تبیان، دستیار زندگی
وزیر امور خارجه آمریكا، ابتدا به پشتیبانی دولت آمریكا از فتنه ۸۸ و اینكه «دولت آمریكا، در حمایت از معترضان هرچه از دستش برمی آمد انجام داده است» اشاره كرده و از ناكامی این فتنه آمریكایی-اسرائیلی ابراز تأسف می كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خدا سایه کلینتون را کم نکند


وزیر امور خارجه آمریكا، ابتدا به پشتیبانی دولت آمریكا از فتنه 88 و اینكه «دولت آمریكا، در حمایت از معترضان هرچه از دستش برمی آمد انجام داده است» اشاره كرده و از ناكامی این فتنه آمریكایی-اسرائیلی ابراز تأسف می كند.


کلینتون

به گزارش جهان مدیر مسوول روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود نوشت:

1-اوایل آبان ماه 1384- اكتبر 2005- خبرنگار «سی.ان.ان» كه برای تهیه گزارش و مصاحبه به كیهان آمده بود، با اشاره به حمله نظامی آمریكا به عراق و حضور همزمان نظامیان آمریكا در شرق و غرب ایران- افغانستان و عراق- نظر نگارنده را دراین باره جویا شد كه به وی گفته شد؛ «اگر آقای جرج بوش آدم جنایتكاری نبود وظیفه خود می دانستیم برای سلامتی و طول عمر وی دست به دعا برداریم»! و در مقابل ابراز تعجب خبرنگار سی.ان.ان كه در همان حال به دوربین دار و صدابردار برای ضبط دقیق صوت و تصویر تاكید می كرد به ایشان گفته شد «شما آمریكایی ها نمی دانید كه برخورداری از دشمن نادان چه امتیاز بزرگی است»! و در ادامه به نمونه هایی از دستاوردهای حمله نظامی آمریكا به عراق كه علی رغم خواست جرج بوش نصیب ایران شده بود اشاره رفت، چند ماه بعد از پخش این مصاحبه از شبكه تلویزیونی سی.ان.ان. «براون بك» سناتور جمهوریخواه از كانزاس كه به كینه توزی علیه جمهوری اسلامی معروف است و یكی از مدافعان سرسخت تحریم ایران بوده است نیز در یك كنفرانس خبری به مقایسه میان اهداف از قبل اعلام شده آمریكا در حمله به عراق و آنچه كه آن هنگام به دست آورده است پرداخت و با اشاره به سرنگونی رژیم صدام، حاكمیت اسلامگرایان در عراق، آسیب جدی گفتمان لیبرال دموكراسی در منطقه، تبدیل عراق به همپیمان استراتژیك جمهوری اسلامی ایران و... نتیجه گرفت كه هزینه های مالی و تلفات انسانی این حمله نظامی به آمریكا تحمیل شده است و دستاوردهای آن به حساب منطقه ای جمهوری اسلامی ایران ریخته شده.

سناتور براون بك در همین كنفرانس خبری با لحنی نیشدار گفت «مقایسه سود و زیان حمله نظامی آمریكا به عراق این تلقی را پیش می آورد كه حمله نظامی به عراق را جمهوری اسلامی ایران به پرزیدنت جرج بوش تحمیل كرده است»! این بخش از اظهارات سناتور براون بك با واكنش فوری و تند سخنگوی كاخ سفید روبرو شد كه آن را با منافع ملی آمریكا ناسازگار ارزیابی كرده بود و سناتور جمهوری خواه كانزاس توضیح داد كه در اظهارات خود جدی نبوده و قصد شوخی داشته است! و این در حالی بود كه براون بك شواهد محسوس و قابل مراجعه ای را به اظهارات خود پیوست كرده و نشان داده بود طرح حمله نظامی آمریكا به عراق «احمقانه»! بوده است.

