تبیان، دستیار زندگی
اینترنت قوی است. وابسته به یک دستگاه واحد یا کابل نیست. این شبکه از سایر شبکه‌های رایانه‌ای ساخته شده است. اینترنت به گستردگی زمین است، قاره‌ها را از زیر اقیانوس‌ها و از طریق ماهواره‌ها به هم متصل می‌کند. به همان اندازه که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزی که خورشید اینترنت طلوع نمی‌کند


اینترنت قوی است. وابسته به یک دستگاه واحد یا کابل نیست. این شبکه از سایر شبکه‌های رایانه‌ای ساخته شده است. اینترنت به گستردگی زمین است، قاره‌ها را از زیر اقیانوس‌ها و از طریق ماهواره‌ها به هم متصل می‌کند. به همان اندازه که اینترنت گسترش می‌یابد، وابستگی ما نیز به آن بیشتر می‌شود.

روزی که خورشید اینترنت طلوع نمی‌کند

ارتباطات در سراسر اینترنت انعطاف‌پذیرند. وقتی شما از رایانه خود برای اتصال به سیستم دیگر از اینترنت استفاده می‌کنید، داده‌ها می‌توانند یکی از میلیون‌ها مسیر ممکن را طی کنند. هر وقت شما فایلی را دانلود می‌کنید، فایل به صورت بسته‌هایی از داده‌های الکترونیک از طریق اینترنت به سیستم شما می‌رسند. همه این بسته‌ها یک مسیر را طی نمی‌کنند. ترافیک مسیرها پویاست. اگر یک اتصال خاص آسیب ببیند یا پاسخ ندهد، داده‌ها می‌توانند از مسیر دیگری به رایانه شما برسند.

این ویژگی‌ها، اینترنت را به یک وسیله ارتباطی قابل اطمینان تبدیل می‌کند. حتی اگر یک بخش از اینترنت توسط حوادث طبیعی یا حتی حمله اتمی ‌به طور کامل از بین برود، قسمت‌های دیگر می‌توانند همچنان در حال کار باقی بمانند یا وقتی همه اطلاعات ذخیره شده در سیستم‌ها توسط این حادثه آسیب ببینند، باز هم اینترنت می‌تواند باقی بماند.

حتی تصور مجموعه رویدادهایی که بتواند تمام اینترنت را از کار بیندازد تقریبا غیرممکن است. این اتفاق نیازمند تخریب گسترده‌ای است؛ بنابراین شاید از بین رفتن اینترنت کوچک‌ترین نگرانی ما باشد. اما چه می‌شود اگر اینترنت از کار بیفتد؟ این اتفاق چه تاثیری روی ما دارد؟ آیا زندگی ما تغییر جدی می‌کند یا ما بسرعت سازگار می‌شویم و به منابع ارتباطی قدیمی‌تر تکیه می‌کنیم؟

نابودی اینترنت و مشکلات ارتباطی

روزی که خورشید اینترنت طلوع نمی‌کند

در حال حاضر تصور دنیایی بدون اینترنت برای ما عجیب خواهد بود. بسته به ماهیت خرابی و تعریف شما از اینترنت، این فروپاشی می‌تواند سرویس‌های اصلی مانند ارسال پیام یا سرویس تلفن همراه را از کار بیندازد. این به این دلیل است که زیربنای این سرویس‌ها قسمتی از زیربنای اینترنت نیز هست. اگر شما این فرضیه ـ فرضیه فروپاشی اینترنت ـ را به صورت یک وضعیت خیلی بزرگ تصور کنید، آن‌گاه در این شرایط حتی شاید خطوط تلفن نیز از کار بیفتد، زیرا آن هم قسمتی از زیربنای اینترنت است.

بعضی کابل‌ها و سرویس‌های ماهواره‌ای از دسترس خارج می‌شوند، اما شما می‌توانید همچنان از برنامه‌های تلویزیون که از فرستنده ارسال می‌شود استفاده کنید، البته اگر آنتن داشته باشید. اما از آنجا که سرویس ماهواره‌ای و کابل‌ها قسمتی از این آسیب همگانی هستند، شما بیشتر کانال‌ها را از دست می‌دهید.

شما نمی‌توانید وارد شبکه‌های اجتماعی شوید. سرویس‌های پیام‌رسانی از کار می‌افتد و شما نمی‌توانید از دوستان خود باخبر شوید. بسیاری از ابزارها که ما از طریق آنها از دوستان و خانواده خود مطلع می‌شویم، دیگر وجود نخواهد داشت. اگر ایستگاه‌های فرستنده تلفن همراه و خطوط تلفن تحت تاثیر قرار بگیرند ما باید به نوشتن نامه و اداره پست روی بیاوریم.

