رییس مجلس شورای اسلامی اعلام تنفس كرد تاادامه جلسه استیضاح در ساعت 14 با سخنرانی رییس‌جمهور و دو نفر دیگر از استیضاح‌كنندگان ادامه یابد.

جلسه علنی ساعت 14 مجلس باسخنان محمود احمدی  نژاد در حمایت از وزیر اقتصاد آغاز شد.

رییس جمهور در دفاع 40 دقیقه ای خود از وزیرش ضمن تقدیر از حساسیت مجلس در این باره استیضاح رااز حقوق نمایندگان عنوان كرد و حسینی را از بهترین وزرای اقتصاد كشور معرفی كرد.

او با انتقاد تلویحی از احضار مكرر وزرا به كمیسیون های مجلس گفت: 5-6روز است من با هر وزیری كار دارم می گویند در كمیسیون است!

لاریجانی نیز به مزاح به وی گفت: احتمالا آنها جای دیگری می روند و به شما اطلاعات غلط می دهند.

علی لاریجانی كه در اقدامی عجیب در دفاع از وزیر اقتصاد و به عنوان یك حامی قدرتمند سخن می گفت به عذر خواهی مكرر وزیر اقتصاد اشاره كرد و گفت: ما نباید به فرهنگ عذرخواهی یك مسوول بی توجه باشیم

احمدی نژاد مجددا گفت: كمال هم نشین در آنها اثر كرده و آنها اینقدر به كمیسیون آمده اند كه یاد گرفته اند.

علی لاریجانی كه در اقدامی عجیب در دفاع از وزیر اقتصاد و به عنوان یك حامی قدرتمند سخن می گفت به عذر خواهی مكرر وزیر اقتصاد اشاره كرد و گفت: ما نباید به فرهنگ عذرخواهی یك مسوول بی توجه باشیم.

رییس مجلس تاكید كرد: شما با این اقدام خود به وزیر كارت زرد دادید و كارت قرمزتان راهم به او نشان دادید. بنابراین می توانید به ایشان رای اعتماد مشروط بدهید تا از این به بعد اشكالات مورد نظر استیضاح كنندگان را برطرف كنند.

پس از سخنان لاریجانی نوبت به توضیحات تكمیلی استیضاح كنندگان رسید و جواد جهانگیرزاده و احمد توكلی سخنانی را در دفاع از استیضاح وزیر مطرح كردند.

احمد توكلی در نطق خود تاكید كرد كه ”¹آقا گفته اند در استیضاح دخالت نمی كنند و این را حق مجلس می دانند.”؛

پس از این اظهارات نهایتا درخواست استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی به رای مجلس گذاشته شد كه نمایندگان با 93 رای موافق 141 رای مخالف و  10 رای ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر مجددا به سید شمس الدین حسینی رای اعتماد دادند.

سارا كیان

بخش سیاست تبیان