تبیان، دستیار زندگی
همه‌ی ما عادت‌هایی داریم: عادت‌هایی خوب و عادت‌هایی بد یا بهتر است بگوییم نادرست
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترفندهایی برای ترک عادت‌های نادرست غذایی


همه‌ی ما عادت‌هایی داریم: عادت‌هایی خوب و عادت‌هایی بد یا بهتر است بگوییم نادرست. این که یک بسته بیسکوییت را یک تنه  تا آخر بخورید، صبحانه نخورده خانه را ترک کنید، نصف شب سراغ یخچال بروید و هر چیزی دم دستتان بود را بخورید، لیوان لیوان نوشیدنی‌های گازدار سر بکشید، هله‌هوله بخورید و .... جزو همان عادت‌های نادرستی هستند که باید فکری به حالشان بکنید.

ترک عادت کار چندان ساده‌ای نیست اما کمی همت می‌خواهد. در این مقاله سعی می‌کنیم برای ترک عادت‌های نادرست غذایی راه حل‌های ساده‌ای ارائه بدهیم. شما می‌توانید به کمک این ترفندها و راه حل‌های دیگری که به ذهنتان می‌رسد سعی کنید عادت‌های نادرست‌تان را ترک کنید. برای حفظ سلامت‌تان سعی خودتان را بکنید.

چای

توجیه‌های خود را بشناسید  

هنر توجیه کردن یعنی این که به دنبال کلماتی باشید تا از یک مسئله‌ی غیر قابل دفاع، دفاع کنید. زمانی که به ورای توجیهات خود نگاهی بیندازید و تشخیص دهید چه چیزی را توجیه می‌کنید و ضرر آن چیست آمادگی مقابله با آن‌را خواهید شد. مثلاً برخی افراد با یک فنجان چای ناقابل بیش از 8 یا 9 حبه قند می‌خورند. توجیه‌‌شان این است که چای داغ است و قند زود آب می‌شود.

می‌بینید داغ بودن چای فقط توجیه است. خب اجازه بدهید چای‌تان اندکی خنک شود!

پس اول شناخت عادت‌ها و توجیه‌های نادرست و سپس تلاش برای ترک آن.

مشکل را ایزوله کنید

بعضی وقت‌ها مشکل از جای دیگری است. مثلاً شما از شرایط کاری یا رئیس خود ناراضی هستید و برای همین مدام احساس گرسنگی می‌کند، همبرگر یا بستنی و هله‌هوله می‌خورید. اگر کمی فکر کنید با چه توجیهی مدام ساندویچ می‌خورید حتی مواقعی که گرسنه‌تان نیست خواهید دید که نارضایتی‌های کاری شما را به این کار می‌کشاند.

دانستن این که خوردن روزانه‌ی پیراشکی‌های چرب و چیلی یا مصرف زیاد قند خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی را 17 درصد بالا می‌برد تلنگری است برای ترک آن

شکی نیست که بهبود موقعیت شغلی شرایط بهتری را برای شما فراهم می‌کند اما مشکل این است که به این بهانه عادت‌های غذایی نادرست پیدا کرده‌اید. زمانی که به این مسئله پی می‌برید خیلی راحت‌تر مشکل را حل خواهید کرد.

نه گفتن را بیاموزید

مطالعات نشان داده است که یکی از دلایلی که نمی‌توانیم از عادت‌های نادرست غذایی خود دست برداریم به اطرافیان‌مان مربوط می‌شود. به عنوان مثال زمانی که اطرافیان ما همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و نوشیدنی‌های گازدار مصرف می‌کنند ما هم نمی‌توانیم نه بگوییم. ولی باید بدانید که این نوع تغذیه برای سلامتی‌تان مضر است و شما باید استقلال خود را حفظ کنید.

غذاهای سالم بخورید کسی چه می‌داند شاید شما توانستید عادت‌های نادرست اطرافیان‌تان را تغییر دهید. اگر نتوانستید، سعی کنید از این افراد فاصله بگیرید و برعکس غذای خود را در کنار افرادی صرف کنید که عادت‌ها و رژیم غذایی مناسبی دارند.