همچنین انتقال فایل میان رایانه‌ها دچار مشکل می‌شود. شما برای انتقال فایل‌ها یا به یک وسیله فیزیکی مانند دیسک فشرده (CD) نیاز پیدا می‌کنید یا باید 2 رایانه را از طریق کابل به هم متصل کنید. همچنین پروژه‌هایی که نیاز به محاسبات پیچیده به وسیله شبکه رایانه‌ای دارند دیگر کار نخواهند کرد. ممکن است سرویس‌های رایانه‌ای نیز از بین بروند و اطلاعاتی که در آنها ذخیره کرده‌اید دیگر قابل دسترسی نباشند.

تاثیر منفی نابودی اینترنت بر اقتصاد

روزی که خورشید اینترنت طلوع نمی‌کند

اگر اینترنت به هر صورتی از بین برود، ضربه‌ای که به اقتصاد وارد می‌شود بسیار هولناک خواهد بود. سرویس‌های بانکداری الکترونیک یا PayPal ـ سرویس واسط برای خریدهای آنلاین ـ از دسترس خارج می‌شوند و این می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. همچنین ممکن است تاثیرات این فروپاشی بسیار گسترده‌تر باشد.

به تجارت‌هایی بیندیشید که وابسته به اینترنت هستند. همه وب سایت‌ها از دسترس خارج می‌شوند. شرکت‌های بزرگ مانند گوگل و آمازون فورا از کار می‌افتند. بقیه شرکت‌ها مانند مایکروسافت ممکن است بخش عظیمی ‌از عملکردشان متوقف شود. حتی شرکت‌هایی که از وب فقط به عنوان وسیله تبلیغاتی استفاده می‌کردند ممکن است با تاثیرات منفی این رویداد روبه‌رو شوند.

اگر این فروپاشی را دائمی‌ و در وسعت زیاد فرض کنیم، آن‌گاه بسیاری از شرکت‌ها ممکن است دیگر نتوانند به کار خود ادامه دهند. صدها هزار نفر کار خود را از دست می‌دهند. فقط شرکت گوگل به تنهایی نزدیک به 20 هزار کارمند دارد. صدها شرکت پرسنل خود را اخراج یا تعدیل می‌کنند و بازار از افراد جویای کار پر می‌شود.

به گزارش اداره آمار ایالات متحده آمریکا، سال 2007 تجارت الکترونیک 35 درصد محصولات ساخته شده توسط بخش صنعت را به خود اختصاص داده است. این مقدار به تنهایی بیش از 1/8 تریلیون دلار از درآمد صنعت را شامل می‌شود. اگر شما با توجه به این اعداد برای تجارت اینترنتی که در کل جهان وجود دارد رقمی ‌را در نظر بگیرید، خواهید دید این داد و ستدهای اینترنتی خود تجارت عظیمی‌ هستند. اگر اینترنت از بین برود، صنایع بسیاری رکود اقتصادی را تجربه می‌کنند و دیگر راهی برای جلوگیری از این ضرر هزار میلیارد دلاری وجود نخواهد داشت.

شاید برخی کشورها آسیب بیشتری نسبت به دیگر کشورها ببینند. کشورهای توسعه‌یافته ممکن است با بحران اقتصادی‌ای روبه‌رو شوند که در آن همه بخش‌های اقتصادی یا از بین می‌روند یا باید برای مقابله با این خرابی عظیم و بقا به سختی تلاش کنند

شاید برخی کشورها آسیب بیشتری نسبت به دیگر کشورها ببینند. کشورهای توسعه‌یافته ممکن است با بحران اقتصادی‌ای روبه‌رو شوند که در آن همه بخش‌های اقتصادی یا از بین می‌روند یا باید برای مقابله با این خرابی عظیم و بقا به سختی تلاش کنند. دیگر کشورها ـ کشورهای درحال توسعه یا کشورهای توسعه‌نیافته ـ از این حادثه زیاد آسیب نمی‌بینند، زیرا آنها در فضای تجارت اینترنتی سهم چندانی نداشته‌اند؛ اما این کشورها از نظر تجارت به کشورهای توسعه‌یافته وابسته هستند. همچنین کمک‌ها وحمایت‌های کشورهای توسعه‌یافته به آنها کاهش می‌یابد.

فقط تعداد كمی زنده می‌مانند

شاید ضررهای اقتصادی از اولین بحران‌هایی باشد که دولت‌ها در تمام جهان بر اثر فروپاشی اینترنت با آن مواجه می‌شوند، اما این فقط یکی از مشکلاتی است که رهبران جهانی ممکن است با آن روبه‌رو شوند.

روزی که خورشید اینترنت طلوع نمی‌کند

در ایالات متحده برای ارتقای شبکه‌های برق سراسر کشور به شبکه‌های هوشمند فشار وارد می‌آید. شبکه‌های هوشمند از لحاظ نظری برای پاسخ به نیاز مشتریان از قبیل صرفه‌جویی در مصرف برق و ارتباط با یکدیگر از طریق اینترنت کارآمدتر هستند. از نظر تئوری این سیستم می‌تواند مدت زمان قطع برق و مشکلات دیگر را کاهش دهد، اما اگر اینترنت از کار بیفتد، شبکه هوشمند زمینگیر می‌شود. قطع گسترده برق می‌تواند مشکلی برای تمام کشورهایی که از این سیستم استفاده می‌کنند، پیش بیاورد.

به همان اندازه که اینترنت فراگیر می‌شود، کشورها از آن برای جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی از یکدیگر بیشتر استفاده می‌کنند. با از کار افتادن اینترنت ضربه بزرگی به ماموریت‌های اطلاعاتی وارد می‌شود. به اشتراک گذاشتن اطلاعات به کندی و سختی صورت می‌گیرد. ممکن است برخی دولت‌ها به این وضعیت واکنش عجولانه نشان دهند. پیش بینی این نکته که هر یک از دولت‌ها نسبت به این اتفاق چگونه واکنش نشان می‌دهند، غیر ممکن است.

با فرض این که رهبران جهان بتوانند نظم را حفظ و در مقابل فشارهای یکدیگر برای ضربه زدن ایستادگی کنند، بازهم مشکلات دیگری وجود خواهد داشت. اینترنت به یکی از قسمت‌های مهم برنامه‌های آموزشی تبدیل شده است. از دست دادن اینترنت مساوی با از دست دادن منبعی است که باید با منابع دیگر پر شود. منابع هزینه‌بر هستند و این خود مشکل محسوب می‌شود.

آیا اینترنت از بین می‌رود؟

در اینجا باید خبر خوبی به شما بدهیم. از بین رفتن اینترنت به صورت کامل تقریبا غیرممکن است. اینترنت یک جعبه جادویی با یک کلید روشن و خاموش نیست. یک شئ فیزیکی هم نیست. اینترنت مجموعه‌ای از اشیای فیزیکی است که همواره در حال تغییر هستند. اینترنت در این لحظه با اینترنت در لحظه بعد یکی نیست و همواره سیستم‌هایی به آن متصل یا از آن جدا می‌شوند.

روزی که خورشید اینترنت طلوع نمی‌کند

برای قسمتی از اینترنت offline شدن ممکن است. در واقع، این اتفاق همیشه در حال رخ دادن است. از بین رفتن یک سرور خاص و نیاز به راه‌اندازی مجدد آن یا قطع یک کابل در کف اقیانوس توسط یک لنگر می‌تواند باعث از کار افتادن اینترنت شود، اما این اتفاق زودگذر و محدود است.

برای اینترنت دوشاخه یا یک کابل وجود ندارد که با کشیدن یا قطع آن بتوانید اینترنت را زمینگیر کنید. برای تجربه قطع سراسری اینترنت، هر یک از پروتکل‌ها که به سیستم‌ها اجازه ارتباط با هم را می‌دهند باید به دلایلی از کار بایستند یا زیربنای اینترنت دچار آسیب بزرگی شود.

از آنجا که پروتکل‌ها خود به خود از کار نمی‌افتند، ما می‌توانیم این احتمال ـ احتمال از کار افتادن پروتکل‌ها ـ را منتفی بدانیم. برای این که زیربنای اینترنت دچار آسیب عظیم شود باید یک سیارک یا ستاره دنباله‌دار با نیروی کافی با زمین برخورد کند و بخش قابل توجهی از زیر بنای اینترنت را از بین ببرد که این اتفاق بسیار بعید است. تابش سراسری اشعه گاما یا نوسانات الکترومغناطیس که از خورشید می‌آیند، می‌تواند اینچنین آسیب بزرگی ایجاد کنند، اما در همه این فرضیات، زمین به یک سیاره مرده تبدیل می‌شود. در این صورت دیگر اتصال یا عدم اتصال به اینترنت چندان مهم نخواهد بود.

نکته مهمی‌که اینجا باید به آن توجه کنیم این است که كسانی که برای طراحی اینترنت تلاش کرده‌اند چه ابزار شگفت‌آوری ساخته‌اند که تا به این اندازه مقاوم است. تا وقتی از کار افتادن اینترنت نیاز به یک اتفاق فاجعه بار دارد، نیاز نیست شما نگران آن باشید.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: jamejamonline