تبیان، دستیار زندگی
کلوت نام عوارضی طبیعی و جغرافیایی در بیابان لوت ایران است که در اثر سازو کار شگفت انگیز آب و باد و فرسایش زمین ، پدید آمده اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلوت چیست؟
کلوت چیست؟

کلوت نام عوارضی طبیعی و جغرافیایی در بیابان لوت ایران است که در اثر سازو کار شگفت انگیز آب و باد و فرسایش زمین ، پدید آمده اند . کلوت ها که پدیده ای منحصر به فرد و یکی از باشکوه ترین مناطق دیدنی و طبیعی جهان به شمار می روند ، در پهنه ای به وسعت 80 در 145 کیلو متر از غرب بیابان لوت ، چون مجسمه هایی با اشکال متفاوت و دیوار هایی کوتاه و بلند ، با دالان هایی در بین ، شهری خیال انگیز ساخته اند ؛ کلوت ها بزرگترین عارضه طبیعی کلوخی دنیا و زیبا ترین پدیده کویر به شمار می روند .

کلوتها سرتاسر قسمت غربی کویر لوت ، مرکزی را پوشانده و از دور به شهری بزرگ می ماند که ماه ها و سالها ، ده ها بنا و کارگر نسبت به ساخت آن اقدام کرده اند .

كلوت های كویر شهداد كه درفاصله 40كیلومتری شرق و شمال شرق شهداد قرار گرفته اند، بزرگترین عارضه كلوخی طبیعی در دنیا هستند .

کلوت چیست؟

كلوت های كویر شهداد، بزرگترین عارضه كلوخی طبیعی دنیا و منحصر به فردترین ، زیباترین وجذابترین عارضه كویراند. كلوت ها در اثر فرسایش آبی و بادی در طی هزاران سال شكل گرفته اند. كلوت ها سرتاسر قسمت غربی لوت مركزی را پوشانیده اند و از دور به شهری بزرگ می ماند.

كلوت ها آنقدر زیبا و شگفت انگیزند كه تصور می كنی پای درسیاره ای دیگر گذاشته ای، سیاره ای بدون سكنه، این تصور وقتی كاملتر می شود كه از بالا و از هلی كوپتر به این منظره كه می توان از آن به عنوان سیاره ای بر روی زمین نام برد نگاه بیندازی .

رقص و موج شن ها در كوچه و دالان های كلوت ها از یك طرف و سراب های زیبا دراین شهر افسانه ای تخیل انسان را به اوج می رساند . ضمناً كلوت ها می توانند به عنوان مكانی جهت ساخت فیلم های مستند وفیلم های علمی ـ تخیلی و … مورد استفاده قرار گیرند. سراب آنقدر در كلوت ها زیباست گویی كه صدها كشتی و قایق برآب شناور هستند (كلوت ها از دور ، بر روی سراب شناور می شوند).كویر لوت با80000 كیلومترمربع وسعت در جنوب شرق ایران واقع است.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:ترانه های کودکان

مطالب مرتبط:

خورشید نیز روزی خواهد خوابید!

قلب من چه کار می کند؟

از ورزشهای باستانی چه می دانید؟

با حیوانات آشنا شویم!

بریم به مازندران

گرما و انرژی خورشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.