تبیان، دستیار زندگی
کارگردان سریال «کلاه پهلوی» برای چندمین بار خبر از زمان «قطعی» پخش این مجموعه در آینده داد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلاهی برای سیما؟


کارگردان «کلاه پهلوی» برای چندمین بار خبر از زمان «قطعی» پخش این مجموعه در آینده نزدیک داد!


کلاه پهلوی

شاید دیگر کمتر کسی به یاد داشته باشد زمان دقیق آغاز فیلمبرداری پروژه «کلاه پهلوی» را چه اینکه این مجموعه بیش از 7 است که  درگیر مراحل ساخت است! مدت زمانی که در قیاس با دیگر تولیدات سیما گوی سبقت را از سریال عظیمی چون «مختارنامه» هم ربوده است. با این حال کیفیت مجموعه «کیف انگلیسی» به قدری بود که همچنان در انتظار اثری دیگر از خالق آن روزشماری کنیم. كارگردان سریال «كلاه پهلوی» چندی پیش برای چندمین بار از پخش این سریال در زمستان امسال خبر داد و گفت:‌ پخش «كلاه پهلوی» بیش از یك سال به طول خواهد انجامید. سید ضیاء‌الدین دریبا اعلام این خبر افزود:‌ تاكنون تدوین 30 قسمت اول سریال،‌ به پایان رسیده و منتظر رسیدن صحنه‌های ناقص هستیم؛ با سفر كوتاهی به فرانسه‌، كاستی‌های این 30 قسمت كامل و «كلاه پهلوی» آماده پخش می‌شود. وی با بیان این كه گروه «كلاه پهلوی» ظرف 10 تا 12 روز آینده به فرانسه می‌رود، عنوان كرد: تعداد نفراتی كه در این سفر همراه ما هستند، محدود و كمتر از 10 نفر هستند. دو بازیگر و تعدادی عوامل پشت صحنه به فرانسه می‌آیند و بقیه نیروها را از این كشور استخدام می‌كنیم تا در زمان و هزینه صرفه‌جویی شود. كارگردان «كلاه پهلوی» همچنین گفت:‌ بعد از فرانسه‌، حدود یك ماه در ایران،‌ فیلمبرداری داریم كه مربوط به قسمت‌های پایانی است و می‌تواند همزمان با پخش انجام شود. دری در ادامه اعلام كرد:‌ دوبله‌ی بخش‌های غیرفارسی به پایان رسیده و صدای بازیگران فرانسوی دوبله شده است. موسیقی سریال‌، توسط فریدون شهبازیان ادامه دارد و تیتراژ در انتظار رسیدن موسیقی است.

نکته جالب درباره روند تولید مجموعه «کلاه پهلوی» اعلام چندباره تاریخ پایان پروژه و حتی زمان قطعی پخش آن است. سریالی که در نیمه ابتدایی سال 88 خبر رسید تا پایان آن سال پرونده‌اش بسته خواهد شد و یکسال بعد کارگردانش در گفت‌وگویی خبر از پخش قطعی مجموعه در زمستان 89 داده بود.

تعویق چندباره در پخش

با وجود این اظهارات اما نکته جالب درباره روند تولید مجموعه «کلاه پهلوی» اعلام چندباره تاریخ پایان پروژه و حتی زمان قطعی پخش آن است. سریالی که در نیمه ابتدایی سال 88 خبر رسید تا پایان آن سال پرونده‌اش بسته خواهد شد و یکسال بعد کارگردانش در گفت‌وگویی خبر از پخش قطعی مجموعه در زمستان 89 داده بود، چندی پیش و در نیمه نخست سال 90 با سپردن جایگاه خود در کنداکتور پخش شبکه اول به سریال «شوق پرواز» باردیگر زمان پخشش به آینده موکول شد. بنابر تازه‌ترین خبرها درباره این پروژه تصویربرداری بخشی از «کلاه پهلوی» در فرانسه از سر گرفته خواهد شد.

کلاه پهلوی

بخش های دیگری از صحنه‌های این مجموعه هم در تهران تصویربرداری می‌شود. سیامک مهماندوست تدوین این مجموعه را برعهده دارد و دری نیز بازبینی این مرحله را انجام داده‌است. بهمن حیدری صداگذاری را برعهده دارد. بخشی از صحنه‌های این فیلم به مدت 10 روز با حضور بازیگرانی چون امیرعلی دانایی در فرانسه گرفته و همچنین با برنامه‌ریزی‌های انجام شده دو ماه از تصویربرداری «کلاه پهلوی» در تهران انجام می‌شود. به همین دلیل با توجه به صحنه‌های باقی مانده زمان پخش مجموعه هنوز مشخص نشده‌است. مجموعه تلویزیونی «كلاه پهلوی» جزء پروژه‌های الف سیما محسوب می‌شود كه حدود 7 سال مرحله تصویربرداری آن به طول انجامیده است. این سریال یكی از مجموعه‌های پربازیگر محسوب می‌شود كه در برخی از سكانس‌های آن حدود 400 هنرور حضور داشته‌اند. «كلاه پهلوی» به تهیه‌كنندگی محمدرضا تخت‌كشیان در30 قسمت 50 دقیقه‌ای برای گروه فیلم و سریال شبكه اول سیما تهیه‌می‌شود و بازیگرانی چون داریوش فرهنگ، داریوش کاردان، شقایق فراهانی، رضا کیانیان، گوهر خیراندیش، فرهاد آئیش، جمشید شاه‌محمدی، رضا فیاضی، بهاره افشار، محمدرضا شریفی نیا، مریلا زارعی ، عباس امیری، صالح میرزاآقایی، آناهیتا نعمتی، شهره لرستانی، نیلوفر خوش‌خلق، سیروس گرجستانی، داود رشیدی، بیوک میرزایی و نادر سلیمانی در آن ایفای نقش دارند. «کلاه پهلوی» ماجرای جوانی به نام فرخ را دنبال می‌کند که پس از ادامه تحصیل در فرانسه به ایران می‌آید و در شهری کوچک فرماندار می‌شود. در همین زمان با صدور فرمان کشف حجاب از سوی رضاخان او موظف به اجرای این فرمان می‌شود.

فرآوری: امید صبوری

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: خبرگزاری ایسنا