تبیان، دستیار زندگی

بیماری های شایع دوران نوجوانی

شما دانش پژوهان در این پروژه با چند بیماری شایع دوران نوجوانی آشنا می شوید و یکی از آن ها را به عنوان هدف خود برمی گزینید. برخی از این بیماری ها دارای علائمی هستند که در آزمایش خون مشخص می شوند. شما مانند یک پزشک به جست وجوی این علائم می پردازید و از روی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیماری های شایع دوران نوجوانی

بیماری های شایع دوران نوجوانی

نوع پروژه: آماری

درجه سختی: دشوار

زمینه: پزشکی

مقطع تحصیلی: دبیرستان

تعداد جلسات: 8

 

شرح یک جمله‌ای:

شما دانش پژوهان در این پروژه با چند بیماری شایع دوران نوجوانی آشنا می‌شوید و یکی از آن‌ها را به عنوان هدف خود برمی‌گزینید. برخی از این بیماری‌ها دارای علائمی هستند که در آزمایش خون مشخص می‌شوند. شما مانند یک پزشک به جست‌وجوی این علائم می‌پردازید و از روی فراوانی بروز این نشانه‌های بیماری به وجود بیماری یا اختلالی که انتخاب کرده‌اید، پی می‌برید.

 

خلاصه پروژه:

دوران نوجوانی با مشکلات و اختلالاتی هم‌راه است. در این دوره که بخشی از روند تکوین بدن انسان‌هاست، در میزان هورمون‌ها تغییراتی ایجاد می‌شود که در نهایت سبب ایجاد ویژگی‌هایی بلوغ در انسان می‌شود. نتیجه‌ی این تغییرات ورود به دوران بزرگ‌سالی است.

 

این تغییرات برای افراد مختلف در سنین مختلف آغاز می‌شود و پایان می‌یابد. هم‌چنین این تغییرات از ابعاد مختلف روی می‌دهد. تغییرات جسمی، ویژگی‌های جنسی و تکامل شخصیتی از این جمله می‌باشد. این روی‌دادها برای هر فرد ترتیب زمانی ویژه دارد. اما بیش‌ترین گزارش‌ها بیان می‌کنند که افراد به ترتیبی که گفته شد در سنین 19_10 سالگی به بلوغ می‌رسند. این سن تحت تأثیر سن، وزن، منطقه‌ی جغرافیایی، شرایط اجتماعی، وضعیت روحی و فردی، جنسیت و بسیاری عوامل دیگر تغییر می‌کند.

خون

تغییرات در انسان هم‌راه با ایجاد اختلالاتی است که در بعضی موارد در اثر عدم آگاهی و رفتار نادرست می‌تواند در فرد نوجوان ماندگار شده و به بیماری تبدیل شود. بنابراین دانستن این اختلالات/بیماری‌ها، نشانه‌های آن‌ها و فراوانی‌شان به ما کمک می‌کند تصمیم‌های درستی بگیریم و در راستای سلامتی جامعه گام برداریم.

 

در مواردی یک نشانه‌ی بیماری می‌تواند خود پیش‌رفت کند و به یک بیماری تبدیل شود. تفاوت این دو در علت یا معلول بودن نشانه است. برای مثال اگر چاقی خود معلول اختلال کارکرد تیروئید باشد، یک نشانه است. اما اگر چاقی تنها به دلیل رفتار تغذیه‌ای نادرست فرد اتفاق افتاده باشد و سبب اختلال قاعدگی شود، در این صورت به عنوان یک بیماری در نظر گرفته می‌شود.

 

در عین حال همه‌ی نشانه‌ها از چنین ویژگی‌ای برخوردار نیستند. هم‌چنین برخی از اختلالات ممکن است ویژه‌ی دوران نوجوانی باشند و مشخصاً بر اثر تغییرات هورمونی این دوران ایجاد شده باشند. اما بیماری‌‌ها یا اختلالاتی هم وجود دارند که ویژه‌ی این دوران نیستند و بر اثر عوامل گوناگونی به وجود می‌آیند، اما در نوجوانان شیوع بیش‌تری دارند یا با مشکلات این دوران مشترک‌ند.

بنابراین لازم است در هنگام برگزیدن یک بیماری و بررسی نشانه‌های آن به این تعریف‌ها دقت کنید و مفهوم بیماری یا نشانه‌ی بیماری را از هم جدا در نظر بگیرید. برخی بیماری‌هایی که در دوران نوجوانی شایع‌ند، شامل این مواردند:

آزمایش خون

1. چاقی

2. اختلالات غده تیروئید (پرکاری یا کم کاری)

3. آکنه

4. اختلالات قاعدگی در دختران

5. کم خونی در دختران

6. پرمویی در دختران

ممکن است شما در جست‌وجوی‌تان با بیماری‌های دیگری که در دوران نوجوانی در بسیاری افراد روی می‌دهند، برخورد کنید. یا دریابید که در محل زندگی شما بیماری خاصی شایع است. در هر حال برای مطالعه هر بیماری باید تعریف، نشانه‌ها، علت‌ها، درمان‌ها و سایر دانش مربوط به آن را پیدا کنید.

 

در جلسات پیش رو، شما با این بیماری‌ها به طور خلاصه، آشنا می‌شوید. سپس به طراحی یک پرسش‌نامه برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به نشانه‌های بیماری از جامعه‌ی آماری می‌پردازید. برای آگاهی از دقت و کفایت پرسش‌نامه‌ی خود حتماً با گروه تبیان در تماس باشید. انتخاب هر بیماری به معنای یک راه جدید و منحصر‌به‌فرد شما در اجرای این پژوهش است. در این پروژه شما باید مانند یک پزشک باید رازدار و با اخلاق باشید و اطلاعات افراد را فاش نکنید. برای جمع‌آوری اطلاعات باید با اصطلاحات پزشکی آشنا شوید. برای این کار لازم است از اینترنت و کتاب‌های پزشکی استفاده کنید یا در صورت لزوم از چند پزشک مشورت بگیرید.

مهارت‌های آموزش داده شده در این پروژه:

• پیش‌بینی طرح تحقیق

• طراحی پرسش‌نامه

• تشخیص بیماری از روی علائم

• محاسبه‌ی میزان شیوع بیماری با محاسبه‌ی فراوانی رویداد

• تعیین فاکتور ثابت و متغیر در جمع‌آوری آمار

• محاسبه‌ی شاخص توده‌ی بدنی

• تدوین و دسته‌بندی داده‌ها

• تفسیر داده‌ها

 

منابع بیش‌تر:

کتاب‌ها:

1. کتاب علوم سوم راهنمایی

2. کتاب زیست‌شناسی سوم دبیرستان

3. کتاب جامع بهداشت عمومی، جلد سوم، فصل 11، گفتار 20، حوریه شمشیری میلانی

اینترنت:

1. http://www.pouyaservice.com/articles/index_18.html

 

شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:

بیماری های شایع دوران نوجوانی – جلسه اول

بیماری های شایع دوران نوجوانی – جلسه دوم

بیماری های شایع دوران نوجوانی – جلسه سوم

بیماری های شایع دوران نوجوانی – جلسه چهارم

بیماری های شایع دوران نوجوانی – جلسه پنجم

بیماری های شایع دوران نوجوانی – جلسه ششم

بیماری های شایع دوران نوجوانی – جلسه هفتم

بیماری های شایع دوران نوجوانی – جلسه هشتم

 
بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: سلما کاظمی – تنظیم: یگانه داودی