تبیان، دستیار زندگی
یک نظامی لیبیایی با تشریح نحوه دفن سرهنگ قذافی و پسرش معتصم و وزیر سابق جنگش گفت که در مراسم دفن این سه که نیمه شب سه‌شنبه صورت گرفت، مسئولانی از رژیم سابق حضور داشتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه دفن معمر قذافی


یک نظامی لیبیایی با تشریح نحوه دفن سرهنگ قذافی و پسرش معتصم و وزیر سابق جنگش گفت که در مراسم دفن این سه که نیمه شب سه‌شنبه صورت گرفت، مسئولانی از رژیم سابق حضور داشتند.

قذافی

به گزارش فارس به نقل از روزنامه الجزایری الشروق، یک منبع نظامی لیبیایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: در مراسم دفن معمر قذافی و پسر معتصم قذافی و ابو بکر یونس وزیر جنگش شخصیت‌هایی از رژیم سابق حضور داشتند که هم اکنون در زندان‌های سری شهر مصراته بسرمی‌برند.

وی افزود: از جمله شخصیت‌هایی که در مراسم دفن قذافی و پسرش و وزیر جنگش از رژیم گذشته حضور داشتند باید به منصور ضو و موسى احمد نام برد و آنها از این جهت در مراسم دفن دعوت شدند تا شاهدی بر دفن قذافی و همراهانش باشند.

این نظامی لیبیایی در ادامه می‌گوید: مراسم دفن قذافی و همراهانش در اولین ساعات نیمه شب سه‌شنبه انجام شد، پس از این‌که اجساد چندین روز در مصراته در معرض عموم قرار داشتند و بیم آن می‌رفت که اجساد متعفن و متلاشی شوند، به همین منظور بعد از ظهر روز دوشنبه بازدید از اجساد متوقف شد و در حضور سه نماینده از شورای انتقالی یکی از طرابلس و دیگری از مصراته و یک مقام امنیتی نظامی از مصراته اجساد به دقت کفن شده و از آنها عکس گرفته شد.

پس از آن از حاضران خواسته شد به قرآن قسم یاد کنند که برای حفظ استقرار و ثبات کشور راز محل دفن قذافی و همراهانش را جایی برملا نکنند.

درباره محل دفن قذافی این نظامی لیبیایی می‌گوید که پس از طی کردن حدود 2 ساعت و نیم راه و دور شدن از مصراته، راه بیابان بسیار وسیع و گسترده‌ای را پیش گرفتیم و خودروها حدود 150 کیلومتر در این بیابان‌ها طی طریق کردند، پس از آن جنازه‌ها را بر شانه‌هایمان حمل کردیم و مسافت قابل توجهی را با آنها طی کردیم و پس از آن نگهبانان اقدام به کندن گودالی عمیق کرده و پیش از خاک کردن قذافی و همراهانش چشم‌های الضو و احمد ابراهیم را باز کردیم تا آنها شاهد دفن آنها باشند.

به گفته این منبع سه خودرو نیمه‌شب از بازار میوه و تره‌بار مصراته که اجساد قذافی و پسرش در آن‌جا به عرضه دید عموم گذاشته شده بود، اجساد را که در تابوت‌هایی گذاشته شده و در یک خودرو جای داده شده بودند، به راه افتادند، این درحالی‌ است که در دو خودرو دیگر یک مسئول از شورای انتقالی لیبی و یک مسئول از شورای محلی مصراته و 3 نگهبان و 3 راننده که از طرابلس فراخوانده شده بودند تا به منطقه آشنایی کاملی نداشته باشند و پس از دفن قذافی درصدد نبش قبرها برنیایند، حضور داشتند.

قذافی

وی می‌افزاید: همچنین چشم‌های منصور الضو و موسی احمد با پارچه‌ای مشکی بسته شد تا آنها نتوانند محل دفن قذافی را ببینند و در کابین‌های پشت ماشین دست و پا بسته نشانده شدند تا هم راه را نبینند و هم احتمال فرار آنها از بین برود،‌ در عین حال چراغ‌های خودرو نیز خاموش شد تا امکان مشخص شدن خودروها و محل دفن قذافی از بین برود.

اما درباره محل دفن قذافی این نظامی لیبیایی می‌گوید که پس از طی کردن حدود 2 ساعت و نیم راه و دور شدن از مصراته، راه بیابان بسیار وسیع و گسترده‌ای را پیش گرفتیم و خودروها حدود 150 کیلومتر در این بیابان‌ها طی طریق کردند، پس از آن جنازه‌ها را بر شانه‌هایمان حمل کردیم و مسافت قابل توجهی را با آنها طی کردیم و پس از آن نگهبانان اقدام به کندن گودالی عمیق کرده و پیش از خاک کردن قذافی و همراهانش چشم‌های الضو و احمد ابراهیم را باز کردیم تا آنها شاهد دفن آنها باشند.

وی می‌افزاید: پس از گذاشتن اجساد در گورها روی اجساد با ماده شیمیایی مخصوصی پوشانده شد تا مانع انتشار بوی بد آنها از زیر زمین و نبش قبر شدن آنها توسط حیوانات شود و پس از آن خاک آن منطقه کاملا به حالت اول خود بازگردانده شد تا بیانگر دفن شدن چیزی یا کسی در این منطقه نباشد و همه از راهی که آمده بودیم بازگشتیم.

بخش سیاست تبیان

منبع : الف