تبیان، دستیار زندگی
خداوند در برابر گناهان بزرگ سریع عمل نمی‌کند ،تحمل می‌کند و به مرور زمان از بنده خود علل و عوامل بخشودگی به وجود می‌آید که موجب عفو می‌شود ،سپس رحمت واسعه او را فرا می‌گیرد و از بخشودگان می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خدایا در هجوم بیراهه ها مرا دریاب

عرفه

بالاخره روز عرفه رسید ،خوب می دانیم که چقدر  بیراهه رفته ایم چقدر خطا کرده ایم و چقدر خدای عزیزمان صبر کرد و چشم از گناهان ما پوشید تا فرصت نورانی عرفه رساندمان تا از او طلب آمرزش کنیم

تا بخشیده شویم  ...

«یا من عفی عن عظیم الذنوب به حمله ؛ ای خدایی که از گناهان بزرگ با حلم خود می‌گذری»

در این جمله نسبت عفو به صفت حلم داده شده است در صورتی که عفو اصولاً از آثار  ثمرات کرم و رحمت و رأفت است .

علتش شاید این باشد که حلم به گفته راغب به معنی بردباری و تحمل است و بگفته مجمع شتاب نکردن در عقوبت است و از این جهت به اسماعیل که در مقام بردباری و تحمل به ذبح یگانه فرزند مبادرت کرد از اولیای خدا شناخته شد خداوند او را با صفت حلیم توصیف کرده است «فبشرناه به غلام حلیم» (صافات 101) به ابراهیم پسری بردبار را بشارت دادیم. شاید علتش همین باشد.

خداوند در برابر گناهان بزرگ سریع عمل نمی‌کند ،تحمل می‌کند و به مرور زمان از بنده خود علل و عوامل بخشودگی به وجود می‌آید که موجب عفو می‌شود ،سپس رحمت واسعه او را فرا می‌گیرد و از بخشودگان می‌شود.

تو پناهگاه منی هنگامی همگی که گمراه و سرگردان شوم،راه‌ها با وسعتی که دارند و زمین با آن گستردگی برای موجودات ،زندگی و راه سعادت را به من تنگ می‌کند

«یا من اسبغ النعماء به فضله یا من اعطی الجزیل بکرمه » ؛ ای خدایی که به فضل خویش همه را غرق نعمت می‌کنی ،ای آنکه با کرم خود نعمت‌های فراوان عطا می‌کنی .

حضرت با این بیان شرح می‌دهند که خداوند متعال نه تنها به بندگان فرصت جبران گذشته را می‌دهد که آن‌ها را غرق در نعمت می‌کند در تنهایی و سختی به کمکشان می‌آید و آن‌ها را در روزی که یار و یاوری ندارند همراهی می‌کند و لذا می‌فرماید : «یا عدّتی فی شدّتی» ؛ ای تهیه کننده ساز و برگ من در ایام سختی. و یا صاحبی فی وحدتی ؛ ای یاور و مصاحب من در وقت تنهاییم»

دوست نزدیکتر از من به من است              وین عجب بین که من از وی دورم

چکنم با که توان گفت که او                     در کنار من و من محجورم

سالار شهیدان در ادامه مناجات عارفانه و سراسر معنی خود پس از شمردن تعدادی از اوصاف ذات احدیت با کلمه معبود و پروردگار و معبود پدر و جدّش محمد صلی الله علیه و آله و نازل کننده کتب آسمانی و سوره‌های مخصوص قرآن خواسته خود را بیان می‌کند و می‌گوید : أنت کهفی حین تعیینی المذاهب فی سعتها و تضیق بی الأرض بروحها ؛ تو پناهگاه منی هنگامی همگی که گمراه و سرگردان شوم،راه‌ها با وسعتی که دارند و زمین با آن گستردگی برای موجودات ،زندگی و راه سعادت را به من تنگ می‌کند .

حضرت ابراهیم

کهف زاغه‌ای را گویند که از کوه تراشیده می‌شود و بهترین پناهگاه و امانگاه است در مقابل هر گونه حوادث حتی خطر بمب‌های مخرب .

"تعیینی" به معنی عجز و سرگردانی است و مذاهب و جمع مذهب به معنای راه و طریق است .

