تبیان، دستیار زندگی
چاقی شکم و افزایش کلسترول خون در دوران یائسگی، خطر ابتلا به بیماری قلبی را در زنان افزایش می‌دهد. محققان معتقدند این یافته‌ها می‌تواند علت افزایش حملات قلبی و سکته را در زنان یائسه ای که تحت هورمون درمانی هستند، بیان کند. ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلسترول بالا و چاقی شکم، بیماری قلبی را در زنان افزایش می‌دهد


چاقی شکم و افزایش کلسترول خون در دوران یائسگی، خطر ابتلا به بیماری قلبی را در زنان افزایش می‌دهد.

محققان معتقدند این یافته‌ها می‌تواند علت افزایش حملات قلبی و سکته را در زنان یائسه ای که تحت هورمون درمانی هستند، بیان کند. این یافته‌ها هم‌چنین نشان می‌دهد، زنان جوان‌تر می‌توانند بدون هیچ خطری تحت هورمون درمانی قرار گیرند. کری‌موریو از دانشگاه کلرادودربولدر می‌گوید: زنان یائسه که کلسترول خون بالاتر و چاقی شکمی دارند، فشار اکسیداتیو بیشتری را تجربه می‌کنند.

هر دوی این عوامل با بیماری قلبی ارتباط دارد؛ اما این اولین بار است که بین این دو عامل نیز ارتباط کشف می‌شود. با افزایش سن، سرخرگ‌ها سخت‌تر می‌شوند؛ و ایجاد فشار اکسیداتیو یعنی رادیکال‌های آزادی که می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند، یک علت سخت شدن سرخرگ‌ها است.

محققان دریافتند زنان یائسه‌ای که تجمع چربی در ناحیه‌ی شکم آنها بیشتر است، فشار اکسیداتیو بیشتری دارند. بعد از یائسگی، بروز تغییرات در بیشتر زنان باعث می‌شود چربی بیشتری در ناحیه‌‌ی شکم جمع شود. این امر می‌تواند باعث فعال شدن دستگاه عصبی سمپاتیک و سخت شدن سرخرگ‌ها شود که عملکرد عروق خونی را کنترل می‌کند.

از آن جایی که بدن زنان یائسه دیگر هورمون استروژن نمی‌سازد که یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است، آنان به بیماری سرخرگی مبتلا می‌شوند. محققان، 31 زن سالم کم تحرک را بررسی کردند و دریافتند انعطاف‌پذیری سرخرگ‌های زنان یائسه 56 درصد کمتر از زنانی است که هنوز یائسه نشده‌اند. آنها با تزریق وریدی اسید اسکوربیک (ویتامینC )، فشار اکسیداتیو را بررسی کردند و دریافتند انعطاف‌‌پذیری سرخرگ ها 26 درصد بهبود می‌یابد.

تاثیر ویتامین C  نشان داد درمان استروژن در صورتی که قبل از بروز آسیب سرخرگ ها مورد استفاده قرار گیرد، می تواند از آن پیشگیری ‌کند، اما وقتی برای رگ ناسالم هورمون درمانی انجام می‌شود، در واقع وضع را بدتر می‌کند. بنابراین اگر رگ سالم تحت هورمون درمانی قرار گیرد، یعنی زمانی که فرد یائسه می‌شود، نتایج متفاوتی به‌دست خواهد آمد.

*مطالب مرتبط :

- رژیم های لاغری

- چربی های زائد شکم را چگونه از بین ببریم؟

- تغذیه مناسب برای درمان کلسترول بالا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.