تبیان، دستیار زندگی
با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 دولت آمریكا دست از مداخله در امور ایران برنداشت و تمام امكانات و ارتباطات خود را به كار گرفت تا انقلاب نوپای ایران را شكست داده و یا حداقل در آن انحرافی ایجاد كند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت تسخیر لانه‌ی جاسوسی+نتایج


با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 دولت آمریكا دست از مداخله در امور ایران برنداشت و تمام امكانات و ارتباطات خود را به كار گرفت تا انقلاب نوپای ایران را شكست داده و یا حداقل در آن انحرافی ایجاد كند....

تسخیر لانه جاسوسی

اشاره:

با گذشت سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی، غبار كهنگی نتوانسته به چهره برخی حوادث بنشیند و آنان را از مركز توجهات دور كند. بعد از انقلاب، حوادث گوناگونی رخ داد كه هر كدام با شدت و ضعفی خاص، نهال نوپای انقلاب را آبیاری، بیمه و موجبات حفظ و تداوم آن را فراهم می كرد. در میان این حوادث تسخیر لانه‌ جاسوسی توسط دانشجویان كه از سوی امام راحل «انقلاب دوم» لقب گرفت، جایگاهی ویژه دارد و همچنان كانون توجه بسیاری از متخصصان، كارشناسان و اندیشمندان را به خود اختصاص داده است. رهبر انقلاب بی‏درنگ از اشغال لانه جاسوسی حمایت کرد و آن را انقلابی بزرگ‏تر پس از سرنگونی استبداد پهلوی نامید و امریکا را شیطان بزرگ لقب داد. تسخیر سفارت امریکا، یکی از مهم‏ترین رویدادها در تاریخ مبارزات ملت ایران بر ضد استعمار است. در واقع، با پیروزی انقلاب اسلامی، استبداد و با تسخیر سفارت امریکا، استعمار از ایران ریشه‏کن شد.

سفارت آمریكا در 13 آبان ماه 1358 به سبب حركت های توطبه آمیزی كه از سوی آمریكا در طول 9 ماه پس از انقلاب در نقاط مختلفی از ایران صورت داده بود، توسط دانشجویان پیرو خط امام به تسخیر در آمد و كارمندان آن پس از 444 روز در اثر قرار داد الجزایر آزاد و غائله ختم پیدا كرد.

تسخیر سفارت

با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 دولت آمریكا دست از مداخله در امور ایران برنداشت و تمام امكانات و ارتباطات خود را به كار گرفت تا انقلاب نوپای ایران را شكست داده و یا حداقل در آن انحرافی ایجاد كند. لذا در طول 9 ماه یعنی از 22 بهمن 57 تا 13 آبان 58  حركت های توطئه آمیزی در جای جای كشور همچون خوزستان، كردستان، گنبد، آذربایجان و ... تحت عناوینی نظیر: «خلق عرب»، «خلق كرد»، «خلق تركمن» و «خلق ترك» به راه انداختند.

پس از آنكه عوامل متعددی در كنار هم منجر به تسخیر سفارت مذكور گردید، امام آنرا انقلاب دوم نامیدند و و به دنبال كشف اسناد و مدارك قطعی بدست آمده از سفارت كه حاكی از فعالیت های خرابكارانه وسیع دولت آمریكا بود،‌ این اقدام به عنوان تسخیر لانه جاسوسی نام گرفت

از آنجایی كه در این وقایع دست آمریكا به گونه ای كاملا آشكار دیده می شد، دانشجویان پیرو خط امام(ره) با الهام از اعلام مواضع و سخنان امام(ره) كه در ماه ها و هفته های منتهی به سیزده آبان طلاب و دانشجویان را به هوشیاری در برابر آمریكا فرا میخواند، در اقدامی بزرگ و بی نظیر به تسخیر جایی دست زدند كه كانون نشر تمامی پارازیت های منفی ای بود كه در آن مقطع زمانی به فضای سیاسی و اجتماعی افكنده می شد.

پس از آنكه عوامل متعددی در كنار هم منجر به تسخیر سفارت مذكور گردید، امام آنرا انقلاب دوم نامیدند و و به دنبال كشف اسناد و مدارك قطعی بدست آمده از سفارت كه حاكی از فعالیت های خرابكارانه وسیع دولت آمریكا بود،‌ این اقدام به عنوان تسخیر لانه جاسوسی نام گرفت.

تسخیر لانه جاسوسی در 13آبان

اقدام دانشجویان به تسخیر لانه جاسوسی و گروگان گیری 444 روزه بیش از 50 نفر از كاركنان سفارت آمریكا آثار و پیامدهای مهمی نظیر تقویت وحدت و همگرایی، شفاف شدن مواضع گروهها و نیروهای داخلی انقلاب، سقوط دولت موقت، تزریق روحیه خودباوری به مردم ایران و نشر روح امید به ملت های آزادیخواه از خود به جای گذاشت.

در این میان مواضع و عملكرد رهبران انقلاب در قبال تبلیغات و ترفندهای سیاسی، نظامی، اقتصادی غرب، نه تنها از مسیر اصلی خود كه بیانگر روح عزت و اقتدار برای ملت ایران بود، منحرف نشد بلكه پوشالی و دروغین بودن هیمنه قدرت های بزرگی همچون آمریكا را به تمامی دنیا نشان داد.

