تبیان، دستیار زندگی
اگر به یاد داشته باشید، هفته گذشته در بخش «شما مشاور باشید» از شما خواستیم تا نظرات و تجربه های خود را درباره سن مناسب ازدواج با ما در میان بگذارید. بیش از 170 کاربر در این نظرسنجی تشریحی شرکت کردند که نظرات اکثریت آنها تایید شد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فاصله سنی چه تاثیری در ازدواج دارد؟
تفاوت سنی چه تاثیری در ازدواج دارد؟

اگر به یاد داشته باشید، هفته گذشته در بخش«شما مشاور باشید» از شما خواستیم تا نظرات و تجربه های خود را درباره سن مناسب ازدواج با ما در میان بگذارید. بیش از 170 نفر از شما عزیزان نظرات خود را برای ما ثبت کردید . با مطالعه دقیق این نظرات و دسته بندی آنها سعی کردیم به یک جمع بندی منطقی برسیم.

برای دسته بندی نظرات شما ، فاصله سنی دختر و پسر را در 6دسته طبقه بندی کردیم. طبقه اول نظراتی را شامل می شد که بر اهمیت نداشتن فاصله سنی تاکید می کردند، دسته دوم تفاوت سنی معکوس (بزرگتر بودن دختر از پسر) را قبول داشتند، دسته سوم فاصله سنی 0-2 سال، دسته چهارم فاصله سنی 3 تا 5 سال، دسته پنجم فاصله سنی 6تا 8 سال و دسته ششم بالاتر از 8سال را شامل می شد.

یک نکته مهم این که، در مواردی که کاربران یک بازه سنی را مطرح کرده بودند که در دسته بندی های ما موجود نبود، مثلا 3 تا 7 سال، حداقل میزان تفاوت سنی مد نظر کاربر در نظر گرفته شد.

و اما نتیجه:

از 134 نظری که مورد بررسی قرار گرفت ، 7رای به دلیل نامرتبط بودن پاسخ کنار گذاشته شدند. از آرای باقی مانده، 52 کاربر (40.9درصد) فاصله سنی 3تا 5 سال را تایید می کردند. 31 نفر (24.4 درصد) فاصله سنی 0-2 سال و 28 نفر ( 22.04درصد) هم معتقد بودند که فاصله سنی اهمیتی ندارد.

10 رای (1.8 درصد) در فاصله سنی 6 تا 8سال جای می گرفت و 2کاربر (1.5درصد) به فاصله سنی بیش از 8سال اعتقاد داشتند. 4رای (3.1 درصد) هم به فاصله سنی معکوس داده شده بود.

برای آن که ذهنتان سمت و سوی بهتری پیدا کند، بد نیست نظر مشاوران تبیان را هم بدانید:

تفاوت سنی چه تاثیری در ازدواج دارد؟

ازدواج موفق معیارهایی دارد که یکی از آنها تناسب سنی و رسیدن دو طرف به بلوغ همه جانبه است. اختلاف سنی زیاد به طوری که دختر و پسر همواره در دو رده سنی متفاوت قرار داشته باشند، باعث می شود شما و همسر آینده تان همیشه اختلاف نظر داشته باشید. به عبارتی، آنچه آقا کهنه کرده و برایش به خاطره تبدیل شده، برای خانم تازگی دارد و به او هیجان کشف و تجربه می دهد. مسلما چنین شرایطی در طولانی مدت باعث کسالت و عدم تفاهم خواهد شد.

علاوه بر این، اختلاف دوره باعث می شود انتظارات و دیدگاه ها با هم متفاوت باشند. در واقع بعد از مدتی زن و شوهر احساس می کنند زبان و فکر مشترکی برای در میان گذاشتن ندارند و این به معنی سردی روابط، دلزدگی و طلاق عاطفی است.

در فاصله های سنی کم یا همسن مشکلی که ممکن است بروز پیدا کند، رشد نیافتگی عاطفی، شخصیتی و عقلی دو طرف در یک حد و اندازه است. به عبارت دیگر، مهم ترین شرط در ازدواج هایی با فاصله سنی کم، بلوغ دو طرف در تمام زمینه ها است. به طوری که زن و مرد بتوانند با همفکری و همدلی پیش بروند و برای تصمیم گیری در هر موردی نیاز به صرف انرژی زیاد و متقاعد کردن هم نداشته باشند یا هزینه زیادی بابت اشتباهات بچگانه یکی از طرفین نپردازند. این بلوغ و کفویت هم چیزی است که با گذر زمان و در بستر خانواده، سبک زندگی، سبک فرزندپروری، تجربیات فرد و میزان استقلال و تصمیم گیری او اتفاق می افتد. یعنی هر قدر فرد خودساخته تر باشد بلوغ بیشتری هم در زمینه های شخصیتى عقلی، عاطفی، اجتماعی، جنسی و جسمی، اقتصادی کسب خواهد کرد.

بخش کلوب ازدواج تبیان


خواندن این مطالب می تواند کمک خوبی به انتخاب شما باشد:

چاله هایی که قبل از ازدواج پر می شوند

اولین پیش نیاز ازدواج

آستین ها برای چه کسی بالا می رود؟

درباره فاصله سنی معکوس هم می توانید اطلاعات سودمندی را از لینک های زیر به دست آورید:

چه کسی رئیس زندگی است؟

اختلاف سنی در ازدواج

وقتی داماد کوچکتر است...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.