تبیان، دستیار زندگی
گاهی به دلیل فعالیت‌های شدید بدنی تعریق زیاد می‌شود و این تعریق به‌ویژه در ناحیه زیربغل، لکی از رطوبت روی لباسمان بر جای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کسانی که زیاد عرق می‌کنند


گاهی به دلیل فعالیت‌های شدید بدنی تعریق زیاد می‌شود و این تعریق به‌ویژه در ناحیه زیربغل، لکی از رطوبت روی لباسمان بر جای می‌گذارد. به ویژه افرادی که در مشاغل خاص و پرتحرک مشغول به کارند مثلا قرار است سخنرانی داشته باشند، این لک ناخوشایند جلب توجه می کند. برای حل این مشکل معمولا از اسپری‌ها یا پدهای زیربغل ضدتعریق که به تازگی در بازار آمده استفاده می‌کنند.


تعریق زیاد

با دکتر امیرهوشنگ احسانی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در مورد انواع محصولات ضدتعریق‌ جدید و اینکه آیا پیشگیری از تعریق برای سلامت مساله‌ساز نیست، گفتگو کرده ایم.

ضدتعریق‌ها از چه موادی ساخته شده‌اند؟

تاریخچه استفاده ازضدتعریق‌ها به مصرف محصولات حاوی آلومینیوم بازمی‌گردد. در حال حاضر در بسیاری از محصولات ضدتعریق، ترکیب های آلومینیوم با غلظت‌های مختلف بین 5 تا 30 درصد وجود دارد که مشکلی ایجاد نمی‌کند.

ترکیب‌های آلومینیوم چطور مانع تعریق می‌شوند؟

آلومینیوم، کانال‌های هیدروژن را می‌بندد و از عرق کردن پیشگیری می‌کند.

آیا اثر آنها دایمی است؟

نه، این موضوع به مصرف بستگی دارد. تا زمانی که ضدتعریق‌ استفاده شود، از عرق کردن پیشگیری می‌شود و به دنبال قطع مصرف، تعریق بازمی‌گردد.

آلومینیوم برای سلامت مضر نیست؟

در مواردی آلومینیوم می‌تواند باعث تحریک فرد و ایجاد حساسیت شود، بنابراین باید ابتدا به صورت آزمایشی از اسپری‌ استفاده کرد و در صورتی که علایم آلرژی‌ دیده شد، مصرف آن را کنار گذاشت.

سطح بدن بسیار وسیع و استفاده از ضدتعریق‌ها در یک منطقه خاص مثل زیربغل، بلااشکال است. ولی اگر جلوی تعریق در کل بدن گرفته شود، فرد دچار گرمازدگی شدید و شوک خواهد شد

پدهای ضدتعریق که در بازار موجود است هم دارای آلومینیوم‌اند؟

این پدها باعث انقباض عضلات می‌شوند، به عبارت دیگر، با انقباض عضلات زیرپوستی، کانال‌های غدد عرق بسته می‌شود و عرق از آنها بیرون نمی‌آید. البته این پدها در درازمدت خیلی موثر نیستند و ممکن است فرد پس از بین رفتن اثر دارو، دچار تعریق بیشتر شود. استفاده از اسپری‌هایی که حاوی ترکیب‌های آلومینیوم هستند، موثرتر و بهتر است.

بهتر است ضدتعریق‌ها را با چه غلظتی از ترکیب‌های آلومینیوم استفاده کنیم؟

غلظت 7،5 و 10 درصد، مناسب عموم مردم است. غلظت‌های بالاتر آلومینیوم برای کسانی است که تعریق‌های بسیار شدید دارند، اما استفاده از آن باعث قرمزی و تحریک پوست می‌شود.

آیا روش‌های دیگری نیز برای پیشگیری از تعریق وجود دارد؟

بله، دستگاهی به نام یونتوپروزیس که جریان برق از آن عبور می‌کند و درون آن آب وجود دارد نیز برای بهبود تعریق دست‌ها مناسب است. این دستگاه‌ با مکانیسم خاصی کانال‌های هیدروژن را می‌بندد و جلوی تعریق را می‌گیرد. تعریق نکردن در این روش نیز محدود به زمان استفاده است.

تزریق آمپول بوتاکس نیز می‌تواند تا حد زیادی جلوی تعریق زیر بغل و کف دست‌ها را بگیرد. بوتاکس فعالیت اعصاب محرک غدد عرق را محدود یا قطع می‌کند و تا 6 ماه جلوی تعریق را می‌گیرد.

جراحی‌های خاصی با لیزر لیپولیز نیز با ایجاد گرمای زیاد باعث تخریب غدد عرق زیر بغل می‌شود و جلوی تعریق را می‌گیرد.

در نهایت در موارد تعریق بسیار شدید، پزشک جراحی را پیشنهاد می‌کند. در این روش به‌صورت‌ آندوسکوپی، اعصاب سمپاتیک زیربغل تخریب می‌شود و فرد عرق نخواهد کرد.

تمامی روش های بالا توسط پزشک متخصص باید انجام شوند.

پیشگیری از تعریق مشکل‌ساز نخواهد شد؟

در اینکه عرق کردن خوب است، حرفی نیست، ولی سطح بدن بسیار وسیع و استفاده از ضدتعریق‌ها در یک منطقه خاص، بلااشکال است. ولی اگر جلوی تعریق در کل بدن گرفته شود، فرد دچار گرمازدگی شدید و شوک خواهد شد.

شما چه ضدتعریقی را پیشنهاد می‌کنید؟

ترکیب‌های آلومینیوم به‌صورت محلول، اسپری‌ یا فوم (مثل مام جامد) به صورت یک روز در میان. اگر مو در زیر بغل زیاد باشد، محلو‌ل‌ها و در غیر این صورت فوم‌ها بهترین روش موقت ضدتعریق هستند.

بخش سلامت تبیان


منبع : هفته نامه سلامت – مصاحبه : سمیه مقصودعلی

مطالب مرتبط :

دئودورانت و ضدتعریق فرق می‌کنند؟

زیاد عرق می‌ کنید؟

چرا عرق می‌کنیم؟

عوامل مؤثر بر میزان عرق کردن

تعریق‌ بیش‌ از اندازه‌

عرق كردن بیش از حد

بهترین راه فرار از بوی عرق

امان از بوی بد عرق

جلوگیری از بوی بد عرق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.