تبیان، دستیار زندگی
گزارشی از غرفه‌های سینمایی در نمایشگاه مطبوعات
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینما در قاب مطبوعات


گزارشی از غرفه‌های سینمایی در نمایشگاه مطبوعات


نمایشگاه مطبوعات

اگر علاقه‌مند به نقش‌های زمینی و دنیای تصویر هستید، کنار دومین پاتوق مطبوعات ستونی است که آدرس نشریات سینمایی برای علاقه‌مندان روی آن حک شده است که می‌توان در سیر و سفری سینمایی، برگ نخست هنر هفتم را در آن ورق زد. فرقی نمی‌کند با قطار و از ایستگاه مترو آمده باشید یا با اتومبیل شخصی‌‌تان؛ به مصلی تهران که برسید با کمی پیاده‌روی به شبستان اصلی وارد می‌شوید. مصلی با سقفی منقش به نقش‌های آسمانی است و اگر علاقه‌مند به نقش‌های زمینی و دنیای تصویر هستید، باید در امتداد سمت راست شبستان حرکت کنید؛ کنار دومین پاتوق مطبوعات ستونی است که آدرس نشریات سینمایی برای علاقه‌مندان بر آن حک شده است.

نام‌هایی آشنا که چشم‌نوازند برای اهلش!

اگر بخواهیم غرفه‌ها را یک به یک از نظر بگذرانیم جورچین مهناز افشار، خسرو شکیبایی، محمدرضا گلزار، مسعود کیمیایی، محمدرضا فروتن و نیکی کریمی در هفته‌نامه «جهان سینما» میخ‌کوبتان خواهد کرد و پخش کلیپ «به رنگ ارغوان» حاتمی‌کیا نیز هم. غرفه بعدی نشریه «دنیای تصویر» است که شعار «سفر به سرزمین رویایی سینما» در آن خودنمایی می‌کند. در اندیشه ورق خوردن در میان سینما هم که باشید مرز باریک غرفه‌های «صنعت سینما» و «سینما ادبیات» شما را به وجد خواهد آورد.

آدرس به دست و با شوق برای دیدن حرکت‌ کنید، باز هم اندکی سردرگمی آزارتان خواهد داد؛ چرا که غرفه فارابی با نشانی روی ستون جور نیست. بالاخره پیدایش می‌کنیم اما هنوز غرفه‌ای نیست که بتوان نام فارابی را روی آن گذاشت.

واژه‌های صنعت و ادبیات که در معنایی مکمل هم هستند. حال، غرفه این نشریات با مجلات «صنعت سینما» و «سینما ادبیات» از هم جدا شده‌اند و هر دو به تأکید ادبیات به عنوان سرچشمه هنر هفتم و صنعتی بودن سینما تأکید می‌کنند، حال هر یک به نحوی.

نمایشگاه مطبوعات
آدرس اشتباه برای غرفه فارابی

آدرس به دست و با شوق برای دیدن حرکت‌ کنید، باز هم اندکی سردرگمی آزارتان خواهد داد؛ چرا که غرفه فارابی با نشانی روی ستون جور نیست. بالاخره پیدایش می‌کنیم اما هنوز غرفه‌ای نیست که بتوان نام فارابی را روی آن گذاشت و فقط رد پایی از نشریات آن در محوطه غرفه قابل دیدن است. در حرکتی آرام و ممتد هستیم که شوری ناگهانی ایجاد می‌شود؛ چرا که وزیر ارشاد آمده است با هیئت همراه برای بازدید. می‌ایستید تا پس از اندک بازدیدی بگذرند. راهتان را که ادامه دهید غرفه‌های «فرهنگ و سینما»، «سینمای روز» و «پیل‌بان» به ردیف از مقابل دیدگان خواهد گذشت.

افتتاحیه هنوز برای سینماپرس آغاز نشده است!

خبرگزاری سینمای ایران هم کمی آن طرف‌‌تر قابل مشاهده است و نواری چسبناک دور تا دور آن را در برگرفته است، گویا افتتاحیه هنوز برای سینما پرس آغاز نشده است! در حیرت از این میزان جنب و جوش و حضور سینماگران در محوطه شبستان! به تنها غرفه‌ روزنامه سینمایی کشور خواهید رسید؛ روزنامه بانی فیلم. غرفه‌ای که بین تمام فصلنامه‌ها، ماهنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها به عنوان تنها روزنامه‌ها و آنلاین‌ترین رسانه نوشتاری با پازلی از آرشیو زحمات چندین ساله‌اش می‌درخشد و در پایان این سیر و سفر سینمایی قطعا سرخی دیوار ماهنامه «فیلم»‌ توجه‌ را جلب خواهد کرد. مجله‌ای که موج خاطرات را با فلاش‌بک‌های طولانی برای خوانندگان مصرش به ارمغان می‌آورد. حال سینما را در قاب هجدهمین نمایشگاه مطبوعات ورق زده‌اید. باید دید که روزهای بعدی چگونه می‌گذرد.

بخش سیما و تلویزیون تبیان


منبع:خبرگزاری فارس/ سمیه دهقان‌زاده