تبیان، دستیار زندگی
با فرا رسیدن فصل سرما به دلیل کاهش رطوبت هوا و وزش باد، ممکن است با مشکل خشکی پوست روبه‌رو شویم. خشکی پوست نه تنها موجب داشتن ظاهری نازیبا می‌شود، بلکه می‌تواند بیماری‌ها و مشکلاتی جدی را به وجود آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حفظ شادابی پوست در فصل خزان


پوست یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ارگان‌های بدن است که وظیفه حفاظت از تمام اعضای داخلی بدن را نیز بر عهده دارد. علاوه بر این، برای داشتن ظاهری زیبا و بانشاط باید به فکر مراقبت از پوست و حفظ سلامت آن باشیم.


پوست یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ارگان‌های بدن است که وظیفه حفاظت از تمام اعضای داخلی بدن را نیز بر عهده دارد. علاوه بر این، برای داشتن ظاهری زیبا و بانشاط باید به فکر مراقبت از پوست و حفظ سلامت آن باشیم. شاید به همین دلیل است که افراد هزینه‌ زیادی برای مراقبت از پوستشان می‌پردازند و به هر طریق سعی دارند شفافیت و نشاط آن را تامین کنند. با این حال با فرا رسیدن فصل سرما به دلیل کاهش رطوبت هوا و وزش باد، ممکن است با مشکل خشکی پوست روبه‌رو شویم. خشکی پوست نه تنها موجب داشتن ظاهری نازیبا می‌شود، بلکه می‌تواند بیماری‌ها و مشکلاتی جدی را به وجود آورد.

دکتر زهره نیکبخت، متخصص بیماری‌های پوست و مو با اشاره به این نکته که افراد ممکن است در طول فصل‌‌های سرد سال با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند، توضیح می‌دهد: اگر افراد بدانند چگونه می‌توان از پوست در این روزها و ماه‌های سرد سال محافظت کرد، به طور حتم همیشه می‌توانند پوستی سالم، شفاف و مرطوب داشته باشند. به گفته وی، در فصل‌‌ سرد سال به دلیل کاهش رطوبت هوا، خشکی پوست شدت بیشتری پیدا می‌کند و به همین دلیل باید به فکر مراقبت‌های ویژه‌ پوست باشیم. دکتر نیکبخت یادآور می‌شود: در این فصل حتما باید از کرم‌های مرطوب استفاده کرد. البته کرم‌های مرطوبی که در فصل سرما استفاده می‌شود، باید کمی هم چربی داشته باشد.

لب‌ها را فراموش نکنید

داشتن لب هایی سالم

شاید شما هم گاهی دیده یا حتی خودتان هم این شرایط را تجربه کرده باشید که لب‌ها در فصل پاییز چنان خشک می‌شود و ترک می‌خورد که هر لحظه ممکن است خون بیاید. برای این‌که با چنین مشکلاتی روبه‌رو نشوید، بهتر است به فکر محافظت از لب‌ها باشید.

دکتر نیکبخت در این زمینه توضیح می‌دهد: برای این‌که لب‌ها نیز از خشک شدن و ترک خوردن در امان باشد، به خصوص هنگامی که از خانه بیرون می‌روید باید حتما از کرم‌های مخصوص لب کمک بگیرید. این کرم‌ها باید همراهتان باشد و هر چند ساعت یک بار، از آنها استفاده کنید.

استفاده از آب داغ، ممنوع!

پوست

با این‌که حمام با آب داغ در هوای سرد خیلی لذت‌بخش است، اما باید دقت داشته باشید که این کار می‌تواند سلامت پوست را به خطر اندازد. دکتر نیکبخت با تاکید بر کاهش استفاده از آب خیلی گرم برای شستشو، می‌گوید: بهتر است تعداد دفعات شستشو در این فصل کاهش یابد و از آب خیلی گرم استفاده نشود. پس از حمام نیز حتماً باید از لوسیون‌های مخصوص بدن استفاده کنید. این لوسیون‌ها بر اساس خشک یا مرطوب‌بودن پوست، می‌تواند نرمال یا همراه با مقداری چربی باشد.

به گفته وی پس از حمام نباید بدن را کاملا با حوله خشک کرد و فقط باید خیسی پوست را گرفت. زمانی که هنوز رطوبت در سطح پوست وجود دارد، باید از لوسیون استفاده کرد تا این رطوبت در سطح پوست حفظ شود.

رژیم غذایی و فضای داخل خانه هم موثر است

رژیم غذایی در اگزما

پوست وظیفه حفاظت از اعضای داخلی بدن را نیز بر عهده دارد. در صورتی که مشکلی برای پوست ایجاد شود، ممکن است بر اعضای داخلی بدن نیز تاثیر بگذارد. دکتر نیکبخت با اشاره به این نکته می‌گوید: برای محافظت بیشتر از پوست در فصل‌های سرد سال، حتما باید از شوینده‌های ملایم‌تری استفاده کنید. همچنین باید مایعات بیشتری بنوشید؛ به طوری که توصیه می‌شود حداقل روزی 8 تا 9 لیوان مایعات مصرف کنید.

به گفته این پزشک متخصص، فضای داخل خانه نباید خیلی گرم باشد و وسایل گرمازا نیز نباید در فاصله خیلی کمی با افراد قرار گیرد. وی می‌افزاید: استفاده از دستگاه‌های بخور، به خصوص بخور سرد در صورتی که رطوبت کافی فضا را تامین کند نیز مفید است.

دکتر نیکبخت با تاکید بر این که برای حفظ پوست باید به رژیم غذایی مناسب دقت داشت، می‌افزاید: در این فصل‌ باید سبزیجات و مایعات بیشتری مصرف کنید تا آب کافی برای اعضای داخلی بدن و پوست تامین شود.

با توجه به اهمیت حفظ سلامت پوست، در صورت روبه‌رو شدن با مشکلی خاص باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه و برای درمان اقدام کنید.

دکتر نیکبخت با اشاره به شرایطی که به رسیدگی بیشتری نیاز دارد، می‌گوید: علائم ابتدا با خشکی پوست و سپس پوسته‌پوسته شدن و ترک‌های پوستی به خصوص کف دست و پا نمایان می‌شود که گاهی با خارش شدید همراه است و به شدت فرد را آزار می‌دهد.

ضد آفتاب را کنار نگذارید

ضدآفتاب

بسیاری از افراد به محض تمام شدن فصل تابستان، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب را کنار می‌گذارند و تصور می‌کنند در پاییز و زمستان نیازی به این کرم‌ها ندارند. دکتر نیکبخت ضمن اشتباه دانستن این شیوه، یادآور می‌شود: در فصل پاییز و زمستان هم اشعه ماورای بنفش وجود دارد و در نتیجه حتماً باید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کرد.

به گفته این پزشک متخصص، کرم‌های ضدآفتاب مناسب برای این فصل‌ها، کرم‌هایی همراه با رطوبت است.

در نهایت باید توجه داشته باشید که در فصل‌های سرد سال می‌توانید با مصرف مایعات بیشتر، استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب ‌و اجتناب از قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد سلامت و شادابی پوست را حفظ کنید.

نویسنده : نیلوفر اسعد‌‌ی‌بیگی

منبع : روزنامه جام‌جم


باشگاه كاربران تبیان ـ‌ ارسالی از: hasantaleb