تبیان، دستیار زندگی
بر اساس قانون جدید، نرخ دیه هر فرد مسلمان از 45 میلیون ریال در ماههای عادی به 67 میلیون تومان و از 60 میلیون تومان به 90 میلیون تومان افزایش یافته است. اعلام نرخ جدید دیه و عدم آگاهی مردم و بیمه گزاران از شرایط قراردادهای بیمه منعقد شده مشکلاتی را ایجاد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نرخ دیه و الحاقیه بیمه


بر اساس قانون جدید، نرخ دیه هر فرد مسلمان  از 45 میلیون ریال در ماههای عادی به 67 میلیون تومان و از 60 میلیون تومان به 90 میلیون تومان افزایش یافته است. اعلام نرخ جدید دیه و عدم آگاهی مردم و بیمه گزاران از شرایط قراردادهای بیمه منعقد شده مشکلاتی را ایجاد کرده است...

چند ماهی است که افزایش نرخ دیه به سقف 90 میلیون تومان، به کابوس بیمه‌ها تبدیل شده و مهلت خواهی دو ماهه دولت و بیمه‌ها نیز برای بازبینی اثری نداشت و سرانجام از آغاز مهر ماه 1390 نرخ دیه جدید رسمیت یافت.

دیه

این مسأله که بیمه نامه‌های صادره برای خودرو‌ها تا سقف معین در قانون پیشین، یعنی مبلغ 45 میلیون تومان را پوشش می‌داد، به معضل جدیدی برای مردم تبدیل شد تا با مراجعه به دفاتر نمایندگی بیمه و صدور الحاقیه، سقف پوشش بیمه خود را به وضعیت جدید ارتقا دهند.

مدیرکل بیمه ایران گلستان در این زمینه گفت: در پی ابلاغیه اخیر قوه قضاییه مبنی بر افزایش مبلغ دیه مقرر شد از اول آبانماه دستورالعمل مبلغ دیه به میزان 50 درصد اجرایی شود.

وی عنوان کرد: بنابراین آن دسته از بیمه گزاران که تاریخ بیمه نامه شان تا پایان سال معتبر است، نگران افزایش میزان تعهدات بیمه نامه نباشند.

جعفری عنوان کرد: شرکتهای بیمه متعهد شدند برای بدون دریافت حق بیمه اضافی برای تمامی بیمه نامه های قبل از اول آبانماه الحاقیه افزایش بدون دریافت وجه صادر کنند.

وی گفت: بیمه گزاران می توانند در صورت تمایل الحاقیه های مربوط را از شرکت های بیمه صادرکننده یا دفاتر بیمه نامه مربوط دریافت کنند.

جعفری گفت: بیمه گزارانی که بیمه نامه هاشان پایان یافته و باید از اول آبانماه آن را تمدید کنند، باید بیمه نامه را با تعهدات جدید تنظیم کنند و حق بیمه اضافه را پرداخت کنند.

از طرفی محمد کریمی با اشاره به تدابیر بیمه مرکزی برای اجرای هر چه بهتر نرخ دیه امسال، اظهار داشت: مطابق ابلاغ رئیس قوه قضائیه و وزارت دادگستری نرخ دیه از اول آبان ماه برای ماه‌های حرام 900 میلیون و ماه‌های غیر حرام 675 میلیون ریال مشخص شده است.

مقرر شده الحاقیه‌بیمه‌نامه‌های معتبر را شرکت‌های بیمه به آدرس بیمه نامه گذاران صادر کنند که به این واسطه مردم هیچ نگرانی در خصوص الحاقیه‌ها نخواهند داشت

وی با بیان این که بیمه مرکزی براساس قانون نرخ جدید دیه را به تمام شرکت‌های بیمه ابلاغ کرده است، افزود: بیمه مرکزی لازم می‌داند با توجه به اینکه چند روزی از ابلاغ این بخشنامه می‌گذرد نکاتی را برای روشن سازی افکار عمومی جامعه عنوان کند.

به گفته رئیس کل بیمه مرکزی بخشنامه اجرای نرخ دیه به تمام شرکت‌های بیمه و نمایندگی‌ها اعم از استانی و کارگزاران ابلاغ شده است به این صورت که آنان موظفند از تاریخ اول آبان 1390 بیمه‌نامه‌های جدید شخص ثالث را با تعهدات بدنی 90 میلیون تومان و تعهدات مالی 22.5 میلیون ریال صادر کنند.

وی متذکر شد: البته دراین 5 ماه پایانی از سال با توافق دولت و قوه قضائیه مقرر شده که شرکت‌های بیمه از بیمه‌گزاران خود مابه‌التفاوتی را دریافت نکنند؛ اما در پایان اسفند برای آن دسته از بیمه‌گزارانی که دارای بیمه نامه معتبر برای سال آینده باشند اقداماتی را در دستور کار داریم.

با تمهیدات لازمی که بیمه مرکزی به کار گرفته است، مردم نباید نگرانی در رابطه با تضییع حقوق خود داشته باشند، چرا که مقرر شده الحاقیه‌بیمه‌نامه‌های معتبر را شرکت‌های بیمه به آدرس بیمه نامه گزاران صادر کنند که به این واسطه مردم هیچ نگرانی در خصوص الحاقیه‌ها نخواهند داشت.

وی در ادامه افزود: البته اگر ارسال الحاقیه‌ها به آدرس مسکونی بیمه گذاران با زمان طولانی روبه‌رو شود، لزومی بر مراجعه مستقیم مردم به شرکت‌های بیمه نیست.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه تأکید این نهاد بیمه‌ای بر ارسال تمام الحاقیه‌ها ظرف یک ماه آینده است، تصریح کرد: اگر افراد نگران این موضوع هستند، از ماه آینده می‌توانند با مراجعه تدریجی به شرکت‌های بیمه اقدام به دریافت الحاقه برای بیمه‌نامه‌های خود کنند.

وی در خصوص وضعیت برخی بیمه‌گزاران که فرصت بیمه‌نامه آنها در ماه‌های پایانی سال به اتمام می‌رسد، افزود: این افراد در زمان تمدید بیمه نامه خود باید براساس شرایط جدید اقدام به خرید بیمه نامه کنند.

بیمه گزارانی که بیمه نامه هاشان پایان یافته و باید از اول آبان ماه آن را تمدید کنند، باید بیمه نامه را با تعهیدات جدید تنظیم کنند و حق بیمه اضافه را پرداخت کنند

وی با اشاره به اینکه در این 5 ماه باقی مانده از سال عدم دریافت مابه التفاوت از بیمه نامه‌های معتبر به معنای تخفیف صنعت بیمه به بیمه گزاران است، در خصوص تعیین نرخ بیمه شخص ثالث خاطرنشان کرد: در گذشته بیمه شخص ثالث یک تعرفه ثابت داشت و بیمه مرکزی آن را به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌کرد که در حال حاضر این سقف برداشته شده است.

به گفته وی در شرایط فعلی، بیمه مرکزی فقط سقف پایه‌ای را مشخص می‌کند و این شرکت‌های بیمه هستند که متناسب با شرایط خود و بیمه گار بیمه نامه‌های خود را با اعمال برخی تخفیفات مشخص می‌کنند، البته این نرخ نباید از سقف اعلامی بیشتر باشد.

وی در رابطه با افزایش حق بیمه‌های بیمه شخص ثالث نیز اضافه کرد: حق بیمه‌ها براساس فرمول‌های گذشته تعیین می‌شود و افزایش قابل ملاحظه‌ای مشاهده نخواهیم کرد.

بیمه

این مقام مسئول در بیمه مرکزی ضمن اعلام این مطلب که حذف بیمه سرنشین از بیمه شخص ثالث خلاف قانون است، گفت: اگر برخی از شرکت‌های بیمه به دلیل عدم روبه رو شدن با زیان اقدام به حذف گزینه سرنشین از تعهدات بیمه نامه شخص ثالث خود کرده باشند مردم آنها را به بیمه مرکزی معرفی کنند تا با آنها برخورد جدی را انجام دهیم.

