تبیان، دستیار زندگی
این روزها وحدت اصولگراها برای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی دلمشغولی اصلی اصولگرایان شده است. جریان معتقد و دلسوز انقلاب در همه دوره های انتخاباتی تلاش کرده است منسجم حاضر شود. اما وحدت این دوره اصولگراها از زوایای دیگری نیز اهمیت دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ولایتی و وحدت اصولگرایان


این روزها وحدت اصولگراها برای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی دلمشغولی اصلی اصولگرایان شده است. جریان معتقد و دلسوز انقلاب در همه دوره های انتخاباتی تلاش کرده است منسجم حاضر شود.
اما وحدت این دوره اصولگراها از زوایای دیگری نیز اهمیت دارد.حضور چراغ خاموش فتنه گرها و جریان افراطی اصلاح طلبان و برنامه ریزی گسترده جریان انحرافی برای تصاحب اکثریت مجلس شورای اسلامی از مهترین تهدیدهائی است که اصولگرایان را برآن داشته است تا در انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی متحد حاضر شوند.با این حال برخی معتقدند سازوکار جبهه متحد اصولگرائی متناسب با ظرفیت گفتمان اصولگرائی نیست. در این رابطه دکتر علی اکبر ولایتی سخنگوی جبهه متحد اصولگریان را در حاشیه نمایشگاه مطبوعات ملاقات کردیم.سوال های جهان نیوز درباره وحدت اصولگریان و پاسخ های دکتر ولایتی را در ادامه بخوانید.

ولایتی
درباره ضرورت وحدت توضیح دهید.چه ضرورتی دیده شد که جریان اصولگرائی به دنبال تشکیل کمیته 7+8 رفت؟

این کاملا طبیعی است که در هر کشوری مجموعه های سیاسی که فکرشان به هم نزدیک است و اعتقادات و اهداف مشترک دارند با هم گروههای متحدی را شکل دهند.در هر کشوری این مرسوم است از جمله در ایران.واگر قرار است تشکل های سیاسی در یک رقابت به پیروزی برسند جز در سایه مجموعه های متحد که به هم نزدیک هستند امکان ندارد.

آیا برای تشکیل کمیته وحدت اصولگرایان به جبهه های سیاسی رقیب هم توجهی شده است؟ به تعبیر دیگر آیا تشکیل این وحدت به سبب تهدید و حضور دیگر گروه های مخالف سیاسی بوده است؟

تهدید که کلمه تندی است.ولی طبیعی است که نگرانی و دغدغه هائی وجود دارد و ممکن است برخی اوقات این اتحاد با عواملی ناخواسته تضعیف شود.ما بسیار امیدواریم که این وحدتی که با محوریت اصولگرایان تشکیل شده است بتواند هر روز گام های موثرتری در جهت اتحاد و همبستگی به سوی پیروزی در انتخابات مجلس نهم بر دارد.در هر صورت ما به دنبال مجلس کارآمد با اکثریت قاطع از اصولگرایان هستیم.

سوال من این است که آیا تشکیل کمیته متحد اصولگرایان به دلیل نگرانی از حضور جریانات منحرف سیاسی مثل حضور اصلاح طلبان و فتنه گران و گروه های انحرافی بوده است؟

بله همینطور است.ببنید در نوبت قبلی هم مکانیزم 5+ 6 مطرح شد. به نوعی جبهه متحد نیز الگو برداری از کمیته قبلی اصولگرایان است. چون آن مدل قبلی موفق بود.آن مدل در شکل دهی مجلس هشتم با اکثریت اصولگرایان موفق بود.رای را مردم می دهند.ولی مردم به کسی یا کسانی رای می دهند که به خواسته های ملی و منطقه ای آنها توجه کنند.در همین رابطه هر چیز که مقابل ایجاد وحدت باشد باعث نگرانی و یا حداقل دلمشغولی اصولگرایان خواهد بود و امیدواریم که این اتفاقا پیش نیاد .

همه فرامایشات رهبر انقلاب برای ما نصب العین است. به خصوص که این فرمایشات صریح باشد و تعیین تکلیف فرموده باشند.در آنچه که رهبر انقلاب فرمودند دیگر تردیدی نیست و البته می شود از این فرماشات نیز مستدلا دفاع کرد که جز در سایه اغماض و چشم پوشی در چارچوب اصول، امکان ندارد که یک وحدت فراگیر میان جبهه اصولگرایان شکل بگیرد

چند روز پیش توصیه های رهبر معظم انقلاب در دیدار با فراکسیون انقلاب اسلامی منتشر شد. رهبر انقلاب در این دیدار صراحتا فرمودند که "وحدت ولو با اغماض." اتفاقا اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی برای گلایه از رئیس مجلس که امروز نیز یکی از اعضای جبهه متحد است خدمت رهبری رفتند. اما رهبر انقلاب فرمودند انسان بدون اشتباه فقط معصوم است وباید از نقاط مثبت و منفی افراد جمع بندی داشته باشیم. و البته الان اتحاد مهمتر است و باید وحدت شکل گیرد ولو با اغماض .آیا فکر نمی کنید این سخنان باید فصل الخطاب کسانی باشد که این روزها به سازوکار وحدت انتقاد دارند؟

همه فرامایشات رهبر انقلاب برای ما نصب العین است. به خصوص که این فرمایشات صریح باشد و تعیین تکلیف فرموده باشند.در آنچه که رهبر انقلاب فرمودند دیگر تردیدی نیست و البته می شود از این فرماشات نیز مستدلا دفاع کرد که جز در سایه اغماض و چشم پوشی در چارچوب اصول، امکان ندارد که یک وحدت فراگیر میان جبهه اصولگرایان شکل بگیرد.و البته همیشه فرمایشات و سخنان مقام معظم رهبری در مسائلی که صراحت دارند و تعیین تکلیف می کنند باید فصل الخطاب جریانات سیاسی باشد.

