تبیان، دستیار زندگی
شد میزگرد اختصاصی فیلم " شام عروسی "،یك روز قبل از اكران فیلم " شام عروسی "، در محل خبرگزاری ایلنا با حضور عوامل این فیلم برگزار شد. در ابتدای این نشست،" حمید اعتباریان "، تهیه كننده فیلم" شام عروسی" گفت: با زبان طنز و بدون ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست فیلم « شام عروسی» برگزار شد

میزگرد اختصاصی فیلم " شام عروسی "،یك روز قبل از اكران فیلم " شام عروسی "، در محل خبرگزاری ایلنا با حضور عوامل این فیلم برگزار شد. در ابتدای این نشست،" حمید اعتباریان "، تهیه كننده فیلم" شام عروسی" گفت: با زبان طنز و بدون هجو و ابتذال آن دسته از مشكلات را كه نمی توان در قالب تراژیك و دراماتیك به تصویر كشید برای مخاطبان به تصویر كشیده ایم.

روایت طنزآلود رخدادهای تراژیک

وی اظهارداشت: "شام عروسی"، روایت طنزآلود رخدادهای تراژیكی است كه هر روز برای كسانی كه سعی دارند در نزد جامعه خود را از نظر مالی فوق تصور آنچه هستند، نشان دهند. اما در محل با مشكلاتی روبرو می‌‏شوند.

وی ادامه داد: آدم های "شام عروسی" تنها محدود به یك طبقه از اجتماع خاص نیستند، بلكه آنها نماینده طبقاتی از اجتماع هستند كه در همه جوامع معاصر وجود دارند و فقط نقطه اختلاف آنها بر سر فرهنگ ها یا هنجارهای آن اجتماع است.

به گفته اعتباریان، آرزوی هر تهیه كننده ای استقبال مردم از تماشای فیلم و در نتیجه فروش بالای فیلم است. در "شام عروسی"،تمامی نكات لازم برای فروش بالا رعایت شده است. هر چند "شام آخر" به عنوان كمدی واقعی برای من بسیار خنده دار است، اما به هر صورت پیش بینی فروش فیلم بسیار سخت بوده و تنها امیدوارم مخاطبان خود را پیدا كند.

این تهیه كننده سینما تصریح كرد: مردم امروز بسیار با هوش هستند و نسبت به دیدن فیلمی مایل می‌‏شوند كه تمام داستان آن برگرفته شده از جنبه های واقعی زندگی روزمره آنها باشد. رعایت اینكه در فیلم با به تصویر كشیدن جنبه های واقعی زندگی مردم، رعایت حال مخاطبان را بكنیم. بسیار سخت است. به طوری كه این عمل تاثیر مستقیمی در فروش و استقبال از فیلم دارد.

وی در خصوص اكران فیلم گفت: ابتدا قصد داشتیم "شام عروسی" را در جشنواره فیلم فجر اكران كنیم، اما با وجود هزینه ای كه صرف آماده كردن آن برای جشنواره فیلم فجر شد. سرانجام مسوولان جشنواره تصمیم گرفتند به جای اكران "شام عروسی"، فیلم های تاخیری را نمایش دهند.

اعتباریان تاكید كرد: در نهایت "شام عروسی" برای اكران در ابتدای سال آماده شد، اما به دلیل تغییرات مدیریتی در ارشاد و سیاست مدیران جدید در خصوص بازنگری فیلم ها ، پروانه اكران در نیمه دوم فروردین صارد شد. از این رو تصمیم گرفتیم برای جلب بیشتر مخاطبان، اكران فیلم به آغاز فصل تابستان و پایان مسابقات جام جهانی موكول كنیم.

وی درخصوص هزینه ساخت فیلم گفت: بیشتر هزینه صرف شده برای ایجاد و به تصویر كشیدن پروداكشن های واقعی و جذاب بود.قصد دارم با انجام این كار حداقل نقد تولید را در سینمای ایران به حد متوسط از نظر جهانی برسانم و با افزایش متعادل هزینه فیلم زمینه را برای ارتقا فیلم سازی ایران فراهم كنیم.

تهیه كننده "شام عروسی" در خصوص تبلیغات این فیلم افزود: از آنجایی كه قرار است این اثر با حداكثر 25 روز اختلاف در دبی، اروپا و آمریكا نیز اكران شود. تبلیغات این فیلم نیز صورت گرفته است.

وی در خصوص اینكه به چه علت تهیه كنندگی این فیلم را برعهده گرفته است، گفت: معتقد به دسته بندی فیلم ها برای سرمایه گذاری در ساخت آنها نیستم. اما معتقد هستم برای سرمایه گذاری یك فیلم باید فیلم نامه خوب ، كارگردان توانا و تیم كاری هماهنگ و همسو داشت تا بتوان بدون تكرار اشتباهات گذشته فیلمی ساخت كه نظر مخاطبان را جلب كند.

اعتباریان با اشاره به اینكه پیش از آغاز فعالیت سینمایی در ایران، ابتدا در انگلستان به فعالیت های سینمایی مشغول بوده است ،در خصوص اینكه چرا امروز در ایران سینمای كمدی با استقبال تماشاگران روبرو می شود ،اظهارداشت: شاید علت این خستگی ناشی از مشكلات و سختی های روزمره زندگی است كه مخاطبان را به سوی سینمای كمدی می كشاند.

شام عروسی مدیون داستان خوب

اعتباریان با بیان اینكه سرمایه گذاری در "شام عروسی" را به دلیل داستان خوب "معادی" و كارگردانی "وحید زاده" انجام داده، یادآور شد: امروز به دلیل هوشمند شدن مخاطبان، پیش بینی در خصوص فروش فیلم بسیار مشكل است و چنانچه با وجود پیش بینی های صورت گرفته حضور "گلزار" در "گل یخ"، "كیومرث پور احمد" نتوانست استقبال مخاطبان را جذب كند. اما "آتش بس" تهمینه میلانی توانست در صدر جدول فروش فیلم ها قرار بگیرد.

سپس، "ابراهیم وحید زاده"، كارگردان" شام عروسی" با اشاره به استفاده از ژانر كمدی و طنز، گفت: كار هنری هر كسی مكمل شخصیت او است، یعنی آنچه را كه در زندگی روزمره كم دارد در كار هنری به دنبال آن می رود و به دست می آورد. در زندگی شخصی ام طنز وجود ندارد، این را در كارهایم پیدا می‌‏كنم و این كه احساس می‌‏كنم در این ژانر راحت‌‏تر می‌‏توانم حرف بزنم.

وی ادامه داد: كسی كمدی را جدی نمی‌‏گیرد ، بنابراین می‌‏توان حرف‌‏های جدی را در این ژانر راحت‌‏تر بیان كرد.

وحید زاده با تاكید بر اینكه هیچ منبع اقتباسی برای ساخت "شام عروسی" وجود نداشته ،‌‏گفت: فیلم نامه را "پیمان معادی" نوشته است. وقتی فیلم نامه را خواندم، خوشم آمد و نظرات را به یكدیگر منتقل كردیم كه در آخر كار به شكلی كه می بینید آماده شد.

وی اظهارداشت: تمام ادبیات ، 36 موقعیت دراماتیك است، ممكن است خیلی از كارها با مضمون مشابه ساخته شود، اما این ساختار است كه كارها را متفاوت می‌‏كند.

این كارگردان سینما با اشاره به اینكه اگر "حمید اعتباریان"، تهیه كننده این فیلم نبود ، من این بازیگران را نداشتم ، گفت: جمع كردن تعدادی هنر پیشه نامدار، ضمن این كه اعتبار فیلم ساز را حفظ می كند، هزینه سنگینی را هم تحمیل می كند.

وحید زاده با اشاره به تعدد ساخت فیلم های كمدی در چند سال اخیر، ادامه داد: سینما مساله ارتباط است. وقتی مخاطب نیازی را دارد ، سازنده به دنبال آن می رود. جامعه برای دگرگون شدن ذهنش به كمدی نیاز دارد و استقبال مخاطب از فیلم های كمدی باعث شده فیلمسازانی كه كار كمدی نمی‌‏كنند به سمت این ژانر كشیده شوند.

وی درباره كاریكاتوریزه كردن بعضی از آثار مشهور در فیلم" شام عروسی"،گفت: در این فیلم به فیلم های" آژانش شیشه‌‏ای" ،" گاو" ، "اسپارتاكوس" و" تایتانیك" اشاره می شود. ما با این مدیوم شوخی كردیم كه حتی این شوخی به موسیقی هم رسیده است. بنابراین این موقعیت های كمدی را ایجاد كردیم.

حظورحیایی به دلیل فیزیک

وحید زاده درباره انتخاب بازیگران این فیلم، اظهارداشت: مهمترین دلیل انتخاب "امین حیایی"، فیزیك او بود و حضور " نیكی كریمی " نیز در كنار " امین حیایی " اتفاقی بود كه تاكنون در سینمای ایران پیش نیامده بود.

در ادامه نشست،"سیروس ابراهیم زاده"، بازیگر فیلم "شام عروسی" با اشاره به نگرش خود درباره حضورش در این فیلم گفت: "وحید زاده" در بازی گرفتن و استفاده از مدیوم بازیگری حرف برای گفتن زیاد دارد.در این فیلم شیوه خاصی برای استفاده از بازیگران اتخاذ شده بود.

وی ادامه داد: تمام بازیگران، بازی واقع گرایانه‌‏ای از خود به نمایش گذاشتند و همه شخصیت‌‏ها شناسنامه دارند. آن قدر تحلیل از شخصیت‌‏ها منطقی است كه گاهی ماهیت كمدی بودن و طنز گم می‌‏شود.

این بازیگر سینما درباره شخصیت اصلی فیلم، تصریح كرد: شخصیت "امین حیایی"( مهندس باهر)، رنگ زندگی پیچیده امروز را دارد و هر كس فیلم را ببیند می‌‏گوید عجب دنیای عجیبی است.

ابراهیم زاده با اشاره به اینكه همه چیز در خدمت شخصیت اصلی فیلم بود ، گفت: "مهندس باهر"، شخصیت پیچیده ای بود. هم مرد خانواده، هم آدم درستكار، هم داماد سرخانه بود و هم برای تصاحب ثروت پدر زنش از موقعیت سو استفاده می‌‏كند.

وی با اشاره به اینكه این چندمین حضورش در آثار "وحید زاده است"، تاكید كرد:كار كردن با "وحید زاده" لذت بخش است. او سینما را خوب می‌‏شناسد و تمام تلاش خود را می‌‏كند كه كار پر قدرتی ارائه كند.

لینک:

گفت وگو با امین حیایى و همسرش نیلوفر خوش خلق

96 فیلم سینمایی، در مراحل مختلف تولید قرار دارند

همه چیز در باره فیلم های بیست و چهارمین جشنواره

گفتگو با کارگردان فیلم کمدی "شام عروسی"

شام عروسی در جوار به آهستگی

گالری عکس امین حیایی

گزارش تصویری فیلم شام عروسی