نكته درخور توجه این كه در هیچیك از دو مصاحبه یاد شده هیچ پرسشی درباره جنبش فراگیر وال استریت و دامنه گسترده آن به بیش از 1200 شهر بزرگ از 84 كشور جهان مطرح نمی شود و حال آن كه مردم آمریكا و سایر كشورهای اروپایی مخالفت جدی خود با نظام سرمایه داری را به صراحت فریاد می زنند و با شعار معروف «ما 99 درصدیم كه تحت سلطه یك درصدی حاكمان آمریكایی و اروپایی قرار گرفته ایم» ضمن تاكید بر غیرمردمی بودن این حكومت ها از ادامه جنبش تا رسیدن به خواسته های مشروع خود سخن می گویند

2- روز چهارشنبه 4 آبان ماه جاری -26 اكتبر 2011- خانم هیلاری كلینتون

وزیر امور خارجه آمریكا در اقدامی غیرمنتظره كه با توجه به جایگاه و موقعیت سیاسی وی در هیئت حاكمه آمریكا، «بیرون از عرف دیپلماتیك» ارزیابی شده است، ابتدا با شبكه فارسی زبان «بی بی سی» و ساعتی بعد با شبكه فارسی زبان صدای آمریكا «VOA» به مصاحبه نشست و اظهارات سخیف و خنده داری درباره جمهوری اسلامی ایران بر زبان آورد كه با جرأت می توان گفت، نمایش قابل تقدیری! از یك دشمن احمق بود و جا دارد مردم ایران و همه ملت های مسلمان همنوا با حضرت سجاد علیه السلام، خدای مهربان را به خاطر ارزانی داشتن این دشمن نادان شاكر باشند، اگرچه به قول سعدی؛

«از دست و زبان كه برآید كز عهده شكرش به درآید»!

پرداختن به تمامی اظهارات خانم هیلاری كلینتون در دو مصاحبه پی در پی او با شبكه های تلویزیونی فارسی زبان انگلیس و آمریكا اگرچه به نمایش گذاردن دست خالی مقامات آمریكایی در مقابله و چالش با ایران اسلامی است و امید است صدا و سیمای كشورمان متن كامل این دو مصاحبه را به جای یكی از برنامه های «رازبقا» پخش كند! ولی این مختصر را گنجایش آن پرحرفی نیست و از این روی به چند نكته گفتنی درباره مصاحبه های یاد شده بسنده می كنیم.

كلینتون

3- وزیر امور خارجه آمریكا، ابتدا به پشتیبانی دولت آمریكا از فتنه 88 و اینكه «دولت آمریكا، در حمایت از معترضان هرچه از دستش برمی آمد انجام داده است» اشاره كرده و از ناكامی این فتنه آمریكایی-اسرائیلی ابراز تأسف می كند. خانم كلینتون اعتراف می كند كه عوامل داخلی فتنه از آمریكا خواسته بودند «دولت آمریكا در حمایت از جنبش سبز(!) به گونه ای عمل كند كه عامل و حامی اصلی این جنبش تلقی نشود». تا اینجا وزیر خارجه آمریكا بی آن كه بخواهد و یا متوجه باشد كه دست به چه اعترافی زده است، یك گام بلند و سودمند به نفع جمهوری اسلامی ایران برمی دارد و برتمامی مستندات به دست آمده از فتنه 88 و اعترافات بازداشت شدگان مهر تائید می زند و علی رغم تبلیغات گسترده رسانه های آمریكایی و انگلیسی و اسرائیلی كه عاملان و سران فتنه 88 را بی تقصیر معرفی می كردند، خانم كلینتون از جایگاه وزیر خارجه آمریكا تصریح می كند كه فتنه گران «ستون پنجم» آمریكا در ایران اسلامی بوده اند و بدیهی است كه در تمامی سیستم های حقوقی دنیا، «ستون پنجم»ها به اشد مجازات محكوم می شوند.

4-خانم هیلاری كلینتون، چنانكه گویی با هووی خود «خانم مونیكا» جرّ و بحث كرده و برای او خط و نشان می كشد در اظهاراتی سخیف و احمقانه می گوید اگر معترضان در ایران نیز مانند مردم لیبی از آمریكا درخواست كمك كنند، دولت آمریكا به كمك آنان می شتابد! این تهدیدهای ناشیانه در حالی است كه اولا؛ مردم لیبی با دخالت ناتو در انقلاب اسلامی آنان به شدت مخالف بودند. ثانیا؛ آمریكا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و اسرائیل را حامیان اصلی سرهنگ قذافی می دانستند و در تظاهرات پیوسته خود بیشترین اعتراض ها را علیه این چند كشور غربی كه مهره های اصلی «ناتو» هستند، سرداده بودند و نهایتا نیز علی رغم تلاش گسترده آمریكا و متحدانش با صراحت اعلام كردند كه خواستار برپایی یك نظام اسلامی در كشورشان هستند. ثالثا؛ خانم كلینتون فراموش كرده است كه مردم مسلمان ایران با چه قدرت و اقتداری گروهك های تروریستی مسلح را به زباله دان تاریخ فرستادند، بنابراین اگر نگاه كلینتون به مردم ایران است كه مردم ایران در جریان فتنه 88، حماسه 9 دی و حضور همه ساله 22 بهمن و اخیراً در استقبال بی نظیر و مثال زدنی از رهبر معظم انقلاب در سفر ایشان به كرمانشاه كه در سراسر ایران اسلامی تكرارشدنی است و... نفرت و انزجار عمیق خود از آمریكا و متحدانش را به نمایش گذارده اند و اما، چنانچه منظور كلینتون، اصحاب اندك و كم شمار فتنه 88 است كه باید گفت؛

