تبیان، دستیار زندگی
یکی از راههایی که به مهارت گوش کردن و تمرکز کودکان بر روی مسائل اطراف کمک می کند، خواندن کتاب برای کودکان است. کتاب هایی که علاوه بر داشتن ویژگی سرگرمی، دارای پیام خاصی نیز باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش گوش سپردن به کتاب


یکی از راههایی که به مهارت گوش کردن و تمرکز کودکان بر روی مسائل اطراف کمک می کند، خواندن کتاب برای کودکان است. کتاب هایی که علاوه بر داشتن ویژگی سرگرمی، دارای پیام خاصی نیز باشد.


مطالعه کودکان
كودكان چگونه گوش سپردن به كتاب را می آموزند؟

پنج سال اول زندگی کودکان دوره مهمی است که خانواده نوعی فشار ناخود آگاه را تحمل می کند . در این دوران والدین باید در کنارآموزش درست گوش کردن به کودکان، علاقه به مطالعه را هم در آنها پرورش دهند.

کودکان در این سن بسیار مشتاق و پرجنب و جوشند و گوش کردن برای آنها کار سختی است . آنها بیشتر دوست دارند حرف بزنند و دیگران به حرف های آنها گوش بدهند. والدین در این سن باید از راههای غیر مستقیم و بسیار سازنده این آموزش را به کودکان بدهند .

یکی از راههایی که به مهارت گوش کردن و تمرکز کودکان بر روی مسائل اطراف کمک می کند، خواندن کتاب برای کودکان است. کتاب هایی که علاوه بر داشتن ویژگی سرگرمی، دارای پیام خاصی نیز باشد.

اگر در این سن علاقه به خواندن را در کودکمان شکوفا کنیم، مطمئنا در آینده نیز به مطالعه علاقمند خواهد بود و تنها عامل مطالعه والدین و تاثیر آن بر علاقه کودک به کتاب خواندن نمی تواند شرط لازم و اساسی باشد.

والدین در این سال ها باید حداقل روزی یک کتاب برای کودکشان بخوانند تا به طور غیرمستقیم به آنها بیاموزند که در کنار تمام کارهای واجب و روزمره باید حتما وقتی نیز برای کتاب خواندن داشته باشد و کتاب را جزء لاینفک زندگی خود بداند.

برای برانگیختن علاقه کودک به مطالعه، والدین می توانند از خاطرات دوران کودکی خود و علاقه شان به کتاب صحبت کنند و مدام از موفقیت هایشان كه در ارتباط با كتاب و مطالعه است بگویند تا کودک نیز به كتلب خواندن علاقمند شود. در واقع باید تاثیر مطالعه در زندگی بهتر را به فرزندمان یاد آوری كنیم.

به کودکمان بیاموزیم همان طور که پیش از خوابیدن باید دندان هایش را مسواک بزند و این کار به سلامت و بهداشت دهان و دندان او کمک می کند کتاب خواندن نیز پیش از خواب به پرورش قوای تفکر و تخیل وی کمک می کند . ذهن کودکان بسیار پویا و قوه تخیلشان بسیار بالاست و یکی از راههای پرورش قوه تخیل کودک کتاب خواندن است چراکه همان لحظه که کتاب خوانده می شود، کودک در ذهنش مشغول تجزیه و تحلیل داستان است.

هنگامی که برای کودکمان کتاب می خوانیم در حقیقت در کنار پرورش قوای تخیل و تفکر او به کودک مهارت گوش دادن را هم آموخته ایم، چرا که یک شنونده خوب می تواند یک متفکر یا سخنور ماهر باشد.

به کودکمان بیاموزیم که در کنار کارهایی که هر روز انجام می دهد حتما باید جایی هم برای مطالعه باقی بگذارد.

هنگامی که برای کودکمان کتاب می خوانیم در حقیقت در کنار پرورش قوای تخیل و تفکر او به کودک مهارت گوش دادن را هم موخته ایم، چرا که یک شنونده خوب می تواند یک متفکر یا سخنور ماهر باشد.

قصه و تأثیر آن در تربیت کودکان

داستان و قصه نقش بسیار مهمی در تکوین شخصیت کودک دارد. از طریق قصه ها و داستان های خوب، کودک به بسیاری از ارزش های اخلاقی پی می برد. پایداری، شجاعت، نوع دوستی، امیدواری، آزادگی، جوانمردی، طرفداری از حق و حقیقت و استقامت در مقابل زور و ستم ارزش هایی هستند که هسته ی مرکزی بسیاری از قصه ها و داستآنها را تشکیل می دهند.

پرورش حس زیبایی شناسی در کودک، متوجه ساختن کودک به دنیایی که اطرافش را فرا گرفته، پرورش عادات مفید در کودک، تشویق حس استقلال طلبی و خلاقیت کودک هدف های اصلی طرح قصه های خوب برای کودکان است.

مطالعه کودکان
انتخاب قصه های مناسب

مسئله ی انتخاب کردن قصه، با توجه به انبوه موادی که در اختیار قصه گوست، به ویژه برای قصه گوهای تازه کار و مبتدی، مشکلی اساسی است. حتی بهترین و برجسته ترین قصه گوهای حرفه ای هم قادر به گفتن هر داستانی نیستند. قصه گو، قهرمانان خود را از قصه هایی می سازد که با شخصیت خاص و سبک او متناسب باشند. قصه گوی تازه کار، ابتدا باید سعی کند که ویژگی های شخصیت و سبک گویش خود را ارزیابی کند. سپس از خودش بپرسد: چه نوع داستان هایی را می توانم مؤثر و خوب بیان کنم؟ چگونه می توانم شخصیت خود را با قصه هماهنگ کنم تا هر دو بتوانیم با شنونده ارتباط برقرار کنیم؟

پس از آن که قصه گو کار انتخاب کردن را تمام کرد، وارد مرحله ی آماده کردن داستان برای گفتن می شود که از مهم ترین گام هایی است که در جهت به کار گرفتن فن قصه گویی برداشته می شود. قصه گو باید به خاطر داشته باشد که کار او از بر کردن یا از رو خواندن نیست، بلکه کار او قصه گفتن است که مانند تجربه ای یگانه باقی می ماند.

از بر کردن قصه اغلب نخستین مانعی است که راه سیر طبیعی و خودانگیخته ی یک قصه گویی موفق را سد می کند. قاعده ی درست این است که هرگز نباید داستانی را برای «گفتن» به خاطر سپرد، بلکه با توجه به ساختمان قصه، به خاطر سپردن طرح آن کافی است.

انتخاب و آماده کردن داستان، نخستین گام ها در راه پیشبرد هنر قصه گویی است و هنر قصه گویی بر آنها استوار می شود. قصه گوهای مبتدی و تازه کار به زودی متوجه می شوند زمانی را که برای رسیدن به این مرحله از رشد سپری کرده اند، سرمایه گذاری مفیدی بوده است.

آماده کردن ذهن و بیان ، در ارائه ی موفقیت آمیز یک قصه مهم ترین مُتغیّر به شمار می آید. بدون این انتخاب و آماده کردن بسیار دقیق، قصه گو نباید انتظار به دست آوردن یک تجربه ی موفق را داشته باشد.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرگزاری کتاب ایران به نقل از اگزامینر نیوز ، فراکاو