تبیان، دستیار زندگی
نماینده تهران گفت: تصور نمی‌کنم اکنون اختلاف اساسی بین قوا وجود داشته باشد چرا که قانون اساسی هم وظایف قوا را مشخص کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا 10 سال دیگر تغییر نخواهیم داشت؟


نماینده تهران گفت: تصور نمی‌کنم اکنون اختلاف اساسی بین قوا وجود داشته باشد چرا که قانون اساسی هم وظایف قوا را مشخص کرده است.

غفوری فرد

حسن غفوری‌فرد عضو فراکسیون اصولگرایان در گفت‌وگو با خبر‌آنلاین، در خصوص اظهارات اخیر رهبر انقلاب درباره امکان تغییر ساختار سیاسی کشور، گفت: من اصلاً فکر نمی‌کنم تا 10 سال آینده این بحث اجرایی شود.

وی با بیان اینکه رهبری با طرح این موضوع قصد داشتند ظرفیت های نظام را نشان دهند، افزود: نظام جمهوری اسلامی آمادگی پذیرش هر پدیده‌ نو ای را دارد و ساختار بسته و منجمدی نیست که از تغییر بترسد. این موضوع نکته مهمی است اما  در تحلیل‌هایی که درباره این موضوع می شود، مورد غفلت قرار گرفته است.

غفوری‌فرد با بیان اینکه نظام ما این ظرفیت را دارد که از هر پدیده خوبی بهره‌برداری کند، خاطرنشان کرد: فرمایشات رهبری در خصوص امکان تغییر نظام سیاسی ما از ریاستی به پارلمانی این نکته را می‌رساند که جمهوری اسلامی از ظرفیت‌های زیادی برخوردار است و همین مسئله ضربه‌پذیری آن را در برابر آسیب‌ها کاهش می‌‌دهد. اگر ساختار سیاسی نگران باشد که ایده‌های نو به آن ضربه بزند، این ساختار همیشه در حالت ضعف قرار خواهد داشت.

عضو حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید چه زمینه‌هایی برای طرح این موضوع وجود داشته است، گفت: سوالاتی را آقای رئیس‌جمهور پیش از این مطرح کرده بودند. مثل اینکه مجلس در راس امور نیست یا اینکه امروز همه باید به دولت کمک کنند که این موضوع می‌تواند یکی از عوامل طرح این موضوع باشد.

نماینده تهران در پاسخ به اینکه آیا اختلافات دولت و مجلس موجب شده رهبری انقلاب موضوع امکان تغییر ساختار سیاسی کشور را طرح کنند؟، تصریح کرد: فکر نمی‌کنم اشکالات جدی بین قوا وجود داشته باشد.  نشست سران سه قوه به طور مرتب برگزار می‌شود و تصور نمی‌کنم اکنون اختلاف اساسی بین قوا وجود داشته باشد.

فکر می‌کنم طرح این موضوع از سوی رهبر انقلاب بیشتر برای بحث و گفت‌وگو میان نخبگان است و اکنون ضرورتی وجود ندارد که ما این مسئله را با فوریت بررسی کنیم. من یقین دارم تا 10 سال آینده این موضوع اجرایی نمی‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، قانون اساسی هم حدود وظایف هر قوه را مشخص کرده و رهبری انقلاب هم نقش تنظیم کننده روابط قوا را برعهده دارد.

عضو فراکسیون اصولگرایان در پاسخ به این پرسش که اشکالات کنونی ساختار سیاسی کشور چیست؟، گفت: از لحاظ قانونی، خلائی وجود ندارد به این علت که در قانون وظایف دولت و مجلس کاملاً مشخص است. اما اینکه در عمل اتفاق دیگری می‌افتد، بحث دیگری است. وی با بیان اینکه بسیاری از حقوقدانان معتقدند مهم‌ترین وظیفه رئیس‌جمهور اجرای مصوبات مجلس است، افزود: از لحاظ قانونی هم نمایندگان حق سؤال و استیضاح را دارند و شما می‌بینید که حتی اکنون مجلس در مرحله بررسی سؤال از رئیس‌جمهور است. بنابراین از لحاظ قانونی اهرم‌ها و ظرفیت‌ها مشخص است.

غفوری‌فرد با بیان اینکه اگر مسئولی نخواهد پاسخگو باشد فرقی نمی‌کند ساختار سیاسی ریاستی باشد یا پارلمانی، خاطر‌نشان کرد: فکر می‌کنم طرح این موضوع از سوی رهبر انقلاب بیشتر برای بحث و گفت‌وگو میان نخبگان است و اکنون ضرورتی وجود ندارد که ما این مسئله را با فوریت بررسی کنیم. من یقین دارم تا 10 سال آینده این موضوع اجرایی نمی‌شود.

بخش سیاست تبیان

منبع : خبرآنلاین