خانم كلینتون كه از این سؤال به طور محسوسی عصبانی شده است به ادعانامه- كیفرخواست-دادستان كل آمریكا علیه«منصور ارباب سیار» اشاره می كند و به جای ارائه دلیل برای اثبات این ادعا می گوید«سپاه قدس سابقه اینگونه عملیات را دارد و این خود دلیل محكمی است بر این كه می تواند در توطئه قتل سفیر عربستان نیز دست داشته باشد»!و هیچ نشانه ای از سوابق مورد ادعای خویش ارائه نمی كند. خانم كلینتون كه انگار متوجه پریشان گویی خود شده است در ادامه پاسخ به سوال یاد شده می گوید«البته امیدواریم دولت آمریكا بتواند این اتهامات را در دادگاه ثابت كند»!

«موز را زور و قوتی گر بود كمر خویش راست می فرمود»!

5- یكی از خنده دارترین بخش از اظهارات هیلاری كلینتون، آنجاست كه درباره اتهام اخیر دولت آمریكا به جمهوری اسلامی ایران، سخن می گوید. این بخش از سخنان خانم كلینتون به اندازه ای بی پایه و اساس است كه مجری شبكه بی بی سی با پوزش از وی، می گوید؛ بسیاری معتقدند كه این اتهام و طرحی كه به ایران نسبت داده می شود «پیش پا افتاده» و «مبتذل» است- مجری از این اتهام با واژه BANAL یاد می كند- و خانم كلینتون كه از این سؤال به طور محسوسی عصبانی شده است به ادعانامه- كیفرخواست- دادستان كل آمریكا علیه «منصور ارباب سیار» اشاره می كند و به جای ارائه دلیل برای اثبات این ادعا می گوید «سپاه قدس سابقه اینگونه عملیات را دارد و این خود دلیل محكمی است بر این كه می تواند در توطئه قتل سفیر عربستان نیز دست داشته باشد»! و هیچ نشانه ای از سوابق مورد ادعای خویش ارائه نمی كند. خانم كلینتون كه انگار متوجه پریشان گویی خود شده است در ادامه پاسخ به سوال یاد شده می گوید «البته امیدواریم دولت آمریكا بتواند این اتهامات را در دادگاه ثابت كند»!

گفتنی است كه طی 32 سال گذشته برای اولین بار است كه یكی از اتهامات دولت آمریكا به جمهوری اسلامی ایران نه فقط با مخالفت، بلكه با تمسخر بسیاری از مقامات رسمی و رسانه های معروف آمریكایی روبرو می شود. تا آنجا كه هفته نامه آمریكایی «تایم» علی رغم نزدیكی اعلام شده با كاخ سفید، این اتهام را مضحك و با سناریوهای تخیلی فیلم های هالیوودی قابل مقایسه دانسته است و «رابرت بائر» مأمور برجسته سیا در خاورمیانه اظهار می دارد: سطح كار نیروی قدس بسیار بالاتر از آن است كه چنین طرح های دم دستی داشته باشد و خطاب به دولتمردان آمریكایی می گوید: «با شناختی كه من از نیروی قدس دارم، اگر تصمیم بگیرد كه شما بمیرید، حتما خواهید مرد»!

وزیرة الخارجیة الامیركیة هیلاری كلینتون

هیلاری كلینتون كه فهمیده است پاسخ وی به پرسش یاد شده تا چه اندازه بی پایه و سخیف بوده است در مصاحبه بعدی با VOA- در همان روز- به فكر جبران می افتد و در پاسخ به همین سوال فقط می گوید «ما اسناد فراوانی در اختیار داریم كه در دادگاه ارائه خواهیم كرد»!

