تبیان، دستیار زندگی
انتخاب محمد خزاعی بعنوان دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با استقبال امیدوارکننده سینماگران مواجه شده‌است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیغام آشتی به سینماگران


انتخاب محمد خزاعی بعنوان دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با استقبال امیدوارکننده سینماگران مواجه شده‌است.


جشنواره فیلم فجر

در طول هفته گذشته جواد شمقدری طی حکمی محمد خزاعی را به عنوان دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منصوب کرد. متن حکم شمقدری به این شرح بود: «جناب آقای محمد خزاعی! تپش قلب‌ها برای آغاز سی‌وسومین فجر انقلاب اسلامی و سی‌امین بهار سینمایی ایران که چند صباحی بیش به موسم جلوه‌گری آن نمانده، آغاز شده است، سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر ضمن آنکه سرآغازی برای فصل تازه‌ای از شکوفایی باغ اندیشه و هنر اسلامی در قالب سینما است، موسمی برای تامل و باز‌اندیشی کارنامه سینمای ایران در دهه‌های گذشته است. حال که توفیق مدد گشته است تا به عنوان خدمتگزاران سینمای ارزشمند ایران میزبان سینماگران خلاق و خیل مشتاقان سینمای ایران عزیز باشیم، آن جناب را به پشتوانه تجارب ارزنده به عنوان دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منصوب کرده و به‌روزی و نیکبختی شما را در برپایی با شکوه این آیین ملی انقلابی و غرورانگیز خواستارم.» در پی این حکم سینماگران این انتخاب را بهترین انتخاب در راستای برگزاری هر چه بهتر جشنواره سی‌ام ارزیابی کردند.

بهترین انتخاب برای دبیری جشنواره

رئیس اتحادیه تهیه کنندگان گفت: «محمد خزاعی» بهترین انتخاب برای جشنواره فیلم فجر است. سید ضیاء هاشمی با بیان این مطلب اظهار داشت: محمد خزاعی به عنوان بهترین گزینه برای دبیری سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به شمار می‌آید. وی از لحاظ تجربه و مسئولیتی که در برگزاری جشنواره‌های مختلف سینمایی دارد، بی‌شک می‌تواند به خوبی در این زمینه عمل کند. وی تصریح کرد: خزاعی طی سال‌ها فعالیت خود در سینما و حضور در جشنواره‌های سینمایی نشان داده که رابطه خوبی هم با سینماگران و هم با معاونت سینمایی دارد و می‌تواند شرایطی را در این دوره از جشنواره فراهم کند که مسائل و مشکلات بین معاونت سینمایی و خانه سینما پیچیده‌تر نشود. هاشمی ادامه داد: نمی‌توان حضور خزاعی را با دبیران قبلی جشنواره مقایسه کرد، چرا که همه دبیران تا امروز کفایت خود را نشان داده‌اند. اما خزاعی در شرایط فعلی سینما گزینه بسیار خوبی است و با توجه به تجربه گسترده خود در سینما به عنوان نیروی قوی و متعادل می‌تواند در این دوره از جشنواره حضور داشته باشد. وی افزود: بهترین اتفاق در رابطه با حضور خزاعی در جشنواره فیلم جشنواره فجر این است که اختلاف‌ها گسترده نخواهد شد، باقی اتفاقاتی که در جشنواره رخ خواهد داد بستگی به مدیریت خزاعی دارد.

مهدی کرم‌پور: انتخاب «محمد خزاعی» در سی امین جشنواره فیلم فجر یک انتخاب دو طرفه از سوی معاونت سینمایی و سینماگران خواهد بود.

پتانسیل بالای خزاعی برای دبیر جشنواره

علی روئین‌تن  هم معتقد است: معاونت سینمایی با انتخاب محمد خزاعی، پیغام آشتی را به سینما داد. این کارگردان سینما با بیان این مطلب اظهار داشت: محمد خزاعی یک انسان محترم بوده که مدتها است افتخار آشنایی با وی را دارم. یکی از خصوصیات مهم وی این است که انسان اخلاق گرایی بوده دین خود را به دنیا نمی‌فروشد. وی تصریح کرد: چنین فردی با پتانسیل بالای مدیریتی که دارد، به تنهایی نمی تواند موفقیتی در برگزاری جشنواره داشته باشد و همه سینماگران باید دست به دست هم داده و برای سیانت از سینمای ایران تلاش کنند. اما اگر ما به عنوان سینماگر به کار خود ادامه داده و دست از تکدر برنداریم، پتانسیل مدیریت خزاعی خراب خواهد شد.

محمد خزاعی

روئین‌تن ابراز داشت: انتخاب خزاعی از سوی معاونت سینمایی نشان دهده این است که به دنبال ایجاد آشتی و وفاق در سینما بوده و دست خود را به سوی سینماگران دراز کرده است. در هر حال این جشنواره سی امین جشنواره فرهنگی انقلاب ما بوده و باید به بهترین نحو برگزار شود تا بتوانیم با سیمرغ های خود با بدست آوردن وفاق به قله قاف برویم. وی ادامه داد: کفایت محمد خزاعی در برگزاری جشنواره، تدبیرها و زیبایی های اندیشه وی بر همه سینماگران روشن بوده اما اگر همکاری لازم با این مدیر صورت نگیرد، وی هم به خیل عظیم مدیران با کفایت گذشته جشنواره فیلم فجر خواهد پیوست. اگر بخواهیم خزاعی را این گونه و بدون حمایت برای جشنواره فجر هزینه کنیم ناجوانمردانه بوده و باید همین حالا وی را کنار گذاریم. کارگردان فیلم سینمایی «دل شکسته» افزود: سینمای ایران در آستانه سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر، نیازمند همدلی و وفاق است. متاسفانه آرمان های سینمای ما راکد مانده و آسیبی که خود به سینمای ایران می زنیم از دست هیچ کدام از دشمنانمان بر نمی آید.

یک انتخاب دو طرفه

مهدی کرم پور هم معتقد است: انتخاب «محمد خزاعی» در سی امین جشنواره فیلم فجر یک انتخاب دو طرفه از سوی معاونت سینمایی و سینماگران خواهد بود. این کارگردان سینما اظهار داشت: انتخاب خزاعی با توجه به تعامل بالا با بدنه سینما و استفاده از پتاسنیل دست اندرکاران سینمای ایران و تجربیات ارزشمند خود یک اتفاق فرخنده است. وی تصریح کرد: این بهترین انتخاب طی سال های گذشته بود و من فکر کنم می توان آن را یک انتخاب هوشمندانه و قابل تقدیر از سوی معاونت سینمایی دانست. کرم پور ادامه داد: حضور خزاعی در جشنواره فیلم فجر یک بهترین اتفاق در سینمای کشور است. به خاطر داشته باشیم که این جشنواره یک جشنواره ملی است و برای بسیاری از سینماگران به عنوان هویت سینمای ایران بوده و برای بسیاری از مردم به عنوان زمان تحویل سال سینمای ایران است. وی ابراز داشت: جشنواره فیلم فجر باید به دور از هرگونه دعوا و اختلاف سلیقه با بهترین شکل برگزار شود، این جشنواره در سی امین سال خود باید کاملا پخته و بلوغ یافته برگزار شود. کارگردان «چه کسی امیر را کشت»، انتخاب خزاعی را یک انتخاب دو طرفه از سوی معاونت سینمایی و سینماگران خواهد بود.

فرآوری: امید صبوری

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: خبرگزاری مهر/ خبرگزاری سینمای ایران