ولایتی
اعضای جبهه پایداری معتقدند که از آنها برای حضور در این جبهه، تا به حال دعوتی صورت نگرفته است.آقای حسینیان در گفت وگو با یکی از خبرگزاری این موضوع را مطرح کردند.آیا این ادعا درست است؟

در جلسه ای از برادارن جبهه پایداری دعوت شد و با اعضای گروه 7+8 جلسه ای گذاشته شد که من هم در جلسه حضور داشتم و همچنان کسی که در محوریت این مجموعه هست حضرت آیت الله مهدوی کنی از جامعه روحانیت، در آن جلسه تصریح و تاکید فرمودند که این آقایان به عنوان یک ضلع در جبهه متحد شرکت کنند.پیشتر هم که این ساختار ایجاد شد این برادران به عنوان یکی از سه ضلع مورد دعوت قرار گرفتند و مکرر در مکرر و در اشکال مختلف درخواست شد که در جبهه متحد شرکت کنند.الان من معذورم از نام بردن افرادی که چگونه و به چه ترتیب از آنها دعوت کردند.بعضی از بزرگان و علما به آقایان تصریح کردند که این پیشنهاد را بپذیرند.البته ما ناامید نیستیم که بپذیرند.همین الان هم من عرض می می کنم. بنده به عنوان سخنگوی این مجموعه از حضورشان در جبهه متحد دعوت می کنم که هر چه زودتر بپیوندند و در جلسات شرکت کنند.

انتقاد این گروه حضور اقایان قالیباف و لاریجانی در ترکیب جبهه متحد اصولگرایان است.می گویند ما در کمیته 7+8-2 شرکت می کنیم.

ببنید این که چگونه این مجموعه شکل گرفته است را باید مورد توجه قرار داد.این ساز و کار بعد از یک بررسی طولانی و بیش از یکسال بحث و مشورت ایجاد شده است.اگر قرار باشد هر مجموعه ای از اصولگرایان درخواستی داشته باشند که این درخواست موجب به هم ریختن آن اصل و اساس اولیه ای باشد که هیچ چیزی شکل نخواهد گرفت و وقتی اصولگرایان به انتخابات نزدیک شوند هیچ تشکل منسجمی نخواهند داشت.راجع این موضوعات بسیار بحث شده است و در نهایت اکثریت اصولگریان که در این جلسات شرکت داشتند بر این مدل توافق کردند. بنابراین قاعده این است که آنرا نقض نکنیم.اگر قرار باشد هر توافقی می کنیم بعدش آنرا نقض کنیم که اصلا اعتبار توافقات و تصمیم گیری ها زیر سوال می رود و هیچ اعتباری هم نیست که تصمیماتی که گرفتیم با نظر دیگر گروه ها مجددا نقض نشود.بنایراین اصل بر این است که برای هر تصمیمی ابتدا مفصل بحث و بررسی صورت گیرد و بعد تصمیم گرفته شود و وقتی تصمیم گرفته شد همه به آن پایبند باشند.ولو اینکه برخی در حین بحث اولیه مخالف باشند.این از اصول دموکراسی است.در جبهه متحد اصولگرائی اکثریت با انچه الان اتفاق افتاده است موافقند.

در جلسه ای از برادارن جبهه پایداری دعوت شد و با اعضای گروه 7+8 جلسه ای گذاشته شد که من هم در جلسه حضور داشتم و همچنان کسی که در محوریت این مجموعه هست حضرت آیت الله مهدوی کنی از جامعه روحانیت، در آن جلسه تصریح و تاکید فرمودند که این آقایان به عنوان یک ضلع در جبهه متحد شرکت کنند.

برخی می گویند که جبهه متحد برای سهم دادن به گروههای مختلف اصولگرائی شکل گرفته است.برای مخاطبین ما توضیح دهید که لیست کاندیداها را بر چه مبنائی تهیه می کنید.

هیچ سهمی وجود ندارد .معیار ما شاخص های اصولگرائی است که کاملا مشخص است و نظر شورای مرکزی است و هرجا هم اختلاف ایجاد شد آن 7 نفر داوری، نظرشان فصل الخطاب است.منظور از شاخص ها هم همان شاخص های اصولگرائی است که توسط جامعتین تهیه شده است .

اخیرا برخی افراد اخبار جبهه متحد را در گفت وگو با رسانه ها مطرح کردند که اختلاف برانگیز هم شده است. در رابطه با مکانیزم اطلاع رسانی در این کمیته نیز اگر نکته ای هست بفرمائید؟

مجموعه شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان تصمیم گرفته است که این شورا یک سخنگو داشته باشد و هرکلمه ای که خارج از این مکانیزم اعلام شود سندیت و رسمیت ندارد.

بخش سیاست تبیان


منبع : جهان نیوز