تخلف در برخی شرکت های بیمه گر

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در این میان، پدیده‌ای که از سودجویی برخی دفاتر و نمایندگی‌های بیمه‌های گوناگون کشور بروز کرد، نشان داد، هرچند دیه 90 میلیونی برای بیمه‌های کشور هزینه ای دوچندان است، برای نمایندگی‌های خرد، نه تنها کابوسی نبوده، بلکه به محل درآمد خوبی تبدیل شده است

این مسأله در دو بعد قابل بررسی است:

نخست این که چرا باید تأثیرگذاری بیمه مرکزی بر دفاتر بیمه‌های گوناگون در اندازه‌ای باشد که چنین تخلفات محرزی در آن حوزه به راحتی دیده می شود و بیش از یک ماه در آرامش کامل تداوم یابد؟ دوم آنکه اصولا چرا فرهنگ عمومی کشور باید به سطحی تنزل یابد که دفاتر رسمی یک حرفه در کشور، در کمین خلأهای قانونی برای سوءاستفاده از بی اطلاعی مردم باشند و در چنین فضایی چگونه، می‌توان به اعتماد متقابل در روابط اقتصادی دست یافت؟ و البته پرسش پایانی این خواهد بود که تکلیف این مبالغ خرد ولی بسیار زیاد دریافت شده از مردم توسط نمایندگی‌ها چه خواهد شد و چگونه به صاحبانشان بازگردانده می‌شود؟

رئیس کل بیمه مرکزی در واکنش به تخلف برخی از شرکت‌های بیمه و دریافت مبالغی برای صدور الحاقیه‌ها، افزود: مطابق توافقات لازم با تمام شرکت‌های بیمه نباید هیچ وجهی از مردم درمقابل صدور الحاقیه‌ها دریافت شود. به این صورت که اگر شرکتی مرتکب این امر شود تخلف محسوب شده و با آن برخورد خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: مردم می‌توانند به محض مشاهده تخلف شرکت‌های بیمه به واحد رسیدگی به شکایات شرکت بیمه مربوطه مراجعه و نارضایتی خود را مطرح کنند. البته اگر ترتیب اثری صورت نگرفت با مراجعه به بیمه مرکزی یا تماس با شماره 22050001 تا 4 شکایات خود را مستقیم با کارشناسان بیمه مرکزی در میان بگذارند.

کریمی در رابطه با اظهارات نیروی انتظامی در پرداخت خسارت بدون کروکی تا سقف 2میلیون و 250 هزار تومان و امتناع شرکت‌های بیمه از ارائه این خسارت، تصریح کرد: بیمه مرکزی با رئیس پلیس نیروی انتظامی کاملاً هماهنگ است و موضوع فوق صحت دارد.

اگر از طریق مراجعه و شکایت به شرکت های بیمه مربوطه، ترتیب اثری صورت نگرفت با مراجعه به بیمه مرکزی یا تماس با شماره 22050001 تا 4 شکایات خود را مستقیم با کارشناسان بیمه مرکزی در میان بگذارند

وی در ادامه افزود: شرکت‌های بیمه موظفند که از اول آبان ماه سال جاری خسارات را براساس 2 میلیون و 250 هزار تومان پرداخت کنند، البته این پرداخت شرایطی را نیز شامل می‌شود به صورتی که باید توافق طرفین حادثه وجود داشته باشد و حتماً کارشناس بیمه این امر را تأیید کند.

رئیس کل بیمه مرکزی ضمن تأکید براینکه بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه در خصوص اجرای تعهدات خود به بیمه گزاران ابلاغ لازم را انجام خواهد داد، گفت: چنانچه تعداد محدودی از شرکت‌های بیمه این امر را اعمال نکنند، این نهاد بیمه‌ای به طور حتم با آنها برخورد خواهد کرد.

یقینا اولین قربانی عدم شفافیت اطلاعات مردم هستند. امید است که با نظارت درست بر شرکت های بیمه دیگر شاهد دریافت مبالغ اضافی توسط آن ها نباشیم. و البته به عنوان یک آرزوی خوب امیدورایم که با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی سطح تصادفات کاهش یافته و از این رهگذر نیازی به پرداخت دیه نداشته باشیم

فرآروی : ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منابع : تابناک/جهان نیوز