اشغال لانه ی جاسوسی آمریكا در تهران و ناتوانی این كشور در آزاد كردن گروگانها،درستی این سخن امام را كه آمریكا هیچ غلطی نمی تواند بكند به جهانیان ثابت كرد.این مساله ابهت ابرقدرت غرب را شكست و در گسترش اصول گرایی اسلامی در جهان نقش بارز داشت.به علاوه آمریكایی ها به زودی فهمیدند كه در پیشتازی برای قطع رابطه با ایران دچار اشتباه گردیده و از آن پس تاكنون بارها تمایل خود را برای برقراری رابطه مجدد اعلام كرده اند كه نمونه بارز آن رسوایی ریگان در ماجرای مك فارلین بود.امام خمینی در رابطه با زمان برقراری رابطه دوباره با آمریكا می فرمود:اگر آمریكا آدم شود رابطه برقرار می كنیم.از آن زمان تاكنون مقامات ایرانی بارها اعلام كرده اند كه برای برقراری رابطه،آمریكا باید از اقدامات گذشته خود در قبال ایران پوزش بطلبد،اموال بلوكه شده ایران را به طور كامل مسترد كند و مداخله در امور داخلی ایران را برای همیشه كنار بگذارد.

پیشتازی برای قطع رابطه با ایران دچار اشتباه گردیده و از آن پس تاكنون بارها تمایل خود را برای برقراری رابطه مجدد اعلام كرده اند كه نمونه بارز آن رسوایی ریگان در ماجرای مك فارلین بود

نتایج تسخیر لانه ی جاسوسی امریكا برای ایران

الف – رشد و بالندگی پایه های انقلاب

آشنایی هر چه بیشترمردم همیشه در صحنه ایران با هویت واقعی دشمن اصلی خود یعنی امریكا،تأثیر بسزایی بر استحكام و شكست ناپذیری انقلاب گذاشت. بدون شک مواجه شدن امت با خطرهایی بزرگ و پایداری درمقابل آنها ، باعث افزایش روحیه ایثارگری و بیزاری و نفرت از قدرت های استکباری و توکل هر چه بیشتر بر خداوند متعال است.

ب – تثبیت اصل سازش ناپذیری در مقابل دشمن

با تصرف لانه جاسوسی امریكا، حركت های ضد انقلابی را به نحو چشمگیری کاهش داد و موج پر شور و همه گیر انقلاب چونان اوایل پیروزی، ضد انقلابیون و منافقین را به ذلت ، بیچارگی و یأس كشاند و ثابت كرد كه تنها امام و پیروان راستین او هستند كه مردانه و در رویارویی با امریكا می ستیزند.

تسخیر لانه جاسوسی در 13آبان

ج - سقوط دولت موقت

آشكار شدن تفاوت بینش و تفكر دولت موقت با تفكر و مشی رهبری انقلاب  موجب سقوط فوری دولت موقت گردید.

د- افشای اسناد لانه ی جاسوسی

اسنادی كه در جاسوس خانه آمریكا به دست دانشجویان افتاد، به لحاظ كمی و كیفی در تاریخ كم نظیر و یا بی نظیر است.گرچه جاسوسان امریكا در تهران به محض اطلاع از حمله دانشجویان مسلمان به لانه جاسوسی به سرعت ، با آمادگی قبلی و با روش های سریع، شروع به نابودی اسناد مهم كردند، ولی سرعت عمل و هوشیاری دانشجویان مسلمان باعث حفظ و باقی ماندن بسیاری از آنها و امكان بازسازی بسیاری از آنان گردید. افشای اسناد باعث آگاهی ملت ایران در مورد جریان ها و چهره های سیاسی موجود در جامعه شد.

ح – متلاشی شدن شبكه های جاسوسی امریكا

با حذف مركزیت و تنظیم برنامه ها ، قدرت بهره گیری امریكا از منابع جاسوسی و اطلاعاتی داخلی، ضربه جدی خورد ، به نحوی كه تا مدت ها حتی رادیو های خارجی اخبار ایران را از صدای جمهوری اسلامی ایران نقل می كردند.

دولت امریکا هنگامی که از نجات گروگان‏ها ناامید شد، تصمیم گرفت کودتای نوژه را اجرا کند که آن نیز با عنایت پروردگار به شکست انجامید

اقدامات امریکا پس از تسخیر لانه جاسوسی

پس از تسخیر سفارت امریکا در تهران، دولت کارتر، رئیس جمهور وقت امریکا، افزون بر انجام یک‏سری فعالیت‏های دیپلماتیک برای آزادی گروگان‏ها، تصمیم گرفت از فشارهای اقتصادی و سیاسی نیز برای به زانو در آوردن انقلاب اسلامی استفاده کند. تحریم اقتصادی، انزوای سیاسی و اعزام ناوگان نظامی به خلیج فارس، از جمله اقدامات دیگر امریکاست. دولت امریکا هنگامی که از نجات گروگان‏ها ناامید شد، تصمیم گرفت کودتای نوژه را اجرا کند که آن نیز با عنایت پروردگار به شکست انجامید.

فرآروی :طاهره رشیدی

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان


منابع : 1- سازمان تبلیغات اسلامی  / 2- پژوهشكده باقرالعلوم(ع)