تبیان، دستیار زندگی
در جنگل های اکوادور گونه ای از درخت ها شناسایی شده اند که به منظور جلوگیری از هجوم آفت ها از جمله بیدها تمارض کرده و خود را بیمار جلوه داده و با تغییر دادن رنگ برگ های خود از نزدیک شدن آفت ها به خود جلوگیری می کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گیاهی که آفت ها را فریب می‌دهد
گیاهی که آفت ها را فریب می‌دهد

در جنگل های "اکوادور" گونه ای از درخت ها شناسایی شده اند که به منظور جلوگیری از هجوم آفت ها از جمله بیدها تمارض کرده و خود را بیمار جلوه داده و با تغییر دادن رنگ برگ های خود از نزدیک شدن آفت ها به خود جلوگیری می کند. با این ترفند آفت ها برای تغذیه به سراغ این گیاه نرفته و از برگ های دیگر گیاهان تغذیه می کنند. این اولین نمونه از گیاهان شناسایی شده است که توانایی تمارض دارند و می توانند الگوی رفتاری گیاهان چند رنگ را نیز توضیح دهد. یکی از رایج ترین دلایل تغییرات رنگ در برگ این گیاه از دست دادن "کلروفیل" و توانایی فتو سنتز است که در این شرایط برگ سفید به نظر می رسد.

برخی معتقدند گیاهان چند رنگ به دلیل از دست دادن توانایی "فتو سنتز" خود هیچ سودی برای طبیعت ندارند. امّا مطالعات جدید نشان می دهد این نظریه درستی در باره گیاهان چند رنگ نیست. در واقع برخی گیاهان چند رنگ با ایجاد تغییر رنگ در برگ های خود از حمله آفت ها جلوگیری می کنند که این خصلت برای گیاه به تنهایی مزیت بزرگی به شمار می رود.

دانشمندان حین مطالعه بر روی درختان در جنگل های "اکوادور" دریافتند که برگ های سبز درختی با نام "کالادیوم" نسبت به برگ های رنگی این درخت بیشتر مورد آسیب و هجوم آفات قرار گرفته اند. بر اساس این مشاهدات دانشمندان دریافتند که شاید دلیل این کم توجّهی آفت ها و حشرات جونده نسبت به برگ های رنگی و وجود رنگ های غیر از رنگ سبز به عنوان بازدارنده بوده است. به منظور آزمایش این نظریه محقّقان از مایع سفیدی برای شبیه سازی برگ های رنگی گیاه استفاده کردند و صدها برگ سبز و سالم را با استفاده از این مایع رنگ آمیزی کردند. پس از گذشت سه ماه شمارش برگ های سالم نشان داد که رنگ سفید در جلوگیری از آفت زدگی این برگ ها تاثیر به سزایی داشته و تعداد برگ های سبز آفت دیده بسیار بیشتر از تعداد برگ های رنگی در گیاه است. به بیانی دیگر آفت ها به بیش از 8% از برگ های سبز و به 1.6% از برگ های رنگی و تنها به 0.4% از برگ های رنگ شده حمله کرده بودند. با توجّه به این مشاهدات دانشمندان اعلام کردند این گیاه برای محافظت از خود رنگ برگ های خود را تغییر داده و وانمود به بیماری می کند.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:یاران امین

مطالب مرتبط:

وسعت جهان

توت غول پیکر

مرغ کیوی

زیباترین پروانه ها

سیب چوبی

درختان عنکبوتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.