تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی گفت: ساختار نظام و قانون اساسی با حفظ اصول و ارزش ها، مانند هر تجربه بشری دیگری قابل تغییر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاه شورای نگهبان به تغییر قانون اساسی


سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی گفت: ساختار نظام و قانون اساسی با حفظ اصول و ارزش ها، مانند هر تجربه بشری دیگری قابل تغییر است.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح ساختار نظام با حفظ اصول و ارزش‌ها، گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری بسیار دقیق و به جا بود و شاید در جامعه نیز همین احساس وجود داشت.

عباسعلی کدخدایی
اهم اظهارات وی به شرح زیر است:

* فرمایشات مقام معظم رهبری  نقطه عطف بسیار خوبی در جامعه بود. اگر بحث‌های کارشناسی در این زمینه انجام شود، بسیار خوب است و ما باید طرح این موضوع را به فال نیک بگیریم.

* مهم این است که هر تجربه بشری نیازمند تغییر و تحول است و مقام معظم رهبری به خوبی به دو نکته ثبات اصول و تحول در روش‌ها اشاره فرمودند.ساختار نظام و قانون اساسی با حفظ اصول و ارزش ها، مانند هر تجربه بشری دیگری قابل تغییر است.

* اصول قانون اساسی که مبتنی بر موازین اسلامی است می‌تواند ثابت بوده و شکل آن تغییر کند.در دوره اول ما در کشور هم رئیس‌جمهور و هم نخست وزیر داشتیم که پس از بازنگری قانون اساسی، نخست وزیر حذف شد در حال حاضر نیز اگر نظام پارلمانی یا ریاستی یا نیمه ریاستی باشد، تغییری در بحث جمهوریت پیش نخواهد آمد.

* کارشناسان باید نظرات علمی خود را بیان کنند و هر زمان که مصلحت بود این کار صورت گیرد.

* در کارگروه بین دولت، مجلس و شورای نگهبان که چند ماه قبل تشکیل شده مطالبی در خصوص اصلاح روش ها و ساختار نظام و بازنگری در قانون اساسی مطرح شد؛ همچنین در این زمینه پس از اتمام کارگروه در هیئت حل اختلاف نیز صحبت‌هایی شده است اما مباحث نیازمند این است که ما بر اساس اصل 177 در آینده هرگاه مصلحت بود، اقدام کنیم.

*اینکه نظام پارلمانی یا ریاستی یا نیمه ریاستی باشد خللی به جمهوریت، دموکراسی و مردم‌سالاری وارد نمی‌کند چراکه اگر به این شکل باشد خیلی از نظام هایی که در غرب پارلمانی هستند مغایر دموکراسی عمل می‌کنند."تغییر روش ها و ساختار نظام، نیازمند اصلاح قانون اساسی است و قانون اساسی را در ‌آینده دور یا نزدیک به تعبیر مقام معظم رهبری هرگاه لازم شد، اصلاح می‌کنیم."

.در دوره اول ما در کشور هم رئیس‌جمهور و هم نخست وزیر داشتیم که پس از بازنگری قانون اساسی، نخست وزیر حذف شد در حال حاضر نیز اگر نظام پارلمانی یا ریاستی یا نیمه ریاستی باشد، تغییری در بحث جمهوریت پیش نخواهد آمد.

انتخابات رایانه‌ای

* در حال حاضر همکاری خوبی بین کارشناسان شورای نگهبان و وزارت کشور برقرار است و برنامه‌های خوبی را وزارت کشور در این زمینه انجام داده است.

* ما نیازمند زیرساخت‌های زیاد و اصلاح قانون هستیم البته پیشنهاد وزارت کشور این است که به‌صورت آزمایشی در برخی از حوزه‌ها، انتخابات به صورت رایانه‌ای برگزار شود اما هنوز درصدی تعیین نشده است لذا قرار شده که امکانات و توانایی‌های حوزه‌ها مجدداً بررسی شود.

* انتخابات رایانه‌ای این دوره به صورت آزمایشی در برخی از حوزه‌ها انجام می‌شود. میزان حوزه‌های انتخابی دقیقاً تعیین نشده است اما منتظریم که وزارت کشور امکانات حوزه‌ها را اعلام کند تا ما بر اساس آن تصمیم‌گیری کنیم.

بخش سیاست تبیان


منبع :خبرآنلاین