تبیان، دستیار زندگی
قیمت سوغات بویژه زعفران، زرشک، نبات و البسه در این شهر جهش زیادی داشته است؛ اقامت و هزینه....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیرساخت های مشهد جوابگوی خیل زائران نیست


میلاد خجسته حضرت رضا(ع) برای مشهد لحظه های شاد و سرشار از نشاط را به ارمغان آورد اما حضور گسترده زائران نشان داد زیر ساخت های این شهر مذهبی با انبوه مشتاقان تناسب ندارد.

برای حضور در جوار لبریز از معنویت مضجع شریف رضوی، سه میلیون نفر در روزهای 16 و 17 مهرماه وارد مشهد شدند، این شیفتگان بیقرار از گوشه و کنار ایران دل به جاده سپردند تا در دقایق ملکوتی زاد روز خجسته میلاد هشتمین امام شیعیان، در صحن و سرای مولای رئوف به دعا و نیایش بپردازند.

حضور زائران بیشمار و جمعیت مشهد که میزبان این نور نبوی هستند، در خیابان های متنهی به حرم مطهر رضوی اتفاقی بود که کاستی های مشهد را بروز داد.


اقامت

مشهد طی دهه گذشته 20هزار میلیارد ریال در صنعت هتل داری هزینه کرده است و خروجی این سرمایه گذاری بیش از100 هتل، هتل آپارتمان و مهانپذیر است، اما در زمان اوج حضور زائر این امکانات گسترده فاقد کارآمدی است.

مشهد و خیل زائران

رضا شاهسوند از دست اندرکاران عرصه گردشگری می گوید: گرچه قیمت اقامت هتل در مشهد از خیلی از شهرهای ایران پایین تر است، امام زائران آنقدر در طول سفر و حضور در مشهد هزینه دارند که تامین پول اقامت در هتل برایشان امکان پذیر نیست.

وی می افزاید: وعده مسئولان در خصوص ایجاد اقامتگاه های ارزان برای زائران هنوز در کارتابل های ناگشوده است و این به معنای ادامه سختی برای مشتاقان سفر به مشهد محسوب می شود.

به گفته وی آنچه امروز به عنوان کمپ زائر در مشهد وجود دارد، در شان زائران نیست، سرما و گرما مسافران را آزار می دهد و شرایط به گونه ای است که هر چقدر شهرداری تلاش می کند، باز هم توازن بین تعداد مسافران و داشته های بهداشتی و رفاهی این کمپ ها برقرار نمی شود.

پارکینگ

در روزهای اخیر نبود پارکینگ یک بار دیگر در مشهد رخ نشان داد.

حمید رضا فرخی از شهروندان مشهدی می گوید: در سالهای اخیر برای کاهش مشکل پارکینگ اقدامات گسترده ای انجام و چند محل طبقاتی هم در مرکز و غرب شهر ایجاد شد است، اما اگر قرار باشد سالانه 25 میلیون زائر وارد مشهد شوند و افزون بر 40 درصد آنها با وسیله نقلیه شخصی رهسپار این دیار باشند؛ قطعا امکانات کنونی باید حداقل به پنج برابر افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه خیابان های منتهی به حرم کم عرض و به دلیل تردد عابران پیاده همواره درگیر هستند، می گوید: امکان اعمال طرح های ترافیکی در این خیابان ها محدود است که این مقوله باعث هدر رفت وقت مفید زائران می شود.

گرانی

مشهد که همواره از نقاط ارزان ایران محسوب می شد، در سال های اخیر در یک هماهنگی با دیگر شهرهای پر جاذبه کشور، در گرانی هم وارد رقابت شده است.

زهرا عبدالرضایی زائر تهرانی در این باره می گوید: ما در سالهای گذشته در مشهد قیمت های مناسب تر و عادلانه تری را می دیدیم اما اخیرا این امتیاز در این شهر زیارتی دیده نمی شود.

وی تاکید می کند: قیمت سوغات بویژه زعفران، زرشک، نبات و البسه در این شهر جهش زیادی داشته است؛ اقامت و هزینه حمل و نقل افسار گسیخته شده و خدمات نیز با نظارت کمتری ارائه می شود.

به گفته وی مدیران اداره کننده شهر باید به حضور زائر به عنوان یک فرصت نگاه کنند و از پولی که باعث رونق اقتصاد مشهد می شود، نهایت استفاده را بکنند، اما این مهم در مشهد دیده نمی شود.

آن گونه که مقامات استانداری اعلام کرده اند، دور چهارم سفر استانی رئیس جمهور به خراسان رضوی و مشهد بزودی آغاز می شود.

رئیس جمهور در سه سفر قبلی همواره بر جایگاه مشهد به عنوان قطب زیارتی جهان تشیع تاکید و از مساعدت دولت در زمینه توسعه امکانات این شهر خبر داده است.

برابر مصوبات دوره های قبل قرار بود طی پنج سال هزار میلیارد تومان بودجه زیارت در اختیار مدیران قرار بگیرد تا صرف تقویت زیر ساخت ها شود، اما آمارها حاکی از کاهش این بودجه ها در زمان تخصیص است.

تصویب ایجاد چند منطقه گردشگری، ایجاد اقامتگاه های ارزان و سرعت بخشیدن به فضای حریم حرم که قرار است در افق 1404 به 40 میلیون مسافر خدمات ارائه دهد هم از مصوباتی است که صورت گرفته اما باید شتاب بگیرد.

انتظار می رود دولت در سفر پیش روی خود، بر روی تحقق عملکرد سفرهای قبلی تامل کند.

به نظر می رسد، اگر عملیات و بودجه آنچه در سه سفر قبلی تصویب شده، تمام و کمال پرداخت شود، مشهد از وضع فعلی فاصله خواهد گرفت و دربرابر زائران آقا با شرمندگی کمتری خدمت خواهد کرد.


برگرفته از سایت یاران آفتابی

بخش حریم رضوی