تبیان، دستیار زندگی
آیت الله عباس‌علی عمید زنجانی استاد حوزه و دانشگاه و رئیس سابق دانشگاه تهران ، بامداد امروز در سن 74 سالگی دار فانی را وداع گفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت‌الله عمید زنجانی درگذشت

عمید زنجانی

آیت الله عمید زنجانی که سالهای اخیر به بیماری سخت کلیوی مبتلا بود و از نارسایی قلبی نیز رنج می‌برد، امروز در یکی از بیمارستان‌های تهران در گذشت.

این استاد دانشگاه قرار بود روز دوشنبه در نشست فقه سیاسی و نظام سازی اسلامی که در دانشگاه تهران برگزار می‌شود سخنرانی کند.

آیت الله عباسعلی عمید زنجانی در تاریخ 10 فروردین 1316 در شهرستان زنجان متولد شد، تحصیلا ت حوزوی را ابتداء در تهران و قم  و سپس در نجف اشرف ادامه داد  و حائز  مقام اجتهاد  گردید و از صاحب نظران علوم اسلا می و حوزوی به شمار می آمد وی ریاست دانشگاه تهران را به عهده داشت، در گذشته در دو دوره قانونگذاری بعنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلا می برگزیده شده بود .

وی با سابقه 50سال تدریس و تألیف بیش از40 جلد کتاب،70 مقاله علمی، و تدریس دروس مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) در عرصه های مرتبط با حقوق اسلا می مانند فقه سیاسی، حقوق بین الملل اسلا م، فقه تطبیقی و حقوق اساسی(کلیات و حقوق اساسی جمهوری اسلا می ایران و حقوق اساسی تطبیقی) و مبانی حقوق عمومی در اسلا م از اساتید صاحب نام حوزه حقوق بود.

تبیان؛ فقدان این عزیز و دانشمند گرانقدر و پناهگاه مردم جنوب تهران ، طلاب و دانشجویان را به همه علاقمندانش مخصوصاً دوستان گرامیش و خانواده محترمشان تسلیت عرض می کند و از خداوند قادر متعال برای آن مهربان سفر کرده علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر از خدای بزرگ می طلبد.

مرحوم عمید زنجانی داماد مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی (ره) و از شاگران به نام امام خمینی بود ، وی در پیروزی نهضت اسلامی از پیشگامان بود و در زمان پیروزی انقلاب ، امام جماعت مسجد بزرگ لرزاده تهران بود و پناهگاه مردم آن منطقه به شمار می رفت ، آن مرحوم با حسن خلق مثال زدنی که داشت ، محور مراجعه منطقه جنوب شرق تهران بود ، آن عالم گرانمایه ، گامهای بلندی در جهت بهره وری از فناوری نوین در راستای ترویج فرهنگ دینی بداشت و حامی موثری برای تحقق این امر به حساب می آمد .

تبیان؛ فقدان این عزیز  و دانشمند گرانقدر و پناهگاه مردم جنوب تهران ، طلاب و دانشجویان را به همه علاقمندانش مخصوصاً  دوستان گرامیش و خانواده محترمشان تسلیت عرض می کند و از خداوند قادر متعال برای آن مهربان سفر کرده علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر از خدای بزرگ می طلبد.

خدایش رحمت کند و با ساقی کوثر محشورش نماید.

تهیه و تنظیم : گروه حوزه علمیه تبیان