تبیان، دستیار زندگی
کرمانشاه را باید به چشم یک تونل تاریخی ببینید که سفر به آن به معنی سفر کردن در طول زمان است! استانی که گوشه به گوشه آن پر از آثار تاریخی و باستانی است که تماشا کردن هر کدام از آنها شما را به قرن های قبل می برد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قدیمی ترین گورستان کرمانشاه
قدیمی ترین گورستان کرمانشاه


کرمانشاه را باید به چشم یک تونل تاریخی ببینید که سفر به آن به معنی سفر کردن در طول زمان است! استانی که گوشه به گوشه آن پر از آثار تاریخی و باستانی است که تماشا کردن هر کدام از آنها شما را به قرن های قبل می برد.


این بار اگر گذارتان به این تونل تاریخی افتاد، پیشنهاد می کنیم سری به قبرستان باستانی ابودجانه در این استان بزنید که طبیعت و تاریخ را در کنار هم به شما نشان می دهد.

قدیمی ترین گورستان کرمانشاه

قبرستان ابودجانه یکی از گورستان های تاریخی کشور است که در نزدیکی بخش ریجاب از شهرستان اسلام‌آباد قرار دارد. قبرستانی که تاریخ ساخت آن به صدر اسلام برمی گردد و با آرامگاه های 4طاقی مخصوص دوره ساسانیان شناخته می شود.

قدیمی ترین گورستان کرمانشاه

شهرت قبرستان ابودجانه به خاطر بقعه ای است که در میانه این گورستان قد علم کرده و بین اهالی، قداست و احترام خاصی دارد. این آرامگاه 4 ضلعی است و بر فراز آن گنبدی مخروطی شکل قرار گرفته و در جنوب آن، بنای دیگری شبیه به آن، ولی در ابعاد کوچک تر به چشم می خورد که در داخل آن چند سنگ قبر قرار داده شده است. این دو آرامگاه با سنگ و ملاط گچ ساخته شده و سطوح بیرونی و داخل آنها با ملاط گچ اندود شده است.

قدیمی ترین گورستان کرمانشاه

گفته می شود یکی از این مقبره ها متعلق به ابودجانه است که در جنگ احد هنگامی که مشرکان، نیروهای اسلام را شکست دادند، او به همراه تعدادی از یاران در کنار پیامبر (ص) باقی ماند و از آن حضرت دفاع کرد.

قدیمی ترین گورستان کرمانشاه

به جز این دو بقعه، تقریبا همه قبور بسیار ساده هستند و تنها سنگی ساده و بدون تراش در بالای آنها قرار دارد یا سنگچینی ساده که محدوده مزار را مشخص می‌کند برای آنها در نظر گرفته شده است.

قدیمی ترین گورستان کرمانشاه

بالای تعدادی از قبرها هم بنای منار مانندی از خشت ساخته شده که سنگ قبر روی آن نصب شده است اما به علت فرسایش سنگ قبرها، اطلاعات حک شده روی سنگ قبرها مشخص نیست. بد نیست بدانید که در سال 1387 در این قبرستان، گنبد اصلی مقبره ابودجانه و تعدادی از مقبره‌های سنگی آن مرمت شد.

قدیمی ترین گورستان کرمانشاه

برای دیدن این قبرستان تاریخی باید سری به شهرستان اسلام آباد در استان کرمانشاه بزنید و آن را در کنار جاده ریجاب به بابا یادگار ببینید. جایی که شما را مستقیما با تاریخ اموات هزاران سال قبل مرتبط می کند!

قدیمی ترین گورستان کرمانشاه

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان