تبیان، دستیار زندگی
آغاز فصل سرما و به دنبال آن تغییرات آب و هوایی و کاهش دما، یکی از عوامل زمینه ساز بروز مشکلات پوستی بوده و نیاز به مراقبت های پوستی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کرم‌های روز و شب برای پوست


آغاز فصل سرما و به دنبال آن تغییرات آب و هوایی و کاهش دما، یکی از عوامل زمینه ساز بروز مشکلات پوستی بوده و نیاز به مراقبت های پوستی افزایش پیدا می کند.


کرم‌های پوست

به دنبال تغییرات آب و هوایی، پوست در مقایسه با سایر ارگان ها به کندی با تغییرات محیطی سازگار می شود. میزان آب پوست در رطوبت پایین و هوای سرد، کاهش پیدا کرده و شکننده، نازک و خشک می شود. با بالا رفتن سن بافت پوست نیز تغییر می‌کند و حتی گاهی پوست‌های چرب نیز خشک می‌شوند.

قرار گرفتن در معرض تابش نور آفتاب، آلودگی هوا، افزایش سن و مسایل درونی بدن از جمله عواملی هستند که سبب تخریب پوست در طول شبانه‌روز می‌شوند.

استفاده از کرم های مرطوب کننده در روزهای سرد زمستان کمک مؤثری به حفظ رطوبت پوست خواهد کرد.

کرم های روز و شب

کرم‌ها به طور معمول به دو دسته کرم‌های روز و کرم‌های شب تقسیم می‌شوند. تشابه این دو کرم در مرطوب کنندگی آنها می باشد. ولی کرم‌های روز حاوی مقادیری مواد ضدآفتاب اند و کرم‌های شب، حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی برای پوست هستند.

پس، هرگز سعی نکنید از کرم‌های شب در طول روز استفاده کنید، چون این کرم‌ها از پوست شما در برابر اشعه آفتاب محافظت نمی‌کنند.

استفاده از کرم مرطوب کننده پس از استحمام، از پوست در برابر عناصر سرمایی که تهدیدکننده های جدی خشکی پوست هستند، محافظت می کند

فواید کرم های شب

اصلی‌ترین فایده مصرف کرم‌های شب، آب‌رسانی به پوست است.

این کرم‌ها حاوی مواد معدنی هستند که از خشک شدن پوست جلوگیری کرده و سبب می‌شوند تولید کلاژن و حالت کششی پوست حفظ شود.

در صورتی که پس از مصرف چند ماهه کرم‌های شب متوجه ناپدید شدن یا کم‌رنگ شدن چین و چروک‌های روی صورتتان شدید، تعجب نکنید. مواد داخل کرم‌های شب، شستن و تمیز کردن کامل صورت، مالیدن کرم روی آن به همراه ماساژ پوست، توجه کردن به پوست حتی برای چند دقیقه و فراموش کردن استرس‌های روزانه همگی در این امر دخیل هستند.

انواع کرم‌های شب

- کرم‌های احیاکننده که تولید سلول‌های زنده پوست را افزایش می‌دهند.

- کرم‌های ترمیم‌کننده که آثار ناشی از عوامل خارجی روی پوست را ترمیم می‌کنند.

- کرم‌های ضدچروک که پوست را نرم و صاف می‌کنند.

چگونه از کرم‌های شب استفاده کنیم؟

کرم‌های شب را باید پس از پاک کردن کامل پوست و شستشوی صورت مصرف کنید. کرم را روی صورت تمیز و خشک به صورت دورانی بمالید و گردن را نیز فراموش نکنید.

توصیه می‌شود هر چند وقت یکبار کرم شب خود را به ویژه اگر کرم ضدچروک مصرف می‌کنید، تغییر دهید چون پوست به تدریج به کرم مصرفی عادت می‌کند و در درازمدت تاثیر آن روی پوست کم می‌شود.

بخور دادن گل ختمی‌ و بابونه موجب تمیزی و مرطوب شدن، ضدعفونی، روشن شدن و شادابی پوست می‌شود

چه نوع کرم برای چه نوع پوستی؟

افرادی که پوست چرب دارند، باید از کرم‌های روز استفاده کنند. ولی به افرادی که پوست خشک دارند توصیه می‌شود که از کرم‌های روز و شب هر دو استفاده کنند.

کرم پوست صورت

مرطوب کننده ها

مرطوب کننده ها چربی ندارند. استفاده از مرطوب کننده به معنای آب رسانی به پوست است، نه افزودن چربی.

برای شادابی پوست، حتماً از یک مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید. مرطوب کننده فاقد چربی منافذ پوست را نمی بندد و باعث ایجاد جوش سرسیاه و سرسفید نمی شود. اگر پوست تان جوش می زند شاید احساس کنید که استفاده از مرطوب کننده، این وضعیت را بدتر می کند، اما این باور کاملاً غلط است.

مرطوب کننده مناسب باعث آرام شدن پوست ملتهب می شود و جوش را نیز از بین می برد.

بهترین مرطوب کننده های پوست در فصل سرما

- کرم های مرطوب کننده، درمان مناسبی برای پوست های خشک به شمار می روند.

- استفاده از کرم مرطوب کننده پس از استحمام، از پوست در برابر عناصر سرمایی که تهدیدکننده های جدی خشکی پوست هستند، محافظت می کند.

- پس از دوش گرفتن، روغن یا کرم بچه به منظور محافظت بیشتر از پوست در فصل زمستان نیز استفاده شود. روغن بچه به نگه داشتن رطوبت روی پوست و جلوگیری از خشک شدن آن کمک می کند.

- بهترین نوع کرم ها در آب و هوای زمستان، کرم های حاوی چربی هستند، زیرا پوست در فصل زمستان قادر به تولید مقادیر کافی چربی و موارد مورد نیاز بدن نیست.

- لانولین ها، روغن ویتامین E و روغن انبه کامل ترین روغن هایی هستند که باعث جذب رطوبت و نگه داشتن آن روی پوست می شوند و در فصل زمستان مفید شناخته شده اند.

- پروتئین موجود در شیر روش دیگری برای نرم کردن پوستی است که در اثر سرما خشک یا چروک شده است.

- عسل نیز یک مرطوب کننده طبیعی بسیار مناسب است که بهتر است در روزهای سرد زمستان قبل از خارج شدن از منزل استعمال شود.

- بخور دادن گل ختمی‌ و بابونه موجب تمیزی و مرطوب شدن، ضدعفونی، روشن شدن و شادابی پوست می‌شود.

برای این کار مقداری گل ختمی‌ و گل بابونه (گل ختمی ‌دو برابر گل بابونه) را در ظرف آب جوش می‌ریزیم و سپس درب ظرف را به مدت 10 دقیقه می‌بندیم تا با حرارت ملایم دم بکشد.

سپس درب ظرف را برمی‌داریم و یک حوله روی سر خود و ظرف می‌اندازیم و همین طور که صورتمان بالای ظرف و در معرض بخارها قرار دارد، با دو انگشت، پوست صورت را ماساژ می‌دهیم.

بهترین کاری که می‌توان بعد از این بخور انجام داد، استفاده از روغن زیتون و در صورت داشتن جوش روی صورت، استفاده از آب لیموترش است.

به کمک پنبه، مخلوط روغن زیتون و آب لیموترش را روی پوست بمالید و پس از 30 دقیقه صورت را با آب ولرم بشویید.

فرآوری: مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان


منابع :

پرشین وی - عباس منتظری

سلامتیران

آفتاب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.