تبیان، دستیار زندگی
در دوران بارداری بدن مادر دچار تغییرات هورمونی و متابولیکی می شود. در ابتدای این دوره این تغییرات معمولا قابل تحمل هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لکه‌های پوستی در بارداری


در دوران بارداری بدن مادر دچار تغییرات هورمونی و متابولیکی می شود. در ابتدای این دوره این تغییرات معمولا قابل تحمل هستند، اما پس از مدتی اثرات به هم خوردن این تعادل هورمونی بر روی ارگان هایی چون پوست، مو و ناخن تظاهر می یابد.


ملاسما

تغییرات پوست در دوران بارداری به صورت شایع دیده می شوند. به علت اینکه مادران باردار شرایط روحی و روانی خاصی در این دوران پیدا می کنند، این تغییرات می تواند باعث ایجاد نگرانی شود.

ملاسما چیست؟

ماسک حاملگی یا ملاسما یا لکه پوستی بارداری، در بیشتر از هفتاد درصد زنان باردار به خصوص در سبزه ها در نیمه دوم دوران حاملگی بوجود می آید. این لکه های پوستی در نواحی مختلف صورت ظاهر می شود و بیشتر در لب بالا، گونه ها، چانه، پیشانی و روی بینی دیده می شود که به دنبال تماس با آفتاب شدت می یابد.

ایجاد ملاسما به علت تغییر هورمونی و یا تماس با آفتاب است.

این لکه پوستی عموما قهوه ای رنگ است و در دو طرف صورت به صورت قرینه دیده می شود.

ماسک حاملگی ممکن است پس از زایمان از بین برود و یا گاهی با شیوع آن، حالتی از تیرگی و لک پس از بارداری هم باقی بماند.

پس از زایمان به افراد توصیه می شود حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنند. اگر با مراقبت ها و استفاده از ضدآفتاب این مشکل برطرف نشد، مداخله دارویی انجام می گیرد.

در مورد ملاسما، بهتر است هیچ گونه مداخله لیزر درمانی بر روی پوست زنان با پوست تیره انجام نشود. لیزر ممکن است حتی این لک ها را تشدید کند

سایر تغییرات پوستی در خانم باردار کدامند؟

1- تیرگی پوست نیز به وفور در دوران بارداری رخ می دهد. با شروع بارداری، تعداد رنگدانه های پوستی بیشتر و متعاقب آن پوست تیره تر می شود. این حالت در 90 درصد زنان باردار در هفته های اول تا چهاردهم بارداری رخ می دهد. اگر پوست خود فرد تیره باشد، تیرگی ناشی از بارداری، هم زودتر و هم با شدت بیشتری بروز می یابد.

2- تغییر دیگر خال ها هستند. در طول بارداری ممکن است خال هایی که فرد از قبل داشته است، بزرگ‌تر و تیره تر شوند. خال ها معمولا همگی با هم دچار تغییر می شوند، ولی اگر یک یا چند خال دچار تغییرات عرضی و یا خارش، سوزش و خونریزی شوند، باید حتما توسط متخصص پوست بررسی شوند.

3- 20 درصد زنان باردار دچار خارش پوستی می شوند. هورمون های دوران بارداری نیز تا حدی در این امر مؤثرند. حدود دوسوم از خانم های باردار در طول دوران بارداری دچار قرمزی و گاهـی خارش کـف دست ها و پاها می شوند. علت این عارضه که بلافاصله پس از زایمان از بین می رود، افزایش سطح استروژن خون است.

اگر این مسئله برای مادر ناراحت کننده شود، ما معمولا درمان ضد خارش را در نظر می گیریم. تنها خطری که وجود دارد این است که ممکن است در دفعات بعدی حاملگی و یا با مصرف قرص های ضدحاملگی مجددا این حالت عود کند. اما هیچ خطری برای سلامتی وی و جنین وجود ندارد.

خانم های سیاهپوست نسبت به سفید پوستان کمتر دچار این حالت می شوند. گاهی ممکن است بیماری‌های پوستی که به طور طبیعی با خارش همراه هستند، نظیر خشکی پوست، اگزما، یا آلرژی غذایی در دوران بارداری، با خارش شدیدی بروز کنند.

ممکن است احتمال بروز سنگ های صفراوی در این زنان افزایش یابد.

4- مشکل پوستی دیگری که در این دوران رخ می دهد، ضایعات کهیری است. حدود نیم درصد زنان باردار در سه ماهه سوم دچار این ضایعه می شوند. این عارضه در بارداری های اول بیشتر دیده می شود و ممکن است به ندرت در بارداری های بعدی تکرار شود.

علت آن دقیقاْ مشخص نیست، ولی افزایش سن مادر و جنین ممکن است باعث آن شوند.

این بیماری به صورت ایجاد ضایعات کهیری شدیداْ خارش دار بیشتر در روی شکم، نواحی خطوط پوستی (استریا) و در موارد نادری روی سینه، بازوها و ران ها ظاهر می شود.

این ضایعات بعد از زایمان از بین می روند، ولی بلافاصله بعد از زایمان ممکن است شدت آن افزایش یابد.

این بیماری تاثیری بر روند حاملگی و سلامت جنین ندارد و معمولاْ نوزادان متولد شده بزرگ تر از حالت طبیعی هستند. این بیماری درمان و مراقبت خاصی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

فرآوری : زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


منابع :

ایسنا - دکتر رقیه شمس الدینی، متخصص پوست و مو

پزشکان بدون مرز

ایران سلامت

مطالب مرتبط:

تاثیرات بارداری بر پوست زنان

تغییر رنگ پوست در بارداری

برنزه کردن پوست در بارداری خطری ندارد؟

تاثیر بلوغ و بارداری و یائسگی بر پوست

خارش پوست در بارداری طبیعی است؟

انواع خارش پوست در بارداری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.