6- وزیر امور خارجه آمریكا در پاسخ به این سوال كه «شما از یكسو می گوئید طرفدار جدی مردم ایران هستید و از سوی دیگر دست به تحریم هایی زده اید كه آثار آن متوجه همین مردم است» می گوید «آمریكا چاره ای جز انجام این تحریم ها ندارد»! و هنگامی كه با پرسش بعدی مجری كه اشاره تلویحی به تناقض میان ادعای مردم دوستی آمریكا و تحریم علیه همین مردم روبرو می شود، یك برگ دیگر به نفع جمهوری اسلامی ایران رو می كند و بی آن كه متوجه باشد، اعتراف می كند كه هدف اصلی از تحریم ها و اتهام تروریستی اخیر به ایران، ایجاد تمایل در جمهوری اسلامی ایران به مذاكره با آمریكاست و با استیصالی كه آشكارا نشان می دهد آمریكا تا چه اندازه از این كه مورد تحقیر ایران قرار گرفته عصبانی است، ابراز امیدواری می كند كه ایران در پی این تحریم ها به مذاكره با آمریكا تن بدهد. به بیان دیگر، خانم كلینتون با صراحت به دست بالا و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در چالش با آمریكا اعتراف می كند. اظهارات خانم كلینتون درباره انقلاب های اسلامی منطقه و ادعای حمایت از آنها در حالی كه خروش مردم در تمامی تحولات اخیر علیه دیكتاتورهای دست نشانده آمریكا نظیر حسنی مبارك، بن علی، عبدالله صالح، پادشاه اردن، آل سعود، آل خلیفه و... است نیز قبل از آن كه تعجب آور باشد خنده دار است و موارد دیگری از این دست كه در این وجیزه نمی گنجد و تنها می توان از ژرفای دل دست به دعا برداشت و از خدای مهربان، ادامه مسئولیت خانم هیلاری كلینتون در پست وزارت امور خارجه آمریكا را آرزو كرد!

وزیر امور خارجه آمریكا، ابتدا به پشتیبانی دولت آمریكا از فتنه 88 و اینكه «دولت آمریكا، در حمایت از معترضان هرچه از دستش برمی آمد انجام داده است» اشاره كرده و از ناكامی این فتنه آمریكایی-اسرائیلی ابراز تأسف می كند. خانم كلینتون اعتراف می كند كه عوامل داخلی فتنه از آمریكا خواسته بودند «دولت آمریكا در حمایت از جنبش سبز(!) به گونه ای عمل كند كه عامل و حامی اصلی این جنبش تلقی نشود».

7- و بالاخره، نكته درخور توجه این كه در هیچیك از دو مصاحبه یاد شده هیچ پرسشی درباره جنبش فراگیر وال استریت و دامنه گسترده آن به بیش از 1200 شهر بزرگ از 84 كشور جهان مطرح نمی شود و حال آن كه مردم آمریكا و سایر كشورهای اروپایی مخالفت جدی خود با نظام سرمایه داری را به صراحت فریاد می زنند و با شعار معروف «ما 99 درصدیم كه تحت سلطه یك درصدی حاكمان آمریكایی و اروپایی قرار گرفته ایم» ضمن تاكید بر غیرمردمی بودن این حكومت ها از ادامه جنبش تا رسیدن به خواسته های مشروع خود سخن می گویند و به گفته تمامی صاحبنظران اروپایی و آمریكایی جنبش وال استریت، اصلی ترین، جدی ترین و بی سابقه ترین تهدید علیه دولت های غربی است. از این روی حضور شتابزده و غیرمنتظره هیلاری كلینتون در دو شبكه مورد اشاره برخلاف ظاهر آن، نشانه استیصال آمریكا در مقابل جنبش وال استریت، احساس ضعف و شكست از خیزش های اسلامی منطقه و سقوط پی درپی دیكتاتورهای دست نشانده است كه به اعتراف استراتژیست های معروف آمریكایی و اروپایی در تمامی این تحولات اثرپذیری از انقلاب اسلامی ایران به وضوح دیده می شود. مردم در آمریكا، انگلیس، ایتالیا، یونان و...خیزش خود را با حركت انقلابی مردم مصر در میدان «التحریر» مقایسه می كنند. در اقدام مضحك هیلاری كلینتون نباید وحشت آمریكا و متحدانش از حج امسال و فریاد برائت از مشركین ملت های مسلمان را كه این روزها به فریادی فراگیر تبدیل شده است، نادیده گرفت.

بخش سیاست تبیان


منبع : جهان نیوز