تبیان، دستیار زندگی
خواص و ارزش غذایی شیر و نقش شیر و فرآورده‌های آن در تغذیه انسان و سلامت جامعه دارای اهمیت زیادی است و شیر به دلیل تأمین بسیاری از نیازهای ضروری انسان یکی از کامل‌ترین مواد غذایی است. رواج و ایجاد الگوی تغذیه‌ای مناسب می‌تواند در درازمدت تأثیرات مطلوبی بر
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بلا تکلیفی شیر در مدارس


خواص و ارزش غذایی شیر و نقش شیر و فرآورده‌های آن در تغذیه انسان و سلامت جامعه دارای اهمیت زیادی است و شیر به دلیل تأمین بسیاری از نیازهای ضروری انسان یکی از کامل‌ترین مواد غذایی است. رواج و ایجاد الگوی تغذیه‌ای مناسب می‌تواند در درازمدت تأثیرات مطلوبی بر بهداشت و سلامت عمومی جامعه داشته باشد.


شیر مدارس
اصلاح شیوه‌های تغذیه‌ای سالم و افزایش تقاضا برای مصرف مواد لبنی در کاهش بیماری‌های ناشی از کمبود کلسیم همچون پوکی استخوان موثر است. مصرف شیر در کشورهای مختلف جهان متفاوت است در کشورهای جهان سوم مصرف شیر به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم توجه خانواده‌ها به تغذیه سالم کودکان، مصرف این ماده کمتر از میزان نیاز یک انسان در یک روز است.

همه کودکان حق دارند از امکانات تحصیلی، امنیت و آرامش اجتماعی، بهداشت محیطی و روانی، تغذیه خوب و سالم و بسیاری موارد دیگر برخوردار شوند. به همین منظور مسئولان باید تمام توان خود را برای تأمین نیازهای کودکان و نوجوانان که آینده‌سازان کشورمان هستند به کار ببرند. تأمین کلسیم مورد نیاز کودکان و نوجوانان و بهبود بخشیدن به برنامه‌های غذایی آنان یکی از مواردی است که مسئولان چندی است به آن توجه کرده‌اند و برنامه‌‌هایی را در دست اقدام دارند. یکی از این راهکارهای بهبود تغذیه‌ای کودکان جامعه توزیع شیر در مدارس است.

در صورت توزیع شیر در مدارس دانش‌آموزانی که علاقه‌ای به شیر ندارند با تشویق و ترغیب هم کلاسی‌های خود تمایل به شیر خوردن پیدا می‌کنند و همچنین دانش‌آموزانی که در خانواده‌های بی‌بضاعتی رشد می‌کنند و توانایی خرید شیر برای فرزندان را ندارند، توزیع شیر موجب می‌شود که این افراد کلسیم و سایر مواد مغذی مورد نیاز در شیر را از طریق توزیع رایگان شیر در مدارس برای بدن خود تأمین کنند. گرچه مصرف یک لیوان شیر برای تأمین کلسیم مورد نیاز یک فرد در روز کافی نیست اما با این حال بخشی از نیاز فرد را تأمین می‌کند و علاوه بر آن توزیع شیر در مدارس موجب فرهنگ‌سازی استفاده از شیر در سبد غذایی خانواده‌ها می‌شود.

علیرضا کریمیان دبیر کمیته ملی توزیع شیر مدارس در گفت‌وگو با گزارشگر خراسان گفته است: در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، بر توسعه طرح توزیع شیر مدارس تأکید شده است. وی درباره شایعه‌هایی مبنی بر اجرا نشدن طرح توزیع شیر در مدارس در سال جاری گفته است: نه تنها هیچ برنامه‌ای برای حذف توزیع شیر در مدارس وجود ندارد، بلکه تصمیم بر این است که در سال جاری نیز این طرح اجرا شود

بسیاری از مردم کشورمان با کمبود کلسیم مواجه هستند و اگر برای تأمین کلسیم مورد نیاز افراد از کودکی برنامه‌ریزی صحیح و مستمر صورت گیرد، در آینده دولت از پرداخت هزینه‌های گزاف بابت درمان پوکی استخوان و سایر بیماری‌های مرتبط با عدم استفاده از مصرف مواد لبنی جلوگیری خواهد کرد. اجرا نشدن توزیع شیر در مدارس در آینده ضربه سنگینی به بدنه بهداشت و سلامت نسل آینده وارد خواهد کرد و دولت مجبور خواهد شد بخشی از هزینه‌های مربوط به کمبود ناشی از عدم استفاده از مواد لبنی را تأمین کند. بر مبنای طرح شیر رایگان، هر دانش‌آموز تحت پوشش می‌بایست در طول یک سال تحصیلی 70 نوبت شیر 200سی‌سی دریافت کند. این شیر در مناطق قابل دسترسی و مناطق شهری به صورت پاستوریزه و در مناطق روستایی و غیرقابل دسترس به صورت استریل توزیع می‌شود.

بیشتر از یک ماه از آغاز سال تحصیلی 91- 90 گذشته و متأسفانه هنوز توزیع شیر در مدارس شروع نشده است. و برخی معتقدند که شاید توزیع شیر در مدارس به طور کلی منتفی شده و ممکن است مسئولان قصد توزیع آن را در ماه‌های آتی هم نداشته باشند. ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بود نه تنها شیر مدارس قطع نخواهد شد بلکه بخشی از یارانه شیر به توزیع شیر در مدارس اختصاص خواهد یافت. اما در حال حاضر وضعیت موجود حاکی از عدم اجرای این وعده‌ها از سوی مسئولان است و تاکنون اعتباری برای این منظور در نظر گرفته نشده است.

علیرضا کریمیان دبیر کمیته ملی توزیع شیر مدارس در گفت‌وگو با گزارشگر خراسان گفته است: در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، بر توسعه طرح توزیع شیر مدارس تأکید شده است. وی درباره شایعه‌هایی مبنی بر اجرا نشدن طرح توزیع شیر در مدارس در سال جاری گفته است: نه تنها هیچ برنامه‌ای برای حذف توزیع شیر در مدارس وجود ندارد، بلکه تصمیم بر این است که در سال جاری نیز این طرح اجرا شود. وی علت تأخیر توزیع شیر در مدارس را به سبب تغییر روش اجرایی بودجه کشور بیان کرده که تاکنون اعتبار لازم در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار نگرفته است.

بیشتر از یک ماه از آغاز سال تحصیلی 91- 90 گذشته و متأسفانه هنوز توزیع شیر در مدارس شروع نشده است. و برخی معتقدند که شاید توزیع شیر در مدارس به طور کلی منتفی شده و ممکن است مسئولان قصد توزیع آن را در ماه‌های آتی هم نداشته باشند

واقعیت این است زمان قطعی توزیع شیر مشخص نیست چرا که زمان قطعی اجرای این طرح در حوزه کاری ما قابل پیش بینی نیست. ما منتظر هستیم تا اجرای این طرح از سوی حوزه راهبردی نهاد ریاست جمهوری به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شود. از زمان اعلام اعتبار مورد نیاز، 30 تا45 روز زمان نیاز است که این طرح در سراسر کشور اجرایی شود. کریمیان عنوان کرده است: برای سال جاری 230 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی کردیم که اگر این اعتبار تخصیص پیدا کند، تمام دانش آموزان مورد نظر در کشور تحت پوشش قرار خواهند گرفت. کریمیان گفته است: در سال تحصیلی گذشته حدود180میلیارد تومان اعتبار برای یارانه شیر مصوب شده بود که تنها90 میلیارد تومان آن تخصیص یافت و 65 میلیارد تومان از بدهی که به کارخانه‌های لبنی داشتیم از اعتبارات سال 90 پرداخت شد.

شیر مدارس

حمید رضا حاجی بابایی که عصر روز جمعه 6 آبان از نمایشگاه مطبوعات بازدید کرده درباره توزیع شیر مدرسه گفته است: همه مطبوعاتی که سیاسی خبر زدند، توزیع شیر قطع شده است، تکذیب می‌کنم و این‌ها را سیاسی می‌دانم.

همچنین سید علی یزدی خواه مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در گفتگو با مهر گفته است: مقدمات قرارداد توزیع شیر در مدارس فراهم شده است و تشریفات اداری آن را نیز دنبال کرده‌ایم و تنها منتظر تأمین ابلاغ اعتبار از سوی نهاد ریاست جمهوری هستیم. مسئولان نهاد ریاست جمهوری قول داده‌اند که اعتبار توزیع شیر در مدارس را تأمین کنند تا هرچه سریع‌تر طرح را آغاز کنیم. یزدی خواه با تاکید بر اینکه خانواده‌های تهرانی مطمئن باشند که امسال نیز همچون سنوات قبل شیر در مدارس تهران توزیع می‌شود گفته است: آموزش و پرورش شهر تهران مکلف به توزیع شیر در مدارس است.

در صورت توزیع به موقع و مناسب شیر در مدارس نکته قابل توجه اینکه طعم نامناسب شیر، کیفیت پایین و بسته‌بندی‌های نامناسب می‌تواند تأثیر زیادی در ایجاد عدم علاقه به مصرف شیر داشته باشد. برای اینکه کودکان و نوجوانان را ترغیب به خوردن شیر کنیم بهتر است به موارد فوق اهمیت بیشتری داده شود تا آنان رغبت بیشتری برای مصرف شیر پیدا کنند. همچنین توزیع مستمر و برنامه‌ریزی شده نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل استفاده از این ماده مغذی در مدارس باشد. دانش‌آموزان باید عادت کنند که هر روز این ماده غذایی را دریافت کنند.

افزون بر این کودکان و نوجوانان دختر که در آینده قرار است مادران این مرز و بوم باشند و با توجه به اینکه زنان بیشتر در معرض بیماری پوکی استخوان هستند، نیاز به کلسیم در زنان بیشتر به چشم می‌خورد. حتی پیشنهاد می‌شود به دختران میزان بیشتری شیر داده شود تا سلامت این قشر از جامعه که در معرض خطر بیشتری نسبت به مردان از لحاظ کمبود کلسیم و پوکی استخوان هستند، تأمین شود.

منصوره فراهانی

بخش اجتماعی تبیان


لینکهای مرتبط:

برنده بزرگ كنكور!  

دکتر می شیم چون پول داریم   

دکتر می شیم چون پول داریم