تبیان، دستیار زندگی
شامگاه 5 شنبه 5 ام آبان ماه و همچنین شامگاه روز جمعه، ساکنان زمین شاهد مقارنه زیبای سیارات عطارد و زهره در نزدیکی هلال ماه ذی الحجه بودند. اصطلاح مقارنه بدین معناست که از دید ناظر زمینی، دو جرم سماوی در کنار یکدیگر قرار گیرند. برای مثال همان طور که در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گالری مقارنه ماه، عطارد و زهره


شامگاه 5 شنبه 5 ام آبان ماه و همچنین شامگاه روز جمعه، ساکنان زمین شاهد مقارنه زیبای سیارات عطارد و زهره در نزدیکی هلال ماه ذی الحجه بودند. اصطلاح مقارنه بدین معناست که از دید ناظر زمینی، دو جرم سماوی در کنار یکدیگر قرار گیرند. برای مثال همان طور که در تصاویر پایین مشاهده می کنید، از دید ساکنان زمین سیاره عطارد در نزدیکی سیاره زهره قرار گرفته است و به فاصله اندکی از آن دو، هلال ماه خودنمایی می کند. مقارنه اغلب برای یکی از سیارات منظومه شمسی و ماه رخ می دهد.

در نجوم اصطلاحی دیگری به نام مقابله داریم که شاید بتوان گفت به نوعی در مقابل مقارنه قرار می گیرد. در مقابله، زمین میان خورشید و یک سیاره خارجی قرار می گیرد. در واقع از دید ناظر زمینی این چنین برداشت می شود که همزمان با غروب خورشید سیاره از شرق آسمان طلوع خواهد کرد و در تمام طول شب در آسمان حضور دارد. سیاره مشتری این شب ها در وضعیت مقابله به سر می برد.

آنچه در ادامه مشاهده می کنید تصاویری از مقارنه زیبای عطارد،زهره و هلال ماه است که افراد مختلف در سرتاسر جهان موفق به ثبت آن شده اند. ( برای بزرگ دیدن تصاویر بر روی آن ها کلیک کنید.)

Luis Argerich  این تصویر زیبا را در 5 ام آبان ماه در هنگام غروب خورشید به ثبت رسانده است. سیاره زهره درست در لبه بالایی تصویر قابل مشاهده است. اگر از مرکز بالای عکس کمی به پایین بیایید می توانید عطارد را نیز مشاهده کنید. شهر بوئنوس آیرس، پایتخت کشور آرژانتین مکان گرفتن این عکس بوده است.

گالری مقارنه ماه، عطارد و زهره

5 ام آبان ماه، David Harvey  در ایالت آریزونای آمریکا  موفق به تصویر کشیدن این مقارنه زیبا شده است. زهره در بالای تصویر، عطارد در مرکز و هلال ماه در لبه افق قرار دارد.

گالری مقارنه ماه، عطارد و زهره

Enzo De Bernardini از آرژانتین در یک غروب دل انگیز اجتماع سیارات زهره؛ عطارد  و ماه را به تصویر کشیده است. زمان گرفتن این عکس مانند دو عکس بالا 5 ام آبان بوده است.

گالری مقارنه ماه، عطارد و زهره

J. Avila از شیلی در حالی که پشت به چراغ های شهر خودش قرار گرفته بود به دور از آلودگی نوری توانسته مقارنه اعضای منظومه شمسی را در 5 ام آبان به تصویر بکشد. سیاره زهره در گوشه سمت راست و بالای تصویر قرار گرفته است.

گالری مقارنه ماه، عطارد و زهره

Richard Glenn اگرچه فرصت بسیار اندکی برای عکاسی از این پدیده داشته  اما موفق شده هلال ماه را با  ارتفاعی ناچیز از افق در کالیفرنیا شکار کند. این عکس نیز در 5 ام آبان گرفته شده است.

گالری مقارنه ماه، عطارد و زهره

Dennis Llante  در روز 6 ام آبان ماه مدت زیادی را به انتظار نشست تا بتواند دو تصویر زیر را از هم نشینی عطارد، زهره و هلال  ماه بیاندازد. . وی عکس های زیر را از فیلیپین  ارسال کرده است.

گالری مقارنه ماه، عطارد و زهره
گالری مقارنه ماه، عطارد و زهره

erika valdueza هموطن عکاس بالا نیز در همان تاریخ توانست این صحنه زیبا را به ثبت برساند. قرار گرفتن مصنوعات ساخت بشر در کنار اعضای منظومه شمسی توانسته جلوه ای زیبا به این تصویر ببخشد.

گالری مقارنه ماه، عطارد و زهره

م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: spaceweather.com