منظور امام علیه‌السلام  معنای وسیع آن است که راه و عقاید و دین و راه سعادت در زندگی را شامل می‌شود،با این معنا که : خدایا تو پناه منی و راهنمای منی هنگامی که راه‌های متعدد و مشتّت در مقابل من هستند ، اما سالک و راه رو نمی‌داند که کدامیک راه درست است و به مقصد من می‌رود و انسان در یک شهر و در مقابل بزرگ راه‌های متعدد قرار می‌گیرد که همه آنها بزرگ و شاه راه است و انسان در این حال با وجود راه‌های وسیع عاجز و متحیر است و بدون راهنما نمی‌تواند یکی را انتخاب کند حافظ گوید :

 از هر طرف که رفتم جز حیرتم نیفزود                زنهار از این بیابان و ین راه بی نهایت

و همچنین انسان در عقاید و راه زندگی و انتخاب معلم و رفیق و همسر و مسکن و مکتب و روش زندگی و اقتصاد متناسب همیشه در بن بست اختلاف و راه دین و مکاتب و مقاصد قرار می‌گیرد و اگر خداوند دستش را نگیرد گمراه می‌شود .

دعای عرفه هر جمله‌اش اقیانوسی از حکمت است وقتی فرازی از آن را می‌خوانیم سراپا شور و اشتیاق می‌شویم و فراز بعدی ما را بالاتر می‌برد و قدری به وجود خاکی ما اوج می‌دهد که تا پایان دعا گویا دم مسیحایی حسین بن علی علیه‌السلام را حس می‌کنیم و سلول ،سلول وجودمان از کلام نورانی حضرتش جان می‌گیرد و زنده می‌شود

قرآن کریم به این مضمون در آیه 13 سوره توبه اشاره دارد و می‌فرماید گاهی روی زمین با آن همه وسعت چنان بر انسان تنگ می‌شود که راه فرار و نجات پیدا نمی‌کند و گاهی فکر و عقل انسان چنان در محاصره و تنگنای شک و تردید قرار می‌گیرد که راه درست را نمی‌تواند تشخیص دهد ،مرحوم فیض کاشانی می‌گوید :

ای دوای درد بی درمان ما          وی شفای علت و نقصان ما

صد هزاران آفرین از جان و دل       باد هر دم فیض بر جانان ما

لو لا رحمتک لکنت من الهالکین ؛ اگر بخشایش تو نبود من از هلاک شدگان قرار می‌گرفتم ،

همچنین انسان در عقاید و راه زندگی و انتخاب معلم و رفیق و همسر و مسکن و مکتب و روش زندگی و اقتصاد متناسب همیشه در بن بست اختلاف و راه دین و مکاتب و مقاصد قرار می‌گیرد و اگر خداوند دستش را نگیرد گمراه می‌شود

فیض گوید :

یک نفس از پیش تو گر بروم گم شوم             چون به تو آرم پناه امن و امانی مرا

گر تو برانی مرا جان ز فراقت دهم                  جان به وصالت دهم گر تو بخوانی مرا

و أنت مقیل عثرتی و لو لا سترک ای‌ لکنت من المفضوحین ؛ تویی دستگیر و آزاد کننده من در هنگام لغزش گناهان و اگر پوشش تو نبود رسوا می‌شدم .

امام علیه‌السلام به ما یاد آور می‌شود که‌ای کسانی که با آن همه  گناهی که از شما سر می‌زند و آسایش دارید این به خاطر لطف خداوند بلند مرتبه است که با پوشش مهر بر خطاهای ما پرده‌ای می‌افکند که سر افکنده و خوار نگردیم و اگر دستگیری خداوند متعال بعد از ارتکاب گناهان نبود حاشا که بتوانیم آسوده باشیم و در میان مردمان که کوچک‌ترین خطایی را بر نمی‌تابند زندگی کنیم ، دعای عرفه هر جمله‌اش اقیانوسی از حکمت است وقتی فرازی از آن را می‌خوانیم سراپا شور و اشتیاق می‌شویم و فراز بعدی ما را بالاتر می‌برد و قدری به وجود خاکی ما اوج می‌دهد که تا پایان دعا گویا دم مسیحایی حسین بن علی علیه‌السلام را حس می‌کنیم و سلول ،سلول وجودمان از کلام نورانی حضرتش جان می‌گیرد و زنده می‌شود .

خدایا ما همه با هم از تو می‌خواهیم و به آبروی حسین علیه‌السلام قسمت می‌دهیم بند بند این دعای شریف را در حق تک تک ما به اجابت برسان . آمین

فرآوری : فاطمه محمدی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : شرحی بر دعا عرفه ،محمد باقر مدرس بستان آبادی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.