برنامه

برنامه داشته باشید

زمانی که مصمم شدید یک عادت نادرست را ترک کنید به خودتان زحمت یک برنامه ریزی را هم بدهید. فرض کنید می‌خواهید خوردن زیاد هله‌هوله یا فست فود را ترک کنید. بنویسید تا کی به خود مهلت می‌دهید.

برنامه ریزی کنید. برای خود جایزه در نظر بگیرید. زمانی که برنامه یا هدفی را روی کاغذ می‌آورید مطمئن‌تر پیش می‌رود.

به تغییر فکر کنید

دانستن این که خوردن روزانه‌ی پیراشکی‌های چرب و چیلی یا مصرف زیاد قند خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی را 17 درصد بالا می‌برد تلنگری است برای ترک آن. برای تغییر یک عادت نادرست قلب و منطق باید دست به دست هم دهند. زمانی می‌توانید انرژی و اراده‌ی قوی تغییر را داشته باشید که قلبا بخواهید یک عادت را ترک کنید. پس در وجود خود دنبال دلایل منطقی برای تغییر را جستجو کنید. به آینده و سلامتی خود فکر کنید و اندکی اراده به خرج دهید.

عادت‌های نادرست‌تان را جمع بندی کنید

معمولاً عادت‌های نادرست یکی دو تا نیستند و اگر با هم بررسی‌شان کرده و به فکر ترک‌شان بیافتید راحت‌تر است.

زمان تماشای تلویزیون به جای این که یک کاسه پفک، چیپس و... در دست بگیرید

یک بشقاب میوه برای خود بیاورید

مثلاً اگر زیاد تلویزیون تماشا می‌کنید و در حین آن عادت دارید هله‌هوله بخورید دو تا عادت نادرست دارید و باید سعی کنید با هر دوی آن‌ها مقابله کنید. هم تماشای تلویزیون را محدود کنید و هم هله‌هوله را از دسترس خارج کنید.

خودتان را دوست داشته باشید

مطالعات نشان می‌دهند افرادی که خودشان را دوست ندارند یا اعتماد به نفس کمی دارند در ایجاد تغییر شکست می‌خورند. در عوض افرادی که خودشان را دوست دارند شانس بیشتری برای موفقیت دارند. زمانی که با اعتماد به نفس و قوی به استقبال تغییرهای مثبت بروید موفق می‌شوید.

عادت‌های خوب را جایگزین عادت‌های نادرست کنید

یکی از بهترین راه‌های ترک عادت‌های نادرست در پیش گرفتن عادت‌های خوب است. مثلاً زمان تماشای تلویزیون به جای این که یک کاسه پفک، چیپس و... در دست بگیرید یک بشقاب میوه برای خود بیاورید.

زمان پخش آگهی از جایتان بلند شوید و یک دوری در خانه بزنید تا تحرکی هم داشته باشید.

به جای نوشیدن نوشابه‌های گازدار یک فنجان چای یا آب میوه‌های طبیعی بخورید.

هدیه

به خودتان جایزه بدهید

موفقیت‌های‌تان را چه کوچک باشند چه بزرگ، جشن بگیرید.  معمولاً یک تعریف صادقانه از طرف یک شخص دیگر و یا حتی خودتان بزرگ‌ترین جایزه است. اما می‌توانید زحمت موفقیت ترک عادت‌های نادرست‌تان را با یک جایزه‌ی خوب جبران کنید. یک کافه گلاسه، یک تکه کیک خامه‌ای خوشمزه و .. بعد از مدتی که لب به آن نزده‌اید خیلی می‌چسبد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

اصلاح عادات غلط غذایی !

ترفندهایی برای مصرف بیشتر میوه

6 عادت مضر، قبل و بعد از غذا

6 عادت غذایی سالم برای کاهش وزن

رفتارهای تغذیه ‌ای نامناسب در بین جوانان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.