تبیان، دستیار زندگی
حالا كه فصل پاییز از راه رسیده و طبیعت رنگ و بویی دیگر به خود گرفته، خوب است ما هم با استفاده از عناصر و رنگ‌های زیبای پاییزی حضور این فصل جدید را در خانه حس كنیم و چیدمان خانه را براساس آن تغییر دهیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه‌های گرم برای روزهای سرد


حالا كه فصل پاییز از راه رسیده و طبیعت رنگ و بویی دیگر به خود گرفته، خوب است ما هم با استفاده از عناصر و رنگ‌های زیبای پاییزی حضور این فصل جدید را در خانه حس كنیم و چیدمان خانه را براساس آن تغییر دهیم.

علاوه بر چیدمان متفاوت در پاییز باید به فكر سرمای هوا هم باشیم و خانه‌ای گرم‌ و آرام برای اعضای خانواده مهیا كنیم.

اگر كمی بیشتر دقت داشته و از همین حالا به فكر باشیم، به راحتی می‌توانیم خانه‌‌ای گرم و دوست‌داشتنی ایجاد كنیم كه شب‌های سرد پاییز و زمستان را در آن به خوبی و خوشی بگذرانیم و از تك‌تك دقایق آن لذت ببریم.

خانه‌های گرم برای روزهای سرد

رنگ‌های گرم

حتما شما هم می‌دانید استفاده از رنگ‌های متفاوت تا چه حد در چیدمان خانه و تغییر آن موثر است؛ رنگ‌های گرم و سرد تاثیرات متفاوتی بر محیط خانه و روحیه افراد حاضر در آن دارد. به همین دلیل بهتر است در این فصل بیشتر از رنگ‌های گرم استفاده كنید تا گرما و صمیمت بیشتری در محیط خانه ایجاد شود. البته منظور از تغییر رنگ، حتما تغییر مبلمان یا رنگ كردن دیوارها نیست؛ چون این كارها هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. به جای این كار، با كمی خلاقیت به راحتی و با هزینه‌ای اندك می‌توان رنگ‌های گرم را وارد فضای خانه كرد.

مثلا می‌توانید از چند كوسن نارنجی و قرمز كمك بگیرید و فضای اتاق‌نشیمن را تغییر دهید. به غیر از این كار استفاده از تابلوهایی با رنگ‌های گرم و روشن نیز موثر است

تزئینات پاییزی

در كنار این موارد، می‌توانید در چیدمان خانه از عناصری كمك بگیرید كه نشان‌دهنده فصل پاییز است؛ پارچه‌های ضخیم و انواع بافت‌ از جمله این موارد است. برای همین بهتر است پارچه‌های كوسن‌ها ضخیم‌تر از پارچه‌های تابستانی باشد یا این‌كه برای روی مبلمان از پتوهای تزئینی استفاده كنید. برای پرده‌ها و پوشش پنجره‌ها هم می‌توانید از انواع پارچه‌های سنگین با بافت ضخیم كمك بگیرید.

خانه‌های گرم برای روزهای سرد

برگ‌های رنگارنگ پاییزی را هم فراموش نكنید و از این همه زیبایی برای تزئین خانه خود استفاده كنید. مثلا می‌توانید چند برگ خوش‌رنگ و زیبای پاییزی را با چسب به بدنه شمع‌های سفید و معمولی بچسبانید و شمع را در مكانی زیبا قرار دهید. با همین كار ساده، فضای بخشی از خانه تغییر می‌كند و زیبایی پاییز را به خانه شما می‌آورد. استفاده از گل‌های خشك هم ایده خوبی برای زیبایی بیشتر خانه است. می‌توانید گل‌های خشك را در گلدانی زیبا بگذارید و فضای خانه را با آن تغییر دهید.

پرده‌های ضخیم‌

خیلی از خانم‌ها، 2 پرده مختلف، از پارچه‌هایی متفاوت برای پنجره‌های خانه آماده می‌كنند؛ پرده‌هایی كه با توجه به جنس پارچه‌ها در فصل‌های گرم و سرد سال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با آماده كردن پرده‌هایی ضخیم برای پاییز و زمستان، علاوه بر ایجاد فضایی صمیمانه می‌توانیم از گرمای محیط خانه هم بیشتر استفاده كنیم.

خانه‌های گرم برای روزهای سرد

فراموش نكنید انتخاب پرده‌ای مناسب می‌تواند مانع هدر رفتن گرما و ورود هوای سرد به داخل خانه شود. به همین دلیل بهتر است پرده‌ها تا روی زمین باشد و پنجره را كاملا بپوشاند. اما دقت داشته باشید كه اگر رادیاتوری زیر پنجره‌ها قرار دارد، پرده را پشت آن بیندازید. هیچ‌وقت پرده نباید روی رادیاتور را بپوشاند؛ به خصوص پرده‌های ضخیم كه مانع از گرم شدن اتاق می‌شود. علاوه بر این، گاهی برای گرم‌تر شدن خانه باید از پرده‌های دولایه كمك بگیریم تا گرمای محیط خانه حفظ شود.

منابع گرمازا

با فرارسیدن فصل سرما كم‌كم بخاری‌ها از انباری بیرون می‌آید و داخل اتاق‌ها قرار می‌گیرد، شومینه‌ها آماده كار و رادیاتورها روشن می‌شود. اما فراموش نكنید چیدمان اتاق‌های خانه، به محل قرار گرفتن این منابع نیز مرتبط است و چون این مساله از نظر ایمنی هم بسیار اهمیت دارد، باید توجه خاصی به آن داشته باشید.

اگر شما هم برای گرم كردن خانه از بخاری استفاده می‌كنید، توجه داشته باشید وسایل دیگر نزدیك بخاری قرار نگیرد و حداقل یك متر دورتر از آن باشد

این كار از نظر ایمنی ضروری است، چون حرارت بخاری می‌تواند به لوازم خانه آسیب بزند و حتی منجر به آتش‌سوزی شود. به خصوص در مورد بخاری‌هایی كه در اتاق كودكان قرار می‌گیرد، دقت بیشتری داشته باشید.

در مقابل، شومینه علاوه بر گرم كردن محیط در زیبایی بیشتر آن نیز نقشی اساسی دارد. به طوری كه گاه شومینه‌ها عامل مهمی برای تغییر چیدمان خانه به حساب می‌آید و فقط برای زیبایی بیشتر محیط روشن می‌شود. علاوه بر خود شومینه، معمولا قسمت بالایی آن هم برای تزئین خانه استفاده می‌شود و می‌توان انواع مختلف ظروف، تابلوها، گلدان و... را روی آن قرار داد.

در نهایت فراموش نكنید فصل پاییز یكی از زیباترین و رنگارنگ‌ترین فصل‌ها در طبیعت است. پس بیایید ما هم این زیبایی را به خانه خود بیاوریم و خانه‌ای گرم و دوست‌داشتنی بسازیم.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : چهاردیواری

مطالب مرتبط :

خانه داری ، لذت بخش است

توصیه هایی برای کدبانوهای خانه

خانه ای پاک و سالم

لباس های ماندگار

خانه ای مصفا با